Perusopetuksen opetussuunnitelma
Kiinan kielen A-oppimäärän vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Kiinan kieli A-oppimäärä: tavoitteet vuosiluokilla 3-6 |
|||
3.lk |
4.lk |
5.lk |
6.lk |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
T1 Oppilas havainnoi lähiympäristönsä kieliä ja kulttuureita |
T1 Oppilas havainnoi lähiympäristönsä kieliä ja kulttuureita |
T1 Oppilas ymmärtää Kiinan kulttuurin merkitystä ja pystyy keskustelemaan suomeksi Kiinan kulttuurin piirteistä. |
T1 Oppilas ymmärtää Kiinan kulttuurin merkitystä ja pystyy keskustelemaan suomeksi Kiinan kulttuurin piirteistä. |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. |
T3 Oppilas havainnoi eri kieliä ja niitä yhdistäviä piirteitä. |
T3 Oppilas havainnoi eri kieliä ja niitä yhdistäviä piirteitä. |
T3 Oppilas vertailee eri kieliä ja niitä yhdistäviä piirteitä. |
T3 Oppilas vertailee eri kieliä ja tekee havaintoja niiden eroista ja yhtäläisyyksistä. |
T4 Oppilas havainnoi kiinan kielen esiintymistä lähiympäristössä (luokassa). |
T4 Oppilas havainnoi kiinan kielen esiintymistä lähiympäristössä ja eri medioissa. |
T4 Oppilas tutustuu kiinankielisiä aineistoihin eri medioissa. |
T4 Oppilas harjoittelee etsimään ja löytämään kiinankielisiä aineistoja. |
Kielenopiskelutaidot |
Kielenopiskelutaidot |
Kielenopiskelutaidot |
Kielenopiskelutaidot |
T5 Oppilas harjoittelee ilmaisemaan itseään rohkeasti ja opettelee työskentelemään yhdessä, pareittain tai pienissä ryhmissä. |
T5 Oppilas uskaltaa ilmaista itseään rohkeasti ja osaa työskennellä yhdessä, pareittain tai pienissä ryhmissä. |
T5 Oppilas harjoittelee monipuolisesti kielenoppimistaitoja. Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä muita kannustaen. |
T5 Oppilas käyttää monipuolisesti oppimiaan kielenoppimistaitoja. Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä muita kannustaen. |
T6 Oppilas harjoittelee työskentelemään itsenäisesti ja ottamaan vastuuta pienten tehtävien loppuun saattamisesta. |
T6 Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja ottaa vastuuta pienten tehtävien loppuun saattamisesta. Oppilas tutustuu mahdollisuuksien mukaan erilaisten apuvälineitten sekä tieto- ja viestintäteknologian käyttöön oppimisen tukena. |
T6 Oppilas osaa työskennellä tavoitteellisesti ja ottaa vastuun tehtävien loppuun saattamisesta. Oppilas harjoittelee mahdollisuuksien mukaan erilaisten verkkotyökalujen käyttöä. |
T6 Oppilas osaa työskennellä tavoitteellisesti ja ottaa vastuun tehtävien loppuun saattamisesta. Oppilas harjoittelee mahdollisuuksien mukaan erilaisten verkkotyökalujen käyttöä omien tuotosten tekemisessä ja jakamisessa. Oppilas tuntee itselleen parhaiten sopivia oppimistapoja. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
T7 Oppilas havainnoi arkielämän vuorovaikutustilanteita. |
T7 Oppilas tutustuu monenlaisiin arkielämän vuorovaikutustilanteisiin. |
T7 Oppilas harjoittelee yksinkertaisia suullisia vuorovaikutustilanteita sekä kirjoittamista aakkosilla. |
T7 Oppilas harjoittelee suullisia vuorovaikutustilanteita sekä kirjoittamista aakkosilla. |
T8 Oppilas havainnoi helppoja kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. |
T8 Oppilas tutustuu helppoihin kompensaatiostrategioihin viestintätilanteissa. |
T8 Oppilas harjoittelee helppoja kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. |
T8 Oppilas osaa käyttää joitakin kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. |
T9 Oppilas harjoittelee käyttämään yksinkertaisia kiinan kielen kohteliaita ilmauksia. |
T9 Oppilas harjoittelee käyttämään yksinkertaisia kiinan kielen kohteliaita ilmauksia. |
T9 Oppilas harjoittelee käyttämään kiinan kielen kohteliaita ilmauksia ja kohteliasta kielenkäyttöä. |
T9 Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia kiinan kielen kohteliaita ilmauksia ja kohteliasta kielenkäyttöä. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
T10 Oppilas havainnoi yksinkertaisia ikätasolleen sopivia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. |
T10 Oppilas tutustuu ikätasolleen sopiviin ja itseään kiinnostaviin puhuttuihin ja kirjoitettuihin teksteihin. |
T10 Oppilas tulkitsee yksinkertaisia ikätasolleen sopivia puhuttuja ja kirjoitettuja lyhyitä lauseita. |
T10 Oppilas tulkitsee monenlaisia ikätasolleen sopivia puhuttuja ja kirjoitettuja lyhyitä lauseita hyödyntäen myös monimediaista ympäristöä. |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
T11 Oppilas harjoittelee kiinan kielen ääntämistä toistamalla runsaasti sanoja ja yksinkertaisia sanontoja. Oppilas harjoittelee kirjoittamaan kiinaa aakkosin ja yksinkertaisiin kuviin perustuvin kirjoitusmerkein mallin avulla. |
T11 Oppilas harjoittelee kiinan kielen ääntämistä toistamalla runsaasti sanoja ja yksinkertaisia sanontoja. Oppilas harjoittelee kirjoittamaan kiinaa aakkosin ja yksinkertaisiin kuviin perustuvin kirjoitusmerkein mallin avulla. |
T11 Oppilas harjoittelee ääntämistä, puhumista ja kirjoittamista sekä tutustuu kielen joihinkin oleellisimpiin rakenteisiin. Oppilas opettelee lisää kirjoitusmerkkejä. |
T11 Oppilas harjoittelee ääntämistä, puhumista ja kirjoittamista sekä tutustuu viestinnän kannalta oleellisimpiin rakenteisiin. Oppilas opettelee lisää kirjoitusmerkkejä. |