Perusopetuksen opetussuunnitelma
Vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 1-2
7.luokka |
8.luokka |
9.luokka |
Oppilasta ohjataan havaitsemaan monimuotoisten uskontojen kehitys etenkin oman uskonnon näkökulmasta. |
Oppilas tunnistaa uskontojen ja kulttuurien vuorovaikutuksen ja uskontojen monimuotoisuuden. |
Oppilas ymmärtää uskonnon ja kulttuurin monipuolista vuorovaikutusta ja uskontoon liittyvää monimuotoisuutta. |
Oppilas syventää tietoaan omasta uskonnostaan ja sen vaikutuksista |
Oppilas harjoittelee etsimään tietoa oman uskontoonsa liittyvistä asioista. |
Oppilas syventää tietojaan opiskeltavasta uskonnosta ja sen vaikutuksista sekä harjaantuu hankkimaan lisätietoa niistä. |
Oppilas ymmärtää, mitä ovat maailmanuskonnot, uskonnottomuus ja katsomukset ja miten ne eroavat toisistaan. Hän harjaantuu hankkimaan lisätietoa niistä. |
. |
|
Oppilas tutustuu uskontojen ja katsomusten aiheisiin mediassa, maailmanpolitiikassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa |
Oppilas tutustuu uskontojen ja katsomusten aiheisiin mediassa, maailmanpolitiikassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa |
Oppilas tutustuu uskontojen ja katsomusten aiheisiin mediassa, maailmanpolitiikassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa |
Oppilas harjoittelee erilaisia argumentaation tapoja ja tutustuu uskonnon ja tieteen kielen välisiin eroihin |
Oppilas kehittää edelleen argumentaatiotaitoaan sekä valmiutta kuunnella toisia. |
Oppilas oppii tunnistamaan ja arvioimaan erilaisia argumentaation tapoja sekä uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja. Hän kehittää valmiuksiaan kuunnella toisten näkemyksiä ja perustella omia näkemyksiään |
Oppilas tutustuu Krishna-uskonnon eettisiin periaatteisiin ja osaa soveltaa niitä omassa ajattelussaan. |
Oppilas tutustuu etiikkaan muissa uskonnoissa ja uskonnottomissa katsomuksissa. |
Oppilas oppii soveltamaan eettisen ajattelun keskeisiä käsitteitä. Hän tietää keskeiset ihmisoikeudet sekä opiskeltavan uskonnon ja muiden uskontojen ja katsomusten eettisiä periaatteita. |
Oppilas tunnistaa oman uskontonsa valintoja ja toimintaa ohjaavia tekijöitä. |
Oppilas ymmärtää oman uskontonsa ja muiden uskontojen merkityksen valintojen perusteina ja ohjaajina. |
Oppilas kehittää val-miuksiaan pohtia us-kontojen ja katsomusten maail-manlaajuista merkitytä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina. |
Oppilas harjoittelee ajankohtaisista eettisistä kysymyksistä keskustelua sekä tutustuu ihmisen elämänkaareen. |
Oppilas rohkaistuu keskustelemaan ajankohtaisista eettisistä kysymyksistä ja syventää ihmisen tietouttaan ihmisen elämänkaaresta oman uskontonsa näkökulmasta. |
Oppilas oppii pohtimaan itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä, ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä ja omien arvojen suhdetta niihin |
Oppilas tunnistaa eettisten valintojen vaikutusta hyvinvointiin ja kestävään elämäntapaan. |
Oppilas harjoittelee analysoimaan omien valintojensa vaikutusta hyvinvointiin ja kestävään elämäntapaan. |
Oppilas harjaantuu analysoimaan eettisiä valintojaan ja niiden vaikutusta hyvinvointiin sekä kehittää valmiuksiaan toteuttaa kestävää elämäntapaa. |
Oppilas kehittää valmiuksiaan rakentavaan vuorovaikutukseen erilaisten ihmisten kanssa nyt ja tulevaisuudessa jatko-opinnoissa, työelämässä ja vapaa-ajalla |