Tehostetun tuen aikana lapselle järjestettävä tuki kirjataan lapsen oppimissuunnitelmaan57. Oppimissuunnitelma on hyväksyttyyn opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma lapsen kasvun ja oppimisen tavoitteista, tarvittavista opetusjärjestelyistä sekä lapsen tarvitsemasta tuesta ja ohjauksesta.
Tavoitteena on turvata lapsen edellytykset saavuttaa hänelle asetetut tavoitteet. Tehostettua tukea varten tehtävä oppimissuunnitelma perustuu pedagogisessa arviossa tuotettuun tietoon. Oppimissuunnitelma on laadittava, ellei siihen ole ilmeistä estettä, yhteistyössä lapsen ja huoltajan kanssa58. Laatimiseen osallistuvat tarvittaessa myös muut asiantuntijat. Mikäli lapsella on varhaiskasvatussuunnitelma, kuntoutussuunnitelma tai muita lapsen esiopetuksen toteuttamista tukevia suunnitelmia, hyödynnetään niitä huoltajan luvalla. Oppimissuunnitelman laatimisen yhteydessä sovitaan tavoitteiden toteutumisen seurannasta ja suunnitelman tarkistamisen aikataulusta. Lisäksi oppimissuunnitelma tarkistetaan vastaamaan tuen tarvetta aina lapsen tilanteen muuttuessa.
Tehostettua tukea varten laadittavan oppimissuunnitelman tulee sisältää seuraavat tiedot sen mukaan kuin lapsen esiopetuksen ja tuen järjestäminen edellyttää:
Lapsen hyvinvointiin, kasvuun ja oppimisen liittyvät tavoitteet
lapsen näkemys tavoitteistaan ja kiinnostuksen kohteistaan
lapsen kasvuun ja oppimiseen liittyvät vahvuudet, oppimisvalmiudet ja erityistarpeet
lapsen oppimiseen, työskentely- ja vuorovaikutustaitoihin liittyvät tavoitteet
Pedagogiset ratkaisut
oppimisympäristöihin liittyvät ratkaisut
lapsen tukeen liittyvät ratkaisut, kuten joustavat ryhmittelyt, samanaikaisopetus, opetusmenetelmät, työskentelytavat ja kommunikointitavat
lapselle tarjottava osa-aikainen erityisopetus
lapsen ohjaukseen liittyvät tavoitteet ja toimenpiteet
Tuen edellyttämä yhteistyö ja palvelut
oppilashuollon ja muiden asiantuntijoiden antama tuki ja eri toimijoiden vastuunjako
esiopetukseen osallistumisen edellyttämät perusopetuslain mukaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut, muut opetuspalvelut, erityiset apuvälineet sekä eri toimijoiden vastuunjako
yhteistyön toteuttaminen lapsen ja huoltajan kanssa, huoltajan tarjoama tuki
lapsen mahdollinen osallistuminen muuhun varhaiskasvatukseen ja kuvaus yhteistyöstä toiminnan järjestäjän kanssa
Tuen seuranta ja arviointi
oppimissuunnitelman tavoitteiden toteutumisen seuranta, toimenpiteiden vaikuttavuuden arviointi sekä arviointiajankohdat
oppimissuunnitelman tarkistaminen ja sen ajankohta
suunnitelman laatimiseen osallistuneet henkilöt
Oppimissuunnitelmassa ei kuvata lapsen henkilökohtaisia ominaisuuksia.