Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Kiinan kielen A-oppimäärän arviointiperusteet 7.vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arvioita/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kuusi varten.
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Merkitys, arvot ja asenteet |
|
|
|
|
T1 Oppilas tutustuu kielen levinneisyyteen ja tapakulttuuriin.
|
S1 |
Kielellisen ympäristön hahmottaminen |
Oppilas osaa kertoa kiinan kielen levinneisyydestä maailmalla ja nimetä kiinalaiseen tapakulttuuriin kuuluvia ilmiöitä. |
Oppilas osaa nimetä joitakin maita, joissa kiinaa puhutaan. Oppilas on tietoinen, että kiinalaiseen tapakulttuuri eroaa suomalaisesta tapakulttuurista. |
Työskentelyn taidot |
|
|
|
|
T2 Oppilas harjoittelee etsimään itseään kiinnostavia kohdekielisiä sisältöjä eri kulttuurien ymmärtämiseksi. |
S1 |
|
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
|
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
|
T3 Oppilas tekee havaintoja kohdekielen säännönmukaisuuksista ja osaa vertailla eri kieliä.
|
S1 |
Kielellinen havainnointikyky |
Oppilas tunnistaa kiinan kielen säännönmukaisuuksia ja osaa vertailla eri kieliä. |
Oppilas tunnistaa joitakin kiinan kielen säännönmukaisuuksia ja tietää, että kielissä on eroja. |
T4 Oppilas harjoittelee erilaisia opiskelutaitoja sekä omien vahvuuksiensa hyödyntämistä. Oppilas harjoittelee oman osaamisensa arviointia ja siihen perustuvaa itseohjautuvuutta. Oppilas harjoittelee viestin välittämistä kannustavassa ilmapiirissä. |
S1 |
Kielen esiintymisen havainnointi |
Oppilas on harjoitellut erilaisia opiskelutaitoja ja osaa hyödyntää omia vahvuuksiaan. Oppilas osaa arvioida omaa osaamistaan ja pystyy työskentelemään itseohjautuvasti. Oppilas on aktiivisesti harjoitellut viestien välittämistä. |
Oppilas on pyrkinyt opiskelemaan kieltä joitakin omia vahvuuksiaan hyödyntäen ja on harjoitellut itseohjautuvaa työskentelyä. Oppilas pystyy arvioimaan omaa osaamistaan jonkin verran. Oppilas on harjoitellut viestien välittämistä. |
T5 Oppilas harjoittelee kiinan kielitaidon luovaa käyttöä. |
S2 |
Toiminta ryhmässä |
Oppilas osaa pääpiirteissään ilmaista itseään kiinan kielellä viestintätilanteissa ja on harjoitellut yritteliäästi kielitaitonsa luovaa käyttöä. |
Oppilas on pyrkinyt ilmaisemaan itseään kiinan kielellä viestintätilanteen edellyttämällä tavalla. |
T6 Oppilas harjoittelee viestimään erilaisissa arkielämän tilanteissa.
|
S2 |
Itsenäinen työskentely ja vastuunottaminen |
Oppilas on aktiivisesti harjoitellut viestintää erilaisissa arkielämän tilanteissa. |
Oppilas on ohjatusti harjoitellut viestintää erilaisissa arkielämän tilanteissa. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
|
|
|
|
T7 Oppilas havainnoi erilaisia viestintätilanteita. Oppilas harjoittelee vuorovaikutustaitoja ja kompensaatiostrategioita. |
S3 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa |
Oppilas osaa havainnoida erilaisia viestintätilanteita. Oppilas on harjoitellut aktiivisesti vuorovaikutustaitoja ja kompensaatiostrategioita. |
Oppilas on havainnoinut erilaisia viestintätilanteita. Oppilas on pyrkinyt harjoittelemaan vuorovaikutustaitoja ja helppoja kompensaatiostrategioita. |
T8 Oppilas harjoittelee kulttuurisesti sopivaa kielenkäyttöä. |
S3 |
Kompensaatiostrategioiden käyttö vuorovaikutustilanteissa |
Oppilas on harjoitellut yritteliäästi kiinan kielen käyttöä kulttuuriin sopivalla tavalla. |
Oppilas on ohjatusti pyrkinyt harjoittelemaan kiinan kielen käyttöä kulttuuriin sopivalla tavalla. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
|
|
|
|
T9 Oppilas harjoittelee arkielämään liittyvien aakkosin kirjoitettujen tekstien tulkintaa. Oppilas harjoittelee tiedon etsimistä ja tekstin oleellisen sisällön tunnistamista. Oppilas tunnistaa tekstistä joitakin kirjoitusmerkkejä.
|
S3 |
Tekstin tulkitseminen |
Oppilas osaa löytää keskeisen sanoman erilaisista ikätasolleen sopivista aakkosin kirjoitetuista teksteistä.
Oppilas tunnistaa ikätasolleen sopivasta tekstistä joitakin kirjoitusmerkkejä ja osaa päätellä niiden perusteella tekstin sisällön. |
Oppilas on harjoitellut tiedon etsintää ja tekstin oleellisen sisällön tunnistamista, mutta tarvitsee ohjausta tekstin sanoman ymmärtämiseksi.
Oppilas tunnistaa ikätasolleen sopivasta tekstistä joitakin kirjoitusmerkkejä. |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
|
|
|
|
T10 Oppilas harjoittelee puhutun ja aakkosin kirjoitetun tekstin tuottamista sekä keskeisiä rakenteita ja vahvistaa ääntämistaitoja.
Oppilas osaa tuottaa ilman mallia kuviin perustuvia kirjoitusmerkkejä.
|
S3 |
Tekstin tuottaminen |
Oppilas osaa tuottaa puhuttua ja aakkosin kirjoitettua tekstiä kiinan kielellä kielen keskeisiä rakenteita käyttäen.
Oppilas on vahvistanut ääntämistaitojaan aktiivisella harjoittelulla.
Oppilas osaa tuottaa ilman mallia joitakin kuviin perustuvia kirjoitusmerkkejä.
|
Oppilas osaa ohjatusti tuottaa yksinkertaista puhuttua ja aakkosin kirjoitettua tekstiä joitakin kielen keskeisiä rakenteita käyttäen.
Oppilas on harjoitellut ääntämistaitojen vahvistamista.
Oppilas osaa tuottaa ilman mallia joitakin kuviin perustuvia kirjoitusmerkkejä. |
Kiinan kielen A-oppimäärän arviointiperusteet 8.vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Merkitys, arvot ja asenteet |
|
|
|
|
T 1 Oppilas on tietoinen kielen merkityksestä ja syventää kulttuuritietouttaan.
|
S1 |
Kielellisen ympäristön hahmottaminen |
Oppilas on tietoinen kielen merkityksestä ja on syventänyt aktiivisesti kulttuuritietouttaan. |
Oppilas on tietoinen kielen merkityksestä ja on ohjatusti pyrkinyt oppimaan lisää kulttuuritietoutta. |
Työskentelyn taidot |
|
|
|
|
T2 Oppilas harjoittelee etsimään ja käyttämään itseään kiinnostavia kohdekielisiä sisältöjä eri kulttuurien ymmärtämiseksi. |
S1 |
|
Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
|
T3 Oppilas vertailee eri kielten tapoja ilmaista asioita ja eri kielten säännönmukaisuuksia. |
S1 |
Kielellinen havainnointikyky |
Oppilas osaa havainnoida kiinan kielen säännönmukaisuuksia ja vertailla eri kieliä. |
Oppilas osaa ohjatusti havaita joitakin kielten välisiä säännönmukaisuuksia ja eroja. |
T4 Oppilas harjoittelee monipuolisesti työskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä. Oppilas harjoittelee oman oppimisensa ja opiskelutaitojensa kehittymisen arviointia. Oppilas harjoittelee viestin välittämistä kannustavassa ilmapiirissä.
|
S1 |
Kielen esiintymisen havainnointi |
Oppilas osaa työskennellä monipuolisesti itsenäisesti ja ryhmässä. Oppilas osaa arvioida oman oppimisensa ja opiskelutaitojensa kehittymistä. Oppilas on aktiivisesti pyrkinyt osallistumaan viestien välittämiseen. |
Oppilas yrittää työskennellä itsenäisesti ja osallistua ryhmän työskentelyyn, mutta tarvitsee vielä ohjausta. Oppilas osaa arvioida jonkin verran omaa oppimistaan ja opiskelutaitojensa kehittymistä. |
T5 Oppilas harjoittelee soveltamaan kieltenopiskelutaitojaan. |
S2 |
Toiminta ryhmässä |
Oppilas osaa pääpiirteissään ilmaista itseään kiinan kielellä viestintätilanteissa ja on harjoitellut aktiivisesti kielitaitonsa luovaa käyttöä eri tilanteissa. |
Oppilas on osoittanut yrittävänsä ilmaista itseään kiinan kielellä viestintätilanteen edellyttämällä tavalla. |
T6 Oppilas harjoittelee aktiivisena viestijänä toimimista erilaisissa arkielämän tilanteissa ja ilmaisemaan mielipiteensä omaan elämäänsä liittyvistä asioista. |
S2 |
Itsenäinen työskentely ja vastuunottaminen |
Oppilas osaa toimia aktiivisena viestijänä erilaisissa arkielämän tilanteissa ja ilmaista mielipiteitään omaan elämäänsä liittyvistä asioista. |
Oppilas osaa ohjatusti toimia yksinkertaisissa arkielämän tilanteissa ja ilmaista mielipiteitään omaan elämäänsä liittyvistä asioista. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
|
|
|
|
T7 Oppilas osallistuu erilaisiin viestintätilanteisiin ja harjoittelee niihin sopivaa kielenkäyttöä.
|
S3 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa |
Oppilas osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa ja on harjoitellut niihin sopivaa kielenkäyttöä eri tavoin. |
Oppilas on pyrkinyt osallistumaan erilaisiin viestintätilanteisiin ja harjoitellut niihin sopivaa kielenkäyttöä. |
T8 Oppilas harjoittelee viestintää ja vuorovaikutusta sekä mielipiteiden ilmaisemista. |
S3 |
Kompensaatiostrategioiden käyttö vuorovaikutustilanteissa |
Oppilas osaa monipuolisesti käyttää erilaisia kompensaatiostrategioita viestintätilanteessa ja saa mielipiteensä ilmaistua. |
Oppilas osaa käyttää joitakin kompensaatiostrategioita viestintätilanteessa ja saa ohjatusti mielipiteensä ilmaistua. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
|
|
|
|
T9 Oppilas harjoittelee arkielämään liittyvien aakkosin kirjoitettujen tekstien tulkintaa. ydinsisällön ymmärtämistä.
Oppilas harjoittelee tiedon etsintää tekstistä päättelytaitoa apuna käyttäen. Oppilas kehittyy kirjoitusmerkkien tunnistamisessa.
|
S3 |
Tekstin tulkitseminen |
Oppilas ymmärtää ikätasolleen sopivista aakkosin kirjoitetuista teksteistä sanoman sekä osaa päätellä sisällön merkein kirjoitetuista teksteistä. Oppilas on kehittynyt kirjoitusmerkkien tunnistamisessa. |
Oppilas osaa ohjatusti löytää keskeisen sisällön aakkosin kirjoitetuista teksteistä sekä tunnistaa joitakin tuttuja kirjoitusmerkkejä merkein kirjoitetuista teksteistä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
|
|
|
|
T10 Oppilas syventää puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottamista. Oppilas syventää keskeisten rakenteiden ja ääntämisen hallintaa.
Oppilas osaa tuottaa ilman mallia yleisimmin käytettyjä kirjoitusmerkkejä.
|
S3 |
Tekstin tuottaminen |
Oppilas on tuottanut erilaisia ikätasolleen sopivia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä.
Oppilas on kehittynyt keskeisten rakenteiden ja ääntämisen hallinnassa.
Oppilas osaa tuottaa ilman mallia yleisimmin käytettyjä kirjoitusmerkkejä.
|
Oppilas osaa ohjatusti tuottaa lyhyitä ikätasolleen sopivia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä.
Oppilas on kehittynyt keskeisten rakenteiden ja ääntämisen hallinnassa.
Oppilas osaa tuottaa ilman mallia joitakin yleisimmin käytettyjä kirjoitusmerkkejä.
|