Perusopetuksen opetussuunnitelma
Ruotsin kielen A-oppimäärän vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokalla 6
Ruotsin kieli A-oppimäärä: tavoitteet vuosiluokilla 3-6 |
|||
3.lk |
4.lk |
5.lk |
6.lk |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
T1 Oppilas havainnoi lähiympäristönsä kieliä ja kulttuureita |
T1 Oppilas havainnoi lähiympäristönsä kieliä ja kulttuureita |
T1 Oppilas ymmärtää oman kulttuurin merkityksen ja pystyy keskustelemaan sen piirteistä.
|
T1 Oppilas ymmärtää oman kulttuurin merkityksen ja pystyy keskustelemaan sen piirteistä. |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. |
T3 Oppilas havainnoi eri kieliä ja niitä yhdistäviä piirteitä. |
T3 Oppilas havainnoi eri kieliä ja niitä yhdistäviä piirteitä. |
T3 Oppilas vertailee eri kieliä ja niitä yhdistäviä piirteitä. |
T3 Oppilas vertailee eri kieliä ja tekee havaintoja niiden eroista ja yhtäläisyyksistä. |
T4 Oppilas havainnoi ruotsin kielen esiintymistä lähiympäristössä.
|
T4 Oppilas havainnoi ruotsin kielen esiintymistä lähiympäristössä ja eri medioissa. |
T4 Oppilas tutustuu ruotsinkielisiin aineistoihin eri medioissa. |
T4 Oppilas osaa etsiä ja löytää omaa oppimista tukevia ruotsinkielisiä aineistoja eri medioissa. |
Kielenopiskelutaidot |
Kielenopiskelutaidot
|
Kielenopiskelutaidot
|
Kielenopiskelutaidot
|
T5 Oppilas harjoittelee ilmaisemaan itseään rohkeasti ja opettelee työskentelemään yhdessä pareittain tai pienissä ryhmissä.
|
T5 Oppilas uskaltaa ilmaista itseään rohkeasti ja osaa työskennellä yhdessä pareittain tai pienissä ryhmissä. |
T5 Oppilas harjoittelee monipuolisesti kielenoppimistaitoja. Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä muita kannustaen. |
T5 Oppilas käyttää monipuolisesti oppimiaan kielenoppimistaitoja. Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä muita kannustaen. |
T6 Oppilas harjoittelee työskentelemään itsenäisesti ja ottamaan vastuuta pienten tehtävien loppuun saattamisesta.
|
T6 Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja ottaa vastuuta pienten tehtävien loppuun saattamisesta. Oppilas harjoittelee mahdollisuuksien mukaan erilaisten apuvälineitten sekä tieto- ja viestintäteknologian käyttöä oppimisen tukena.
|
T6 Oppilas osaa työskennellä tavoitteellisesti ja ottaa vastuun tehtävien loppuun saattamisesta. Oppilas harjoittelee mahdollisuuksien mukaan erilaisten verkkotyökalujen käyttöä. |
T6 Oppilas osaa työskennellä tavoitteellisesti ja ottaa vastuun tehtävien loppuun saattamisesta. Oppilas harjoittelee mahdollisuuksien mukaan erilaisten verkkotyökalujen käyttöä omien tuotosten tekemisessä ja jakamisessa. Oppilas tuntee itselleen parhaiten sopivia oppimistapoja.
|
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
|
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
|
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
|
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
|
T7 Oppilas havainnoi arkielämän vuorovaikutustilanteita. |
T7 Oppilas tutustuu erilaisiin arkielämän vuorovaikutustilanteisiin. |
T7 Oppilas harjoittelee yksinkertaisia suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustilanteita. |
T7 Oppilas harjoittelee erilaisia suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustilanteita.
|
T8 Oppilas havainnoi helppoja kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa.
|
T8 Oppilas tutustuu helppoihin kompensaatiostrategioihin viestintätilanteissa. |
T8 Oppilas harjoittelee helppoja kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. |
T8 Oppilas osaa käyttää joitakin kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. |
T9 Oppilas havainnoi yksinkertaisia ruotsin kielen ilmauksia.
|
T9 Oppilas tutustuu yksinkertaiseen ruotsin kielen käyttöön jokapäiväisissä tilanteissa. |
T9 Oppilas harjoittelee yksinkertaisia ruotsin kielen ilmauksia ja kohteliasta kielenkäyttöä. |
T9 Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia ruotsin kielen ilmauksia ja kohteliasta kielenkäyttöä. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä
|
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä
|
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä
|
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä
|
T10 Oppilas havainnoi yksinkertaisia ikätasolleen sopivia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. |
T10 Oppilas tutustuu ikätasolleen sopiviin ja itseään kiinnostaviin puhuttuihin ja kirjoitettuihin teksteihin. |
T10 Oppilas tulkitsee yksinkertaisia ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. |
T10 Oppilas tulkitsee erilaisia ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
|
T11 Oppilas tutustuu ruotsin kielen ääntämiseen toistamalla. |
T11 Oppilas harjoittelee ruotsin kielen ääntämistä toistamalla runsaasti sanoja ja yksinkertaisia sanontoja. Oppilas harjoittelee kirjoittamaan yksittäisiä sanoja ja yleisimpiä fraaseja. |
T11 Oppilas harjoittelee ääntämistä, puhumista ja kirjoittamista sekä tutustuu kielen joihinkin viestinnällisesti oleellisimpiin rakenteisiin. |
T11 Oppilas harjoittelee ääntämistä, puhumista ja kirjoittamista sekä tutustuu viestinnällisesti oleellisimpiin rakenteisiin.
|
|
|
|
|
|
|
|
|