Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Bahain arviointiperusteet 7. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa
kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältöalueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilasta ohjataan havaitsemaan monimuotoisten uskontojen vaikutus ihmiskunnan kaikkien kulttuurien ja sivistyksen edistymiselle | S1, S2 | Uskontojen merkityksen hahmottaminen kulttuurissa ja yhteiskunnassa | Oppilas osaa kuvata, miten uskonnot ovat vaikuttaneet kulttuurien ja sivistyksen kehitykseen, sekä kuvata bahá’í-uskon jatkuvan ilmaisun käsitteen. | Oppilas osaa antaa jotain esimerkkejä siitä, miten uskonnot ovat vaikuttaneet kulttuurien ja sivistyksen kehitykseen, sekä ymmärtää bahá’í-uskon jatkuvan ilmaisun käsitteen. |
T2 Oppilas syventää tietojaan bahá'í-uskon kehityksestä vuodesta 1921 nykypäivään, sekä bahá’í-uskon keskeisistä teoksista ja bahá'í-periaatteista ja -laeista. | S1 | Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen | Oppilas osaa kuvata bahá'íuskon ja sen hallintojärjestyksen kehitystä vuodesta 1921 nykypäivään. Oppilas osaa kuvata liiton ja ykseyden erilaisuudessa periaatteet, sekä ohjauksen lähteet bahá’í-uskossa. | Oppilas osaa kuvata jotain bahá'í-uskon ja sen hallintojärjestyksen kehityksestä vuodesta 1921 nykypäivään. Oppilas osaa kuvata jotain liiton ja ykseyden erilaisuudessa periaatteista, sekä ohjauksen lähteistä bahá’í-uskossa. |
T3 Oppilasta ohjataan tutustumaan maailman eri uskontoihin, sekä ns. uskonnottomuuteen. Oppilas ymmärtää, että kaikkien (myös uskonnottomien) maailmankatsomusten perusta on alkuolettamuksellisissa uskomuksissa, jotka katsomuksen omaava arvottaa tosiksi uskomuksiksi, ja jotka siten muodostavat kunkin katsomuksen uskonnollisuuskokemuksellisen perustan. | S2 | Maailmanuskontojen ja erilaisten katsomusten tunteminen | Oppilas osaa kuvata suurten maailmanuskontojen perustajien elämänvaiheita, opetuksia, keskeisiä kertomuksia, symboleja, pyhiä kirjoja sekä uskonnon harjoittamisen tapoja. Oppilas ymmärtää niin uskontojen kuin uskonnottomuuden uskomuksiin perustuvan luonteen. | Oppilas osaa kuvata jotain suurten maailmanuskontojen perustajien elämänvaiheista, opetuksista, keskeisistä kertomuksista, symboleista, pyhistä kirjoista sekä uskonnon harjoittamisen tavoista. Oppilas ymmärtää niin uskontojen kuin uskonnottomuuden uskomuksiin perustuvan luonteen. |
T4 Oppilasta ohjataan etsimään tietoa eri uskontojen tavoista ja symboleista, sekä tunnistamaan uskontoihin ja katsomuksiin liittyviä aiheita mediassa, maailmanpolitiikassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa. | S1, S2, S3 | Uskonnon ja kulttuurin lukutaito | Oppilas osaa etsiä eripuolilta näkemyksiä uskonnoista käytäviin keskusteluihin mediassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa, löytää tietoa katsomusten tavoista ja symboleista, ja osaa tarkastella kriittisesti onko löydetty tieto leimaavaa vai asiallista | Oppilas osaa ohjatusti etsiä näkemyksiä uskonnoista käytäviin keskusteluihin mediassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa, löytää tietoa katsomusten tavoista ja symboleista, ja osaa ohjatusti tarkastella kriittisesti onko löydetty tieto leimaavaa vai asiallista. |
T7 Oppilasta autetaan pohtimaan uskontojen ja katsomusten maailmanlaajuista merkitystä ihmisten valintoja arvottavina perusteina ja ohjaajina, sekä ymmärtämään, että tietoisuus omista arvoista auttaa toimimaan arvorationaalisesti valintatilanteissa. | S1, S3 | Uskontojen ja katsomusten merkitys globaalisti | Oppilas osaa keskustella analysoiden uskontojen ja katsomusten maailmanlaajuisesta merkityksestä ihmisten valintoja arvottavina perusteina ja ohjaajina, sekä ymmärtää, että tietoisuus omista arvoista auttaa ihmistä toimimaan arvorationaalisesti valintatilanteissa | Oppilas osaa ohjatusti keskustella analysoiden uskontojen ja katsomusten maailmanlaajuisesta merkityksestä ihmisten valintoja arvottavina perusteina ja ohjaajina, sekä ymmärtää, että tietoisuus omista arvoista auttaa ihmistä toimimaan arvorationaalisesti valintatilanteissa |
T8 Oppilasta rohkaistaan pohtimaan ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä arvojen näkökulmasta: esim. ystävyyttä, ihmissuhteita, koulukiusaamista, nettikiusaamista, sekä ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä esim. suhtautumista ympäristöön, köyhyyteen ja maahanmuuttajiin. | S1, S2, S3 | Eettinen ajattelu | Oppilas osaa keskustella analysoiden ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä arvojen näkökulmasta. | Oppilas osaa ohjatusti keskustella analysoiden ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä arvojen näkökulmasta |
T9 Innostaa oppilasta vaikuttamaan valinnoillaan rakentavasti oman, toisten ja viime kädessä koko ihmiskunnan elämään ja hyvinvointiin, sekä kehittämään siten bahá'í identiteettiään maailmankansalaisena ja ihmiskunnan vastuullisena jäsenenä. | S2, S3 | Eettinen ajattelu | Oppilas osaa keskustella rakentavasti pohtien valintojensa vaikutuksia oman, toisten ja viime kädessä koko ihmiskunnan elämään ja hyvinvointiin | Oppilas osaa ohjatusti keskustella rakentavasti pohtien valintojensa vaikutuksia oman, toisten ja viime kädessä koko ihmiskunnan elämään ja hyvinvointiin |
T10 Rohkaistaan oppilasta kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja pyrkimään kohtaamisissaan ykseyteen erilaisuudessa, sekä pitämään erilaisuutta ihmisissä rikkautena kaikilla elämän alueilla. | S1, S2, S3 | Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia |