Elämänkatsomustiedon arviointiperusteet 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Opetuksen tavoite |
Sisältöalueet |
Arvioinnin kohteet |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 luoda edellytyksiä oppilaan eettisten ajattelun taitojen kehittymiselle ja kannustaa oppilasta soveltamaan eettisiä periaatteita arjen tilanteisiin |
S1-S4 |
Käsitteiden hallinta ja soveltaminen |
Oppilas osaa selittää muutamia keskeisiä etiikan käsitteitä ja jäsentää niiden avulla joitakin elämässä kohtaamiaan eettisiä tilanteita. |
Oppilaalla on vaikeuksia ymmärtää keskeisiä etiikan käsitteitä.
|
T2 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan väitteitä ja niiden perusteluita |
S1-S4 |
Väitteiden ja perusteluiden tunnistaminen ja arviointi |
Oppilas osaa löytää keskustelusta väitteitä ja niiden perusteluja sekä pohtia perusteluiden asiaankuuluvuutta. |
Oppilas ilmaisee vain vähän perusteltuja väitteitä tai arvioida niitä. |
T3 edistää oppilaan kykyä oivaltaa asioiden välisiä suhteita ja kehittää ajatteluaan |
S1-S3 |
Päättelytaidot |
Oppilas osaa tunnistaa virhepäättelyä ja korjata sen pohjalta omaa ajatteluaan. |
Oppilas osaa jonkin verran korjata omaa ajatteluaan virhepäättelyn pohjalta. |
T4 ohjata oppilasta kantamaan vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja luonnosta |
S1-S3 |
Vastuullisen toiminnan tunteminen
|
Oppilas osaa kuvata, mitä tarkoittaa itsestä, toisista ja luonnosta vastuun ottaminen sekä kertoa, mitä se tarkoittaa omassa toiminnassa.
|
Oppilas osaa jonkin verran kuvata, mitä tarkoittaa itsestä, toisista ja luonnosta vastuun ottaminen sekä kertoa, mitä se tarkoittaa omassa toiminnassa. |
T5 ohjata oppilas tutustumaan suomalaiseen, eurooppalaiseen ja maailman kulttuuriperintöön sekä hahmottamaan kulttuurista moninaisuutta ilmiönä |
S2-S4 |
Tietojen ja käsitteiden hallinta
|
Oppilas osaa nimetä ja selittää joitakin kulttuuriin liittyviä ilmiöitä suomalaisesta, eurooppalaisesta ja maailman kulttuuriperinnöstä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä yhteisön tai yhteiskunnan kulttuurisesta moninaisuudesta.
|
Oppilas osaa jonkin verran nimetä ja selittää kulttuuriin liittyviä ilmiöitä suomalaisesta, eurooppalaisesta ja maailman kulttuuriperinnöstä. Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin yhteisön tai yhteiskunnan kulttuurisesta moninaisuudesta. |
T6 tukea oppilasta rakentamaan katsomuksellista ja kulttuurista yleissivistystään |
S1-S4 |
Tietojen ja käsitteiden hallinta |
Oppilas osaa nimetä joitakin katsomusten ja kulttuurien tärkeimpiä piirteitä.
|
Oppilas osaa nimetä jonkin katsomusten, mutta ei hahmota kulttuurien tärkeimpiä piirteitä. |
T7 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja arvioimaan omaa katsomuksellista oppimistaan |
S1-S4 |
Oppimaan oppimisen taidot
|
Oppilas osaa asettaa opiskeluun liittyviä tavoitteita, pyrkii toimimaan tavoitteiden suunnassa ja arvioi niiden toteutumista sekä yksin että ryhmässä. |
Oppilaalla on vaikeuksia asettaa opiskeluun liittyviä tavoitteita ja pyrkiä niitä kohti. Arviointi tuottaa vaikeuksia.
|
T8 rohkaista oppilasta ilmaisemaan katsomustaan ja kuuntelemaan muiden katsomuksellisia kannanottoja |
S1-S3 |
Vuorovaikutustaidot ja toiminta ryhmän jäsenenä
|
Oppilas ilmaisee omaa katsomuksellista ajatteluaan rakentavasti ja osaa kuunnella toisten näkemyksiä ja kannanottoja. |
Oppilas ilmaisee vain vähän omaa katsomuksellista ajatteluaan ja osaa toisinaan kuunnella toisten näkemyksiä ja kannanottoja. |
T9 ohjata oppilas tuntemaan YK:n yleismaailmalliseen ihmisoikeuksien julistukseen perustuvaa ihmisoikeusetiikkaa, erityisesti lapsen oikeuksia |
S3 |
Ihmisoikeusetiikka
|
Oppilas tietää YK:n yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen keskeisen sisällön ja osaa kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista.
|
Oppilas tietää muutaman esimerkin YK:n yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen sisällöstä ja osaa kertoa jonkin esimerkin lapsen oikeuksista. |
T10 rohkaista oppilasta toimimaan aloitteellisesti ja vastuullisesti omassa ympäristössään |
S1-S4 |
Vaikuttamisen keinojen tunteminen
|
Oppilas osaa etsiä ja kuvata joitakin vastuullisen vaikuttamisen keinoja. |
Oppilaalla on vaikeuksia etsiä ja kuvata vastuullisen vaikuttamisen keinoja. |