Perusopetuksen opetussuunnitelma
Vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 5-6
Historia: tavoitteet vuosiluokilla 5-6 |
|
5.lk |
6.lk |
Merkitys, arvot ja asenteet |
Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 Oppilas oppii tutkimaan, ihmettelemään ja ottamaan selvää historian eri tapahtumista. |
T1 Oppilas oppii tutkimaan, ihmettelemään ja ottamaan selvää historian eri tapahtumista. Oppilas oppii historian avulla monipuolista ajattelua ja kriittisyyttä. |
Tiedon hankkiminen menneisyydestä |
Tiedon hankkiminen menneisyydestä |
T2 Oppilas osaa tunnistaa eri lähdetyyppejä ja ymmärtää, että historiallinen tieto perustuu lähteisiin ja niistä tehtyihin tulkintoihin. |
|
T3 Oppilas harjoittelee päätelmien tekemistä historiallisista lähteistä. Oppilas eläytyy historiantutkijaksi ja tekee omia tulkintojaan ja harjoittelee perustelemaan. Oppilas harjoittelee lähdekriittisyyttä. |
T3 Oppilas harjoittelee päätelmien tekemistä historiallisista lähteistä. Oppilas eläytyy historiantutkijaksi ja tekee omia tulkintojaan ja harjoittelee perustelemaan. Oppilas harjoittelee lähdekriittisyyttä. Oppilas oppii pohtimaan kirjallisen lähteen luotettavuutta ja kirjoittajan motiiveja. |
Historian ilmiöiden ymmärtäminen |
Historian ilmiöiden ymmärtäminen |
T4 Oppilas osaa laittaa aikajärjestykseen keskeiset historian aikakaudet ja osaa sijoittaa merkittäviä historiallisia tapahtumia oikealle aikakaudelle. |
T4 Oppilas osaa laittaa aikajärjestykseen keskeiset historian aikakaudet ja osaa sijoittaa merkittäviä historiallisia tapahtumia oikealle aikakaudelle. Oppilas osaa kuvailla eri aikojen yhteiskunnille ja aikakausille ominaisia piirteitä. |
T5 Oppilas oppii ymmärtämään, että monet historian tapahtumat ovat ihmisen inhimillisen toiminnan seurausta. Oppilas oppii ymmärtämään oman toimintansa vaikutuksia. |
T5 Oppilas oppii ymmärtämään, että monet historian tapahtumat ovat ihmisen inhimillisen toiminnan seurausta. Oppilas oppii ymmärtämään oman toimintansa vaikutuksia. |
T6 Oppilas ymmärtää, että tapahtuneilla asioilla on syitä ja seurauksia. Oppilas osaa vastata kysymyksiin mitä tapahtui, miksi tapahtui ja mitä siitä seurasi. |
T6 Oppilas ymmärtää, että tapahtuneilla asioilla on syitä ja seurauksia. Oppilas osaa vastata kysymyksiin mitä tapahtui, miksi tapahtui ja mitä siitä seurasi. |
T7 Oppilas tutustuu oman perheensä ja sukunsa historiaan. Oppilas oppii ymmärtämään tavallisen ihmisen arkea eri historian aikakausina. |
T7 Oppilas tutustuu oman perheensä ja sukunsa historiaan. Oppilas oppii ymmärtämään tavallisen ihmisen arkea eri historian aikakausina. Oppilas ymmärtää, että kauan sitten tapahtuneilla asioilla on vaikutus hänen elämäänsä. |
T8 Oppilas harjoittelee muodostamamaan pidempiä syy-seuraus-ketjuja. |
T8 Oppilas harjoittelee muodostamaan pidempiä syy-seuraus-ketjuja. |
Historiallisen tiedon käyttäminen |
Historiallisen tiedon käyttäminen |
T9 Oppilas harjoittelee ilmiöiden syy- ja seuraussuhteiden kuvailua. |
T9 Oppilas kehittää taitoaan kuvailla ilmiöiden syy- ja seuraussuhteita. |
T10 Oppilas ymmärtää, että historiallinen tieto perustuu lähteistä tehtyihin tulkintoihin ja se voi muuttua. |
T10 Oppilas ymmärtää, että historiallinen tieto perustuu lähteistä tehtyihin tulkintoihin ja se voi muuttua. |
|
T11 Oppilas oppii ymmärtämään, että monet historian tapahtumat ovat ihmisen inhimillisen toiminnan seurausta. Oppilas oppii ymmärtämään oman toimintansa vaikutuksia. |