Ruotsin kielen A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä arviointiperusteet kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
|
|
|
|
T1 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lähiympäristön, Suomen ja Pohjoismaiden kielellisestä ja kulttuurisesta runsaudesta sekä suomen ja ruotsin asemasta kansalliskielinä |
S1 |
Kielellisen ympäristön hahmottaminen
|
Oppilas osaa kertoa syitä, miksi Suomessa puhutaan ruotsia ja kuvailla Pohjoismaiden kielellistä moninaisuutta |
Oppilas osaa kertoa joitakin syitä, miksi Suomessa puhutaan ruotsia ja tiedostaa, että Pohjoismaissa puhutaan useita kieliä.
|
T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia |
S1 |
|
Ei käytetä arvion tai arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei käytetä arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
|
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen uteliaisuuden ja päättelykyvyn kehittymistä |
S1 |
Kielellinen päättely
|
Oppilas osaa tehdä havaintoja ruotsin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen rakenteellisista, sanastollisista tai muista eroista ja yhtäläisyyksistä.
|
Oppilas osaa havainnoida jonkin verran ruotsin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen rakenteellisia, sanastollisia tai muita eroja ja yhtäläisyyksiä.
|
T4 ohjata oppilasta löytämään ruotsinkielistä aineistoa |
S1 |
Kohdekielisen aineiston löytäminen
|
Oppilas osaa kertoa, missä ruotsin kieltä voi nähdä tai kuulla. |
Oppilas tietää, että opiskeltavaa kieltä voi kuulla ja nähdä monenlaisissa tilanteissa tai medioissa. |
Kielenopiskelutaidot |
|
|
|
|
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen |
S2 |
Tietoisuus tavoitteista ja toiminta ryhmässä
|
Oppilas osaa kuvata opiskelun tavoitteita ja osallistuu ryhmän yhteisten tehtävien tekoon. |
Oppilas on tietoinen opiskelun tavoitteista ja pyrkii osallistumaan ryhmän yhteisten tehtävien tekemiseen. |
T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa oppilasta harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilla, millaiset tavat oppia kieliä sopivat kullekin parhaiten |
S2 |
Kielenopiskelutavoitteiden asettaminen ja opiskelutottumusten löytäminen
|
Oppilas asettaa tavoitteita kielenopiskelulleen, harjoittelee erilaisia tapoja opiskella kieliä käyttäen myös tieto- ja viestintäteknologiaa, harjaannuttaa ja arvioi taitojaan |
Oppilas pyrkii opiskelemaan tavoitteellisesti ja arvioimaan taitojaan ruotsin kielessä. Oppilas harjoittelee myös tieto- ja viestintäteknologian käyttöä kielenopiskelussa. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
|
|
Taitotaso A1.3 T7 – T9 |
|
T7 järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista viestintää ja vuorovaikutusta |
S3 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa |
Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin. |
Oppilas harjoittelee rutiininomaisia viestintätilanteita tukeutuen viestintäkumppaniin.
|
T8 tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä |
|
Viestintästrategioiden käyttö
|
Oppilas osallistuu viestintään, mutta tarvitsee vielä usein apukeinoja. Oppilas osaa reagoida suppein sanallisin ilmauksin, pienin elein (esim. nyökkäämällä), äännähdyksin, tai muunlaisella minimipalautteella. Oppilas joutuu pyytämään selvennystä tai toistoa hyvin usein. |
Oppilas osaa käyttää ohjatusti joitakin kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa.
|
T9 auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan |
|
Viestinnän kulttuurinen sopivuus
|
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia monissa rutiininomaisissa sosiaalisissa tilanteissa. |
Oppilas osaa käyttää joitakin yksinkertaisia ruotsin kielen kohteliaita ilmauksia yksinkertaisissa viestintätilanteissa. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
|
|
Taitotaso A1.3 |
|
T10 rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä |
|
Tekstin tulkintataidot |
Oppilas ymmärtää yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta asiayhteyden tukemana. Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksinkertaisen tiedon lyhyestä tekstistä. |
Oppilas tunnistaa yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä sekä hidasta, toistettua puhetta asiayhteyden tukemana. Oppilas pystyy löytämään jonkin verran tietoa lyhyestä tekstistä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
|
|
Taitotaso A1.2 |
|
T11 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin |
|
Tekstin tuottamistaidot |
Oppilas pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittaa muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Oppilas ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi. Oppilas hallitsee hyvin suppean perussanaston ja muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen sekä peruskieliopin aineksia. |
Oppilas pystyy kertomaan joistakin tutuista, harjoitelluista asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan muutaman lyhyen ilmaisun harjoitelluista aiheista. Oppilas ääntää harjoiteltuja ilmaisuja ymmärrettävästi. Oppilas osaa käyttää suppeaa perussanastoa ja muutamia ilmauksia sekä peruskieliopin aineksia.
|