Ruotsin kielen B1-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä arviointiperusteet kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Opetuksen tavoite |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
||||
T1 Auttaa oppilasta jäsentämään käsitystään kaikkien osaamiensa kielten keskinäisistä suhteista |
S1 |
Kielten keskinäissuhteiden hahmottaminen |
Oppilas osaa kuvata, mihin kielikuntiin hänen osaamansa ja opiskelemansa kielet kuuluvat. |
Oppilas tietää, että kielet kuuluvat eri kielikuntiin. |
T2 Tutustuttaa oppilas suomen ja ruotsin asemaan kansalliskielinä sekä ruotsin kielen vaikutukseen suomen kieleen |
S1 |
Ruotsin kielen aseman ja merkityksen tunteminen Suomessa |
Oppilas osaa nimetä syitä, joiden vuoksi Suomessa käytetään ruotsia ja mainita ruotsista suomeen lainautuneita sanoja. |
Oppilas tietää, että Suomi on kaksikielinen maa. |
Kielenopiskelutaidot |
||||
T3 Ohjata oppilasta harjaannuttamaan viestinnällisiä taitojaan sallivassa opiskeluilmapiirissä ja tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä ottamaan vastuuta opiskelustaan ja arvioimaan osaamistaan |
S2 |
Toiminta opiskelutilanteessa |
Oppilas harjaannuttaa ruotsin taitoaan ryhmässä myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen, huolehtii kotitehtävistään sekä osallistuu ryhmän työskentelyyn myönteisellä tavalla. Oppilas osaa arvioida ruotsin taitonsa kehittymistä suhteellisen realistisesti. |
Oppilas harjaannuttaa ruotsin kielen taitoaan ohjatusti ryhmässä myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen ja pyrkii huolehtimaan kotitehtävistään sekä osallistumaan ryhmän työskentelyyn, mutta tarvitsee siinä paljon tukea ja ohjausta. |
T4 Rohkaista oppilaita näkemään ruotsin taito tärkeänä osana elinikäistä oppimista ja oman kielivarannon karttumista ja rohkaista ruotsinkielisten oppimisympäristöjen löytämiseen ja hyödyntämiseen myös koulun ulkopuolella |
S2 |
Ruotsin kielen käyttöalueiden ja mahdollisuuksien tunnistaminen omassa elämässä |
Oppilas osaa mainita joitakin ruotsin kielen käyttöalueita ja -mahdollisuuksia. |
Oppilas ymmärtää, että ruotsin kieltä voi kuulla ja nähdä myös omassa elinympäristössä koulun ulkopuolella. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
Taitotaso: A1.2 |
|||
T5 Ohjata oppilasta harjoittelemaan erilaisia, erityisesti suullisia viestintätilanteita |
S3 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa |
Oppilas selviytyy satunnaisesti yleisimmin toistuvista, rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen vielä enimmäkseen viestintäkumppaniin. |
Oppilas pyrkii selviytymään rutiininomaisista hyvin ohjatuista viestintätilanteista tukeutuen viestintäkumppaniin. Oppilas harjoittelee apukeinoja käyttöä viestinnän tukena.
|
T6 Rohkaista oppilasta käyttämään viestinsä perille saamiseksi monenlaisia, myös ei-kielellisiä keinoja ja pyytämään tarvittaessa toistoa ja hidastusta |
S3 |
Viestintästrategioiden käyttö |
Oppilas tukeutuu viestinnässään kaikkein keskeisimpiin sanoihin ja ilmauksiin. Oppilas tarvitsee paljon apukeinoja ja osaa pyytää toistamista tai hidastamista. |
Oppilas tunnistaa viestinnässä yksinkertaisia usein toistuvia sanoja ja ilmauksia. Oppilas tarvitsee viestintätilanteessa ohjausta, tukea, ja hän harjoittelee apukeinojen hyödyntämistä. |
T7 Ohjata oppilasta harjoittelemaan erilaisia kohteliaisuuden ilmauksia |
S3 |
Viestinnän kulttuurinen sopivuus |
Oppilas osaa käyttää muutamia kaikkein yleisimpiä kielelle ominaisia kohteliaisuuden ilmauksia rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa. |
Oppilas tunnistaa tavallisimpia kohteliaisuuden ilmauksia.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
Taitotaso A1.2 |
|||
T8 Rohkaista oppilasta ottamaan selvää tilanneyhteyden avulla helposti ennakoitavasta ja ikätasolleen sopivasta puheesta tai kirjoitetusta tekstistä |
S3 |
Tekstien tulkintataidot |
Oppilas ymmärtää harjoiteltua, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää muutaman sanan mittaista kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta. Oppilas tunnistaa tekstistä yksittäisiä tietoja. |
Oppilas tunnistaa muutamia usein toistuvia sanoja ja ilmaisuja tuttuun aihepiiriin liittyvästä hyvin lyhyestä tekstistä. |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
Taitotaso A1.1 |
|||
T9 Tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa hyvin pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista |
S3 |
Tekstien tuottamistaidot |
Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi. Oppilas osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja. |
Oppilas pyrkii ilmaisemaan itseään käyttäen yksinkertaisia, usein toistuvia tuttuja ilmauksia. Oppilas tarvitsee omissa tuotoksissaan paljon tukea ja ohjausta. |