Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Katolisen uskonnon arviointiperusteet 1. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1Oppilaassa herää mielenkiinto katolisen uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa.
|
S1, S2, S3 |
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tietää omasta kasteestaan ja sen merkityksestä. Hän tietää kuuluvansa katoliseen kirkkoon kasteen kautta. |
Oppilas tunnistaa kasteen kirkkoon liittyvänä asiana ja ymmärtää jonkin verran sen merkitystä. |
T2 Oppilas tutustuu katolisen uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin.
|
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito |
Oppilas osaa tehdä ristinmerkin itsenäisesti ja tietää muitakin rukouksia. Tietää katolisen kirkon esineitä ja joitain Raamatun kertomuksia. |
Oppilas on tutustunut ristinmerkkiin ja muihin rukouksiin. Hän tunnistaa jonkin kirkollisen esineen ja Raamatun kertomuksen. |
T3 Oppilas tutustuu katoliseen kirkkovuoteen, juhliin ja tapoihin.
|
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tietää miksi joulua ja pääsiäistä vietetään ja on tietoinen pyhimysten juhlista. |
Oppilas on tutustunut jouluun ja pääsiäiseen Jeesuksen elämään liittyvinä tapahtumina. |
T4 Oppilas tutustuu luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin.
|
S2 |
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tunnistaa häntä ympäröivää uskonnollista maailmaa ja eri uskontojen joitain juhlia. |
Oppilas tunnistaa jonkin verran ympäröivää uskonnollista maailmaa ja eri uskontojen juhlia. |
T5 Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan.
|
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas osaa ilmaista ajatuksiaan ja tunteitaan ymmärrettävästi. Hän osallistuu keskusteluun. |
Oppilas tarvitsee tukea ilmaistakseen ajatuksiaan ja tunteitaan. Hän yrittää osallistua keskusteluihin. |
T6 Oppilasta ohjataan toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia.
|
S1, S2, S3 |
Eettinen pohdinta |
Oppilas kykenee empatiaan ja osaa kuunnella toisten mielipiteitä. |
Oppilas pystyy jonkin verran eläytymään toisen asemaan ja kuuntelemaan toisten mielipiteitä.
|
T7 Oppilasta ohjataan eettiseen pohdintaan katolisen kirkon opin pohjalta sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta.
|
S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas osaa käsitellä hyvän ja pahan kysymyksiä omassa lähipiirissään. Oppilas tunnistaa myös samoja teemoja luomiskertomuksessa. |
Oppilas osaa jonkin verran käsitellä hyvän ja pahan kysymyksiä omassa lähipiirissään. Hän on tutustunut luomiskertomukseen. |
T8 Oppilaalle luodaan tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas osaa perustella omia mielipiteitään sekä kuuntelee muita. |
Oppilas tarvitsee tukea omien mielipiteiden ilmaisemisessa sekä muiden kuuntelemisessa. |
Katolisen uskonnon arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1Oppilaassa herää mielenkiinto katolisen uskonnon opiskelua kohtaan ja oppii tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa.
|
S1, S2, S3 |
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tietää kuuluvansa maailmanlaajuiseen katoliseen kirkkoon ja omaan paikallisseurakuntaan. |
Oppilas tunnistaa kuuluvansa katoliseen kirkkoon ja omaan paikallisseurakuntaan. |
T2 Oppilas tutustuu katoliseen kirkkoon, seurakunnan toimintaan ja joihinkin kirkossa oleviin esineisiin.
|
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito |
Oppilas tietää tärkeimmät kirkolliset esineet ja messun osat. Tietää myös että seurakunnassa on myös lasten toimintaa. |
Oppilas tunnistaa joitakin kirkollisia esineitä ja tietää oman seurakuntansa lapsitoiminnasta. |
T3 Oppilas tutustuu katoliseen kirkkovuoteen Jeesuksen elämän tapahtumien kautta sekä kirkon juhliin ja katolisiin tapoihin.
|
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tietää neljä tärkeintä kirkkovuoden juhlaa Jeesuksen elämään liittyen sekä myös adventti- ja paastoajat. Hän tietää myös erilaisia kirkollisia toimituksia. |
Oppilas tunnistaa ainakin kaksi tärkeintä kirkollista juhlaa. Hän tunnistaa joitain kirkollisia toimituksia. |
T4 Oppilas tutustuu luomakuntaan Jumalan lahjana ihmisille. Kannustetaan oppilasta tutustumaan muihin kristillisiin kirkkoihin ja uskontoihin.
|
S2 |
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas ymmärtää yhteisen vastuun luomakunnasta. Oppilas tietää muitakin kristillisiä kirkkokuntia sekä maailman muita uskontoja. |
Oppilaalla on alustava käsitys vastuusta luomakunnasta. Hän tunnistaa joitain muitakin kristillisiä kirkkokuntia. |
T5 Oppilas tunnistaa ja ilmaisee omia ajatuksiaan ja tunteitaan sekä oppii luottamaan itseensä. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tunteitaan ymmärrettävästi. |
Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tunteitaan epävarmasti. |
T6 Oppilasta ohjataan toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia. |
S1, S2, S3 |
Eettinen pohdinta |
Oppilas osaa yhdessä toimimisen ja elämisen taitoja. |
Oppilas osaa yhdessä toimimisen ja elämisen taitoja ohjatusti. |
T7 Oppilasta ohjataan katoliseen eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta. |
S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas osaa tunnistaa itsekkyyden ja toisten hyvän etsimisen eroa. Ymmärtää anteeksipyytämisen ja –antamisen arvon ihmisten välisissä suhteissa. |
Oppilas tarvitsee vielä tukea ymmärtääkseen epäitsekkyyden arvon. |
T8 Oppilaalle luodaan tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas ilmaisee omia mielipiteitään ja osaa perustella niitä. Osaa myös kuunnella toisia. |
Oppilas tarvitsee vielä tukea omien mielipiteiden ilmaisemisessa sekä toisten kuuntelemisessa. |