Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Käsityön arviointiperusteet 1. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältöalueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas kiinnostuu käsin tekemisestä sekä keksivästä ja kokeilevasta käsityöstä. |
S1-S4 |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. |
|
|
T2 Oppilas harjoittelee hahmottamaan käsityöprosessin kokonaisuutta. Oppilas harjoittelee kertomaan omista ideoistaan ja käsityön tekemisestään sekä esittelemään valmistamaansa tuotetta. |
S1, S2, S3 |
Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi |
Oppilas osaa ohjautua kokonaiseen käsityöprosessiin ja osaa esittää omia ideoitaan kuvallisesti sekä osaa kertoa käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta. |
Oppilas osaa ohjatusti ryhtyä kokonaiseen käsityöprosessiin ja osaa esittää omia ideoitaan kuvallisesti sekä osaa ohjatusti kertoa käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta. |
T3 Oppilas harjoittelee suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita. |
S1-S5 |
Oman työn suunnittelu, valmistus |
Oppilas osaa suunnitella ja valmistaa käsityötuotteita. |
Oppilas osaa ohjatusti ja kannustetusti suunnitella ja valmistaa käsityötuotteita. |
T4 Oppilas harjoittelee työstämään erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan. |
S2-S4 |
Käsityössä käytettävien materiaalien työstäminen |
Oppilas osaa työstää erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan. |
Oppilas osaa kannustettuna ja ohjatusti työstää erilaisia materiaaleja. |
T5 Oppilas tunnistaa onnistumisia ja omien ideoidensa vaikutuksia. |
S1-S6 |
Oppilaan ideointi ja itsearviointi |
Oppilas osaa tunnistaa onnistumisia ja ideoidensa vaikutuksia. |
Oppilas osaa ohjatusti ja kannustettuna tunnistaa onnistumisia ja ideoidensa vaikutuksia. |
Käsityön arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältöalueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas kiinnostuu ja innostuu käsin tekemisestä ja hänessä herää uteliaisuus keksivään ja kokeilevaan käsityöhön. |
S1-S4 |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. |
|
|
T2 Oppilas harjoittelee ymmärtämään kokonaisen käsityöprosessin vaiheet. Oppilas harjoittelee kertomaan suunnitelmastaan piirtämällä tai muotoilemalla ja kertomaan käsityön tekemisestä sekä valmiista tuotteesta. |
S1, S2, S3 |
Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi |
Oppilas osaa ohjautua kokonaiseen käsityöprosessiin ja osaa esittää omia ideoitaan kuvallisesti sekä osaa kertoa käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta. |
Oppilas osaa ohjatusti ryhtyä kokonaiseen käsityöprosessiin ja osaa esittää omia ideoitaan kuvallisesti sekä osaa ohjatusti kertoa käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta. |
T3 Oppilas harjoittelee suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita. |
S1-S5 |
Oman työn suunnittelu, valmistus |
Oppilas osaa suunnitella ja valmistaa käsityötuotteita. |
Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja valmistaa käsityötuotteita. |
T4 Oppilas harjoittelee työstämään erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan. |
S2-S4 |
Käsityössä käytettävien materiaalien työstäminen |
Oppilas osaa työstää erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan. |
Oppilas osaa kannustettuna ja ohjatusti työstää erilaisia materiaaleja. |
T5 Oppilas tunnistaa onnistumisia. Oppilas tunnistaa oman suunnittelunsa, taitojensa kehittymisen ja oman kädenjälkensä valmistamassaan tuotteessa. |
S1-S6 |
Oppilaan ideointi ja itsearviointi |
Oppilas osaa tunnistaa onnistumisensa, oman suunnittelunsa, taitojensa kehittymisen ja oman kädenjälkensä valmistamassaan tuotteessa. |
Oppilas osaa ohjatusti ja kannustettuna tunnistaa onnistumisensa, oman suunnittelunsa, taitojensa kehittymisen ja oman kädenjälkensä valmistamassaan tuotteessa. |