Yhteisöllinen oppilashuolto on ensisijaista ja
ennaltaehkäisevää toimintaa. Yhteisöllisen oppilashuoltotyön
tavoitteena on vahvistaa yhteisöllistä toimintakulttuuria sekä
tukea esiopetuksen toimintayhteisön, lapsiryhmien sekä luokkien
kokonaisvaltaista hyvinvointia ja turvallisuutta. Yhteisöllinen
oppilashuoltotyö kuuluu kaikille päiväkoti- ja kouluyhteisössä
työskenteleville. Oppilashuollon palveluja suunnataan myös
yhteisöllisen oppilashuollon kehittämiseen ja toteuttamiseen.
Yhteisöllinen oppilashuoltotyö perustuu luottamukselliseen,
vastuulliseen ja osallistavaan yhteistyöhön henkilökunnan, lasten,
huoltajien sekä viranomaisten ja asiantuntijoiden kanssa.
Päiväkodissa on yhteisöllinen
oppilashuoltoryhmä, kun esiopetus toteutetaan päiväkodissa.
Yhteisöllistä oppilashuoltoryhmää johtaa päiväkodin johtaja.
Monialaisen oppilashuoltoryhmän jäseniä ovat päiväkodin johtaja,
lastentarhanopettajien, lastenhoitajien, koulukuraattori- ja
koulupsykologipalveluiden sekä neuvolaterveydenhuollon edustajat.
Oppilashuoltoryhmän kokouksiin voidaan tapauskohtaisesti kutsua
huoltajaedustajia, lapsia, muita asiantuntijoita sekä viranomaisia.
Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokouksen koollekutsujana toimii
päiväkodin johtaja. Koulu tekee yhteisötason oppilashuollon
yhteistyötä päiväkodissa toimivien esiopetusryhmien kanssa
vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa.
Koulussa on yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä,
jonka puheenjohtajana toimii rehtori. Koulun tiloissa sijaitsevan
esiopetusryhmän yhteisöllinen oppilashuoltotyö kuuluu koulun
yhteisölliseen oppilashuoltoon. Koulun monialaisen
oppilashuoltoryhmän jäseniä ovat rehtori ja päiväkodin johtaja,
opettajien, koulukuraattori- ja koulupsykologipalveluiden sekä
kouluterveydenhuollon edustajat. Oppilashuoltoryhmän kokouksiin
voidaan tapauskohtaisesti kutsua huoltajaedustajia, oppilasedustajia,
muita asiantuntijoita sekä viranomaisia. Yhteisöllisen
oppilashuoltoryhmän kokouksen koollekutsujana toimii rehtori.
Oppilashuoltoryhmä kokoontuu säännöllisesti
vähintään neljä kertaa lukuvuodessa. Yhteisöllisen
oppilashuoltoryhmän kokouksesta laaditaan muistio, johon kirjataan
kokoukseen osallistujat, käsitellyt asiat, sovitut toimenpiteet sekä
vastuuhenkilöt.
Oppilashuoltoryhmä suunnittelee, kehittää,
toteuttaa ja arvioi oppilashuoltoa. Se laatii koulu- tai
päiväkotikohtaisen oppilashuoltosuunnitelman yhteistyössä
henkilökunnan, oppilashuollon toimijoiden, lasten ja heidän
huoltajiensa kanssa.
Yhteisöllisen oppilashuoltotyön tehtävät:
Koulu- ja päiväkotiympäristön
hyvinvointia, terveellisyyttä, esteettömyyttä ja turvallisuutta
lisäävät toimet
Oppimisen järjestäminen hyvinvointia ja
mielenterveyttä tukevina toimina
Lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä
lapsiryhmien toiminnan edistäminen
Kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää
ehkäisevät ja vähentävät toimet
Terveellisiä elintapoja ja vireyttä lisäävät
toimet
Lasten osallisuutta lisäävät toimet
Huoltajien osallisuutta lisäävät toimet
Pedagogiset menetelmät ja oppilashuollon
yhteys oppimiskokonaisuuksiin
Yhteistoiminta ulkopuolisten tahojen kanssa
Riskien ennakointi ja vaaratilanteisiin varautuminen
Yksittäistä lasta koskevan monialaisen
oppilashuoltotyön sekä oppilashuoltopalveluiden tarpeen,
toteutumisen ja toimintatavan seuranta, arviointi ja kehittäminen
Koulun yhteisöllisen oppilashuollon toiminnan
toteuttamisesta vastaa rehtori. Esiopetuksen osalta siitä vastaa
päiväkodin johtaja.
Yhteisölliset oppilashuoltoryhmät tekevät
koulupolkukohtaista monialaista yhteistyötä vähintään kerran
lukuvuodessa. Keskeisenä tavoitteena on yhteistyön vahvistuminen,
nivelvaiheiden välisen yhteistyön tiivistäminen sekä kontaktien
luominen eri toimijoiden välille. Koulupoluittain suunnitellaan,
arvioidaan ja kehitetään yhteisiä linjoja yhteisölliseen koulu-
tai päiväkotikohtaisesti toteutettavaan oppilashuoltotyöhön.
Jokainen koulu ja esiopetusyksikkö valitsevat kokoontumiseen omat
edustajansa. Kouluterveydenhuolto valitsee oman edustajansa.
Koulupolulla päätetään, kuka rehtoreista toimii koollekutsujana.
Koulu tekee yhteisötason oppilashuollon yhteistyötä päiväkodissa
toimivien esiopetusryhmien kanssa vähintään kaksi kertaa
lukuvuodessa.