Musiikin arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä arviointiperusteet kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Opetuksen tavoite |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Osallisuus |
||||
T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteistä yhteishenkeä yhteisössään
|
S1-S4 |
Musiikilliset yhteistyötaidot |
Oppilas ottaa huomioon ryhmän muut jäsenet yhteismusisoinnissa. |
Oppilaalle on haastavaa ottaa huomioon ryhmän muut jäsenet yhteismusisoinnissa. |
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen |
||||
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen sekä kehittämään keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan musisoivan ryhmän jäsenenä |
S1-S4 |
Laulaminen ja soittaminen ryhmän jäsenenä |
Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta. |
Oppilas osoittaa vähäistä kiinnostusta osallistua yhteislauluun ja -soittoon ja hänellä on vaikeuksia sovittaa osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta. |
T3 kannustaa oppilasta keholliseen musiikin, kuvien, tarinoiden ja tunnetilojen ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen
|
S1-S4 |
Musiikkiliikunta |
Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun. |
Oppilas osallistuu vain vähän musiikkiliikuntaan. |
T4 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin eläymykselliseen kuunteluun sekä ohjata häntä jäsentämään kuulemaansa sekä kertomaan siitä
|
S1-S4 |
Musiikin kuuntelu |
Oppilas kuuntelee keskittyneesti musiikkia ja esittää näkemyksiään kuulemastaan. |
Oppilaan on hankalaa kuunnella keskittyneesti musiikkia tai esittää näkemyksiä kuulemastaan. |
T5 rohkaista oppilasta improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen |
S1-S4 |
Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin |
Oppilas keksii omia ratkaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja ja osaa tarvittaessa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia. |
Oppilaan on haasteellista keksiä omia ratkaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja. Oppilaan on vaikeaa keskittyä musiikkiteknologian asialliseen käyttöön. |
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito |
||||
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikillisia kokemuksiaan ja musiikillisen maailman esteettistä, kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta |
S1-S4 |
Musiikin merkitysten havainnointi |
Oppilas esittää näkemyksiä musiikilliseen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuksistaan. |
Oppilaalle on ongelmallista esittää näkemyksiä musiikilliseen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuksistaan. |
T7 ohjata oppilasta ymmärtämään musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä
|
S1-S4 |
Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen |
Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoinnin yhteydessä. |
Oppilas toimii harvoin opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoinnin yhteydessä. |
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa |
||||
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia hyvinvointiin sekä huolehtimaan musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
|
S1-S4 |
Välineiden ja laitteiden turvallinen käyttö |
Oppilas käyttää laitteita ja soittimia ottaen huomioon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät. |
Oppilaan on vaikeaa ottaa huomioon äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät käyttäessään laitteita ja soittimia. |
Oppimaan oppiminen musiikissa |
||||
T9 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistumaan tavoitteiden asettamiseen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin. |
S1-S4 |
Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot |
Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi ja toimii tavoitteen mukaisesti yhteismusisoinnissa. |
Oppilaan on haastavaa asettaa tavoitteita musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi eikä hän pääsääntöisesti toimi tavoitteen mukaisesti yhteismusisoinnissa. |