Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Evankelisluterilaisen uskonnon arviointiperusteet 1. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältöalueet |
Arvioinnin kohteet |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas tutustuu häntä ympäröivään uskonnolliseen maailmaan.
|
S1, S2, S3 |
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tunnistaa häntä ympäröivää uskonnollista maailmaa: rakennuksia, esineistöä ja symboleja. Oppilas tunnistaa Raamatun ja virsikirjan. |
Oppilas tunnistaa jonkin verran ympäröivää uskonnollista maailmaa: rakennuksia, esineistöä ja symboleja. Oppilas tietää Raamatun ja virsikirjan. |
T2 Oppilas tutustuu luterilaiseen kirkkoon ja seurakunnan toimintaan.
|
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito |
Oppilas on tutustunut luterilaiseen kirkkorakennukseen sekä seurakunnan toimintaan, erityisesti lapsityöhön. |
Oppilas on tutustunut luterilaisen seurakunnan toimintaan sekä kirkkorakennukseen. |
T3 Oppilas tutustuu kirkkovuoden ja Jeesuksen elämänkaaren väliseen yhteyteen. |
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tietää kirkkovuoden (joulu ja pääsiäinen) ja Jeesuksen elämänkaaren väliseen yhteyteen. |
Oppilas tietää, että Jeesuksen elämällä on yhteys kirkkovuoden juhliin.
|
T4 Oppilas tutustuu luterilaisen kirkon lisäksi myös muihin kristillisiin kirkkoihin ja ympäröiviin uskonnollisiin ja ei-uskonnollisiin katsomuksiin. |
S2 |
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tiedostaa, että luterilaisen kirkon lisäksi on myös muita kristillisiä kirkkoja ja katsomuksia.
|
Oppilaalla on alustava käsitys siitä, että luterilaisen kirkon lisäksi on myös muita kristillisiä kirkkoja ja katsomuksia.
|
T5 Oppilas oppii luottamaan itseensä ja elämäänsä. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan ajatuksiaan ja tunteitaan. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tunteitaan ymmärrettävästi. Oppilas osallistuu keskusteluun.
|
Oppilas tarvitsee tukea ilmaistakseen ajatuksiaan ja tunteitaan ymmärrettävästi. Oppilas pyrkii osallistumaan vuorovaikutustilanteisiin. |
T6 Oppilas oppii kristillisen etiikan soveltamista.
|
S1, S2, S3 |
Eettinen pohdinta |
Oppilas on harjoitellut kristillisen etiikan soveltamista seuraaviin teemoihin: ystävyys, kateus, yksinäisyys, anteeksipyytäminen ja -antaminen. Oppilas tunnistaa luomiskertomuksen. |
Oppilas tarvitsee vielä tukea kristillisen etiikan soveltamissa seuraaviin teemoihin: ystävyys, kateus, yksinäisyys, anteeksipyytäminen ja -antaminen. Oppilas on tutustunut luomiskertomukseen. |
T7 Oppilas harjoittelee yhdessä elämisen, toisen kunnioittamisen sekä ympäristön kunnioittamisen taitoja. |
S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas osaa yhdessä elämisen ja ympäristön kunnioittamisen taitoja.
|
Oppilas osaa ohjatusti yhdessä elämisen ja ympäristön kunnioittamisen taitoja.
|
T8 Oppilas oppii omien tunteiden ja kokemusten jakamista. Oppilas harjoittelee mielipiteidensä perustelua sekä toisten mielipiteiden kuuntelua. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas ilmaisee omien tunteitaan ja kokemuksiaan sekä kuuntelee muita. Oppilas perustelee omia mielipiteitään. |
Oppilas tarvitsee tukea omien tunteiden ja kokemusten ilmaisussa sekä muiden kuuntelussa. |
Evankelisluterilaisen uskonnon arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältöalueet |
Arvioinnin kohteet |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1Oppilas tutustuu häntä ympäröivään uskonnolliseen maailmaan.
|
S1, S2, S3 |
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tunnistaa häntä ympäröivää uskonnollista maailmaa: rakennuksia, esineistöä ja symboleja. Oppilas tietää, mikä on Raamattu ja tunnistaa sen rakenteen. |
Oppilas tunnistaa alustavasti häntä ympäröivää uskonnollista maailmaa, rakennuksia, esineistöä ja symboleja. Oppilas tunnistaa Raamatun.
|
T2 Oppilas tutustuu luterilaiseen kirkkoon ja seurakunnan toimintaan.
|
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito |
Oppilas tietää ja tunnistaa kirkollisia toimituksia (kaste, konfirmaatio, ehtoollinen, vihkiminen ja hautaan siunaaminen). Oppilas tuntee diakoniatyö-käsitteen. |
Oppilas tietää, että kirkossa on erilaisia kirkollisia toimituksia (kaste, konfirmaatio, ehtoollinen, vihkiminen ja hautaan siunaaminen). |
T3 Oppilas ymmärtää kirkkovuoden ja Jeesuksen elämänkaaren välisen yhteyden. |
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas ymmärtää alustavasti kirkkovuoden ja Jeesuksen elämänkaaren välisen yhteyden. |
Oppilas ymmärtää, että Jeesuksen elämällä on yhteys kirkkovuoden juhliin.
|
T4 Oppilas tutustuu luterilaisen kirkon lisäksi myös muihin kristillisiin kirkkoihin ja ympäröiviin uskonnollisiin ja ei-uskonnollisiin katsomuksiin. |
S2 |
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tietää, että maailmassa on monenlaisia uskontoja, joista kristinusko on yksi. Oppilas tunnistaa kohtaamiaan uskontoja. |
Oppilaalla on alustava käsitys siitä, että maailmassa on monenlaisia uskontoja, joista kristinusko on yksi. |
T5 Oppilas oppii luottamaan itseensä ja elämäänsä sekä kohtaamaan rohkeasti tulevaisuuden. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan ajatuksiaan ja tunteitaan. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tunteitaan ymmärrettävästi. Oppilas osallistuu keskusteluun. |
Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tunteitaan epävarmasti. Oppilas pyrkii osallistumaan vuorovaikutustilanteisiin. |
T6 Oppilas oppii kristillisen etiikan soveltamista.
|
S1, S2, S3 |
Eettinen pohdinta |
Oppilas on harjoitellut kristillisen etiikan soveltamista seuraaviin teemoihin: ilo, kiitos, omatunto. |
Oppilas tarvitsee vielä tukea kristillisen etiikan soveltamissa seuraaviin teemoihin: ilo, kiitos, omatunto. |
T7 Oppilas harjoittelee yhdessä elämisen, toisen kunnioittamisen sekä ympäristön kunnioittamisen taitoja. |
S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas osaa yhdessä elämisen ja ympäristön kunnioittamisen taitoja.
|
Oppilas osaa ohjatusti yhdessä elämisen ja ympäristön kunnioittamisen taitoja.
|
T8 Oppilas oppii omien tunteiden ja kokemusten jakamista. Oppilas harjoittelee mielipiteidensä perustelua sekä toisten mielipiteiden kuuntelua. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas ilmaisee omien tunteitaan ja kokemuksiaan sekä kuuntelee muita. Oppilas perustelee omia mielipiteitään. |
Oppilas tarvitsee tukea omien tunteiden ja kokemusten ilmaisussa sekä muiden kuuntelussa. |