Opetuksen tavoitteet |
Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet |
Laaja-alainen osaaminen |
Merkitys, arvot ja asenteet |
|
|
T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä |
S1-S4 |
L1, L3, L5 |
Työskentelyn taidot |
|
|
T2 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan tehdä havaintoja matematiikan näkökulmasta sekä tulkita ja hyödyntää niitä eri tilanteissa |
S1-S4 |
L4 |
T3 kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen |
S1-S4 |
L2, L4, L5 |
T4 ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan |
S1-S4 |
L1, L4, L6 |
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet |
|
|
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja |
S1-S4 |
L1, L4 |
T6 tukea oppilasta lukukäsitteen kehittymisessä ja kymmenjärjestelmän periaatteen ymmärtämisessä |
S2 |
L1, L4 |
T7 perehdyttää oppilasta peruslaskutoimitusten periaatteisiin ja tutustuttaa niiden ominaisuuksiin |
S2 |
L1, L4 |
T8 ohjata oppilasta kehittämään sujuvaa peruslaskutaitoa luonnollisilla luvuilla ja käyttämään erilaisia päässälaskustrategioita |
S2 |
L1, L4 |
T9 tutustuttaa oppilas geometrisiin muotoihin ja ohjata havainnoimaan niiden ominaisuuksia |
S3 |
L1, L4, L5 |
T10 ohjata oppilasta ymmärtämään mittaamisen periaate |
S3 |
L1, L4 |
T11 tutustuttaa oppilas taulukoihin ja diagrammeihin |
S4 |
L4, L5 |
T12 harjaannuttaa oppilasta laatimaan vaiheittaisia toimintaohjeita ja toimimaan ohjeen mukaan |
S1 |
L1, L2, L4, L5 |
Perusopetuksen opetussuunnitelma
Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Ei valtakunnallisia lisäyksiä
Ei kuntakohtaisia lisäyksiä
Ei koulukohtaisia lisäyksiä