Vieraan kielen ranska A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä arviointiperusteet kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen (valtakunnalliset perusteet) |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
|
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
T1 ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä opiskeltavan kielen asema siinä |
S1 |
Kielellisen ympäristön sekä kohdekielen aseman ja merkityksen hahmottaminen |
Oppilas tietää, että maailman kielet jakautuvat kielikuntiin ja osaa kertoa, mihin kielikuntaan opiskeltava kieli kuuluu. Oppilas osaa kuvata, mitä kieliä lähiympäristössä puhutaan. |
Oppilas ymmärtää oman kulttuurin merkityksen ja pystyy keskustelemaan joistakin oman kulttuurin piirteistä. Oppilas tietää, että maailman kielet jakautuvat kielikuntiin. Oppilas tunnistaa lähiympäristönsä kieliä. |
T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista monimuotoisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia |
S1 |
|
Ei käytetä arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei käytetä arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
|
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen uteliaisuuden ja päättelykyvyn kehittymistä |
S1 |
Kielellinen päättely |
Oppilas osaa tehdä havaintoja opiskeltavan kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen rakenteellisista, sanastollisista tai muista eroista ja yhtäläisyyksistä. |
Oppilas vertailee eri kieliä ja tiedostaa, että niiden välillä on rakenteellisia sanastollisia tai muita eroja ja yhtäläisyyksiä. |
T4 ohjata oppilasta löytämään kohdekielistä aineistoa |
S1 |
Kohdekielisen aineiston löytäminen |
Oppilas osaa kertoa, missä opiskeltavaa kieltä voi nähdä tai kuulla. |
Oppilas tietää, että ranskan kieltä voi kuulla ja nähdä monenlaisissa tilanteissa tai medioissa. |
Kielenopiskelutaidot |
|
|
|
|
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen |
S2 |
Tietoisuus tavoitteista ja toiminta ryhmässä |
Oppilas osaa kuvata opiskelun tavoitteita ja osallistuu ryhmän yhteisten tehtävien tekemiseen |
Oppilas on tietoinen opiskelun tavoitteista ja pyrkii osallistumaan ryhmän yhteisten tehtävien tekemiseen. |
T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten |
S2 |
Kielenopiskelutavoitteiden asettaminen ja opiskelutottumusten löytäminen |
Oppilas asettaa tavoitteita kielenopiskelulleen, harjoittelee erilaisia tapoja opiskella kieliä käyttäen myös tieto- ja viestintäteknologiaa sekä harjaannuttaa ja arvioi taitojaan. |
Oppilas pyrkii opiskelemaan tavoitteellisesti ja arvioimaan taitojaan. Oppilas harjoittelee myös tieto- ja viestintäteknologian käyttöä kielenopiskelussa. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
|
|
|
|
T7 järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista viestintää ja vuorovaikutusta |
S3 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa |
Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin. |
Oppilas selviytyy joistakin rutiininomaista viestintätilanteista tukeutuen viestintäkumppaniin. |
T8 tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä |
S3 |
Viestintästrategioiden käyttö
|
Oppilas osallistuu viestintään, mutta tarvitsee vielä usein apukeinoja. Oppilas osaa reagoida suppein sanallisin ilmauksin, pienin elein (esim. nyökkäämällä), äännähdyksin, tai muunlaisella minimipalautteella. Oppilas joutuu pyytämään selvennystä tai toistoa hyvin usein. |
Oppilas osaa käyttää joitakin kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. Oppilas joutuu pyytämään selvennystä tai toistoa hyvin usein. |
T9 auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan |
S3 |
Viestinnän kulttuurinen sopivuus |
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia monissa rutiininomaisissa sosiaalisissa tilanteissa. |
Oppilas osaa käyttää joitakin yksinkertaisia kohteliaita ilmauksia ja kohteliasta kielenkäyttöä. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
|
|
|
|
T10 rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä |
S3 |
Tekstien tulkintataidot |
Oppilas ymmärtää yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta asiayhteyden tukemana. Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksinkertaisen tiedon lyhyestä tekstistä. |
Oppilas tunnistaa yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja hidasta, toistettua puhetta asiayhteyden tukemana. Oppilas pystyy löytämään jonkin verran yksinkertaista tietoa lyhyestä tekstistä |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
|
|
|
|
T11 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin |
S3 |
Tekstien tuottamistaidot |
Oppilas pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittaa muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Oppilas ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi. Oppilas hallitsee hyvin suppean perussanaston ja muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen sekä peruskieliopin aineksia |
Oppilas pystyy kertomaan joistakin harjoitelluista asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan muutaman lyhyen ilmaisun harjoitelluista aiheista. Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmaisuja ymmärrettävästi. Oppilas osaa käyttää suppeaa perussanastoa ja muutamia ilmauksia sekä peruskieliopin aineksia
|