Perusopetuksen opetussuunnitelma
Englannin A-oppimäärän vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Englanti A-oppimäärä: tavoitteet vuosiluokilla 3-6 |
|||
3.lk |
4.lk |
5.lk |
6.lk |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
T1 Oppilas havainnoi lähiympäristönsä kieliä ja kulttuureita. |
T1 Oppilas havainnoi lähiympäristönsä kieliä ja kulttuureita. |
T1 Oppilas ymmärtää oman kulttuurin merkityksen ja pystyy keskustelemaan oman kulttuurinsa piirteistä. |
T1 Oppilas ymmärtää oman kulttuurin merkityksen ja pystyy keskustelemaan oman kulttuurinsa piirteistä. |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. |
T3 Oppilas havainnoi eri kieliä ja niitä yhdistäviä piirteitä. |
T3 Oppilas havainnoi eri kieliä ja niitä yhdistäviä piirteitä. |
T3 Oppilas vertailee eri kieliä ja niitä yhdistäviä piirteitä. |
T3 Oppilas vertailee eri kieliä ja tekee havaintoja niiden eroista ja yhtäläisyyksistä |
T4 Oppilas havainnoi englannin kielen esiintymistä lähiympäristössä. |
T4 Oppilas havainnoi englannin kielen esiintymistä lähiympäristössä ja eri medioissa. |
T4 Oppilas osaa etsiä, löytää ja käyttää kielellisesti helppoja englanninkielisiä aineistoja. |
T4 Oppilas osaa etsiä, löytää ja käyttää omaa oppimista tukevia englanninkielisiä aineistoja. |
Kielenopiskelutaidot |
Kielenopiskelutaidot |
Kielenopiskelutaidot |
Kielenopiskelutaidot |
T5 Oppilas uskaltaa ilmaista itseään rohkeasti ja osaa työskennellä yhdessä pareittain tai pienissä ryhmissä. |
T5 Oppilas uskaltaa ilmaista itseään rohkeasti ja osaa työskennellä yhdessä pareittain tai pienissä ryhmissä. |
T5 Oppilas harjoittelee monipuolisesti kielenoppimistaitoja. Oppilas harjoittelee oman työn suunnittelua, toteuttamista ja arviointia yhdessä ja itsenäisesti. |
T5 Oppilas harjoittelee monipuolisesti kielenoppimistaitoja. Oppilas harjoittelee oman työn suunnittelua, toteuttamista ja arviointia yhdessä ja itsenäisesti. |
T6 Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja ottaa vastuuta pienten tehtävien loppuun saattamisesta. Oppilas harjoittelee erilaisten apuvälineitten sekä tieto- ja viestintäteknologian käyttöä oppimisen tukena. |
T6 Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja ottaa vastuuta pienten tehtävien loppuun saattamisesta. Oppilas harjoittelee erilaisten apuvälineitten sekä tieto- ja viestintäteknologiankäyttöä oppimisen tukena. |
T6 Oppilas osaa työskennellä tavoitteellisesti ja ottaa vastuun tehtävien loppuun saattamisesta. Oppilas harjoittelee erilaisten verkkotyökalujen käyttöä omien tuotosten tekemisessä ja jakamisessa. |
T6 Oppilas osaa työskennellä tavoitteellisesti ja asettaa tavoitteita kielen opiskelulleen. Oppilas harjoittelee erilaisten verkkotyökalujen käyttöä omien tuotosten tekemisessä ja jakamisessa. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
T7 Oppilas harjoittelee vuorovaikutusta tutuissa arkielämän tilanteissa |
T7 Oppilas harjoittelee vuorovaikutusta monenlaisissa arkielämän tilanteissa |
T7 Oppilas harjoittelee vuorovaikutusta jokapäiväisissä tilanteissa koulussa ja vapaa-ajalla |
T7 Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa. |
T8 Oppilas harjoittelee helppoja kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. |
T8 Oppilas harjoittelee erilaisia kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. |
T8 Oppilas harjoittelee monenlaisia kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa |
T8 Oppilas osaa käyttää monenlaisia kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. |
T9 Oppilas harjoittelee käyttämään englannin kieltä tutuissa arkielämän sosiaalisissa tilanteissa |
T9 Oppilas harjoittelee käyttämään englannin kieltä arkielämän vaihtelevissa sosiaalisissa tilanteissa. |
T9 Oppilas harjoittelee käyttämään englannin kieltä monenlaisissa arkielämän sosiaalisissa tilanteissa. |
T9 Oppilas selviytyy englannin kielellä lyhyistä sosiaalisista tilanteista |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
T10 Oppilas työskentelee vaativuudeltaan helppojen puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa. |
T10 Oppilas työskentelee vaativuudeltaan helpohkojen puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa monimediaisessa ympäristössä. |
T10 Oppilas työskentelee erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa monimediaisessa ympäristössä. Oppilas harjoittelee erilaisia ymmärtämisstrategioita. |
T10 Oppilas työskentelee vaativuudeltaan monitasoisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa monimediaisessa ympäristössä. Oppilas osaa käyttää erilaisia ymmärtämisstrategioita |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
T11 Oppilas harjoittelee käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa . Oppilas harjoittelee suullista ja hieman kirjallista tuottamista. |
T11 Oppilas harjoittelee suullista ja kirjallista tuottamista kohdekielellä oppilaille tutuissa tilanteissa monimediaisessa ympäristössä. |
T11 Oppilas harjoittelee tekstin tuottamista suullisesti ja kirjallisesti monimediaisessa ympäristössä. |
T11 Oppilas osaa kertoa jokapäiväisistä asioista ja tuottaa tekstiä monimediaisessa ympäristössä. |