Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Islamin arviointiperusteet 1. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas tutustuu häntä ympäröivään uskonnolliseen maailmaan. |
S1, S2, S3 |
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tunnistaa ympäröivää uskonnollista maailmaa perheen ja juhlien kautta.
|
Oppilas tunnistaa jonkin verran häntä ympäröivää uskonnollista maailmaa perheen ja juhlien kautta. |
T2 Oppilas tutustuu moskeijaan ja sen toimintaan, pyhiin kertomuksiin, islamin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin.
|
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito |
Oppilas tunnistaa moskeijan, pyhiä kertomuksia, islamin käsitteitä ja symboleja. Oppilas tietää, mikä on Koraani. |
Oppilas tunnistaa moskeijan, jonkin verran pyhiä kertomuksia, islamin käsitteitä ja symboleja. Oppilas tunnistaa Koraanin. |
T3 Oppilas tutustuu islamilaiseen vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin. |
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tietää juhlien yhteyden islamiin ja tuntee islamiin liittyviä tapoja. |
Oppilas tunnistaa islamilaisia juhlia ja niihin liittyviä tapoja. |
T4 Oppilas tutustuu luokan, koulun ja lähiympäristön uskontoihin ja katsomuksiin sekä juhlaperinteisiin. |
S2 |
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tiedostaa, että islamin ohella on myös muita uskontoja, katsomuksia ja erilaisia juhlaperinteitä. |
Oppilas tiedostaa alustavasti, että islamin ohella on myös muita uskontoja, katsomuksia ja erilaisia juhlaperinteitä. |
T5 Oppilas harjoittelee ilmaisemaan ja tunnistamaan ajatuksiaan ja tunteitaan. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tunteitaan ymmärrettävästi. Oppilas osallistuu keskusteluun. |
Oppilas tarvitsee tukea ilmaistakseen ajatuksiaan ja tunteitaan ymmärrettävästi. Oppilas pyrkii osallistumaan vuorovaikutustilanteisiin. |
T6 Oppilas oppii islamilaisen etiikan soveltamista. |
S1, S2, S3 |
Eettinen pohdinta |
Oppilas on harjoitellut islamilaisen etiikan soveltamista seuraaviin teemoihin: ystävyys, kateus, yksinäisyys, anteeksipyytäminen ja – antaminen. |
Oppilas tarvitsee vielä tukea islamilaisen etiikan soveltamisessa seuraaviin teemoihin: ystävyys, kateus, yksinäisyys, anteeksipyytäminen ja – antaminen. |
T7 Oppilas harjoittelee yhdessä elämisen, toisen kunnioittamisen sekä ympäristön kunnioittamisen taitoja. |
S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas osaa yhdessä elämisen ja ympäristön kunnioittamisen taitoja. |
Oppilas osaa ohjatusti yhdessä elämisen ja ympäristön kunnioittamisen taitoja. |
T8Oppilas oppii omien tunteiden ja kokemusten jakamista. Oppilas harjoittelee mielipiteidensä perustelua sekä toisten mielipiteiden kuuntelua. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas ilmaisee omien tunteitaan ja kokemuksiaan sekä kuuntelee muita. Oppilas perustelee omia mielipiteitään. |
Oppilas tarvitsee tukea omien tunteiden ja kokemusten ilmaisussa sekä muiden kuuntelussa. |
Islamin arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas tutustuu häntä ympäröivään uskonnolliseen maailmaan. |
S1, S2, S3 |
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tunnistaa ympäröivää uskonnollista maailmaa perheen ja juhlien kautta.
|
Oppilas tunnistaa jonkin verran häntä ympäröivää uskonnollista maailmaa perheen ja juhlien kautta. |
T2 Oppilas tutustuu moskeijaan ja sen toimintaan, pyhiin kertomuksiin, islamin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin.
|
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito |
Oppilas tunnistaa moskeijan, pyhiä paikkoja, pyhiä kertomuksia, islamin käsitteitä ja symboleja. Oppilas tietää, mikä on Koraani ja tuntee sen rakennetta.
|
Oppilas tunnistaa moskeijan ja jonkin verran pyhiä paikkoja, pyhiä kertomuksia, islamin käsitteitä ja symboleja. Oppilas tietää, mikä on Koraani.
|
T3 Oppilas tutustuu islamilaiseen vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin. |
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tietää juhlien yhteyden islamiin ja tuntee islamiin liittyviä tapoja. |
Oppilas tunnistaa islamilaisia juhlia ja niihin liittyviä tapoja. |
T4 Oppilas tutustuu luokan, koulun ja lähiympäristön uskontoihin ja katsomuksiin sekä juhlaperinteisiin. |
S2 |
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tiedostaa, että islamin ohella on myös muita uskontoja, katsomuksia ja erilaisia juhlaperinteitä. |
Oppilas tiedostaa alustavasti, että islamin ohella on myös muita uskontoja, katsomuksia ja erilaisia juhlaperinteitä. |
T5 Oppilas oppii luottamaan itseensä ja elämäänsä sekä kohtaamaan rohkeasti tulevaisuuden. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan ja tunnistamaan ajatuksiaan ja tunteitaan. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tunteitaan ymmärrettävästi. Oppilas osallistuu keskusteluun. |
Oppilas tarvitsee tukea ilmaistakseen ajatuksiaan ja tunteitaan ymmärrettävästi. Oppilas pyrkii osallistumaan vuorovaikutustilanteisiin. |
T6 Oppilas oppii islamilaisen etiikan soveltamista. |
S1, S2, S3 |
Eettinen pohdinta |
Oppilas on harjoitellut islamilaisen etiikan soveltamista seuraaviin teemoihin: ystävyys, kateus, yksinäisyys, anteeksipyytäminen ja – antaminen. |
Oppilas tarvitsee vielä tukea islamilaisen etiikan soveltamisessa seuraaviin teemoihin: ystävyys, kateus, yksinäisyys, anteeksipyytäminen ja – antaminen. |
T7 Oppilas harjoittelee yhdessä elämisen, toisen kunnioittamisen sekä ympäristön kunnioittamisen taitoja. |
S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas osaa yhdessä elämisen ja ympäristön kunnioittamisen taitoja. |
Oppilas osaa ohjatusti yhdessä elämisen ja ympäristön kunnioittamisen taitoja. |
T8 Oppilas oppii omien tunteiden ja kokemusten jakamista. Oppilas harjoittelee mielipiteidensä perustelua sekä toisten mielipiteiden kuuntelua. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas ilmaisee omien tunteitaan ja kokemuksiaan sekä kuuntelee muita. Oppilas perustelee omia mielipiteitään. |
Oppilas tarvitsee tukea omien tunteiden ja kokemusten ilmaisussa sekä muiden kuuntelussa. |