Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Ranskan kielen A-oppimäärän arviointiperusteet 7.vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arvioita/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arvioita/arvosanaa kuusi varten.
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
|
|
|
|
|
T 1 Oppilas tutustuu kielen levinneisyyteen ja tapakulttuuriin.
|
S1 |
Kielten statuksiin liittyvien kysymysten huomaaminen ja kulttuurienvälinen toimintakyky |
Oppilas osaa kertoa ranskan kielen levinneisyydestä maailmalla ja nimetä yleisimmät ranskalaiseen tapakulttuuriin kuuluvat ilmiöt. |
Oppilas osaa nimetä maita, joissa ranskaa puhutaan. Oppilas on tietoinen, että ranskalainen tapakulttuuri eroaa suomalaisesta tapakulttuurista. |
T2 Oppilas harjoittelee etsimään itseään kiinnostavia kohdekielisiä sisältöjä eri kulttuurien ymmärtämiseksi. |
S1 |
Maailmankansalaisen taitojen kehittyminen opiskeltavaa kieltä käyttämällä |
Oppilas harjoittelee etsimään itseään kiinnostavia kohdekielisiä sisältöjä eri kulttuurien ymmärtämiseksi.
|
Oppilas harjoittelee etsimään itseään kiinnostavia kohdekielisiä sisältöjä eri kulttuurien ymmärtämiseksi.
|
T3 Oppilas tekee havaintoja kohdekielen säännönmukaisuuksista ja osaa vertailla eri kieliä.
|
S1 |
Kielellinen päättely |
Oppilas tunnistaa ranskan kielen säännönmukaisuuksia ja osaa vertailla eri kieliä. |
Oppilas tunnistaa joitakin ranskan kielen säännönmukaisuuksia ja tietää, että kielissä on eroja. |
Kielenopiskelutaidot |
|
|
|
|
T4 Oppilas harjoittelee erilaisia opiskelutaitoja sekä omien vahvuuksiensa hyödyntämistä. Oppilas harjoittelee oman osaamisensa arviointia ja siihen perustuvaa itseohjautuvuutta. Oppilas harjoittelee viestin välittämistä kannustavassa ilmapiirissä. |
S1 |
Tavoitteiden asettaminen, oppimisen reflektointi ja yhteistyö |
Oppilas osaa käyttää erilaisia opiskelutaitoja ja tunnistaa omia vahvuuksiaan. Oppilas osaa arvioida omaa osaamistaan ja pystyy työskentelemään itseohjautuvasti. Oppilas harjoittelee viestien välittämistä kannustavassa ilmapiirissä |
Oppilas pyrkii opiskelemaan kieltä joitakin omia vahvuuksiaan hyödyntäen, ja harjoittelee itseohjautuvaa työskentelyä. Oppilas pystyy arvioimaan omaa osaamistaan jonkin verran. Oppilas harjoittelee ohjatusti viestien välittämistä kannustavassa ilmapiirissä. |
T5 Oppilas harjoittelee oman kielitaidon ja kieltenopiskelutaidon luovaa käyttöä. |
S2 |
Elinikäisen kielenopiskelun valmiuksien kehittyminen |
Oppilas osaa ilmaista itseään ranskan kielellä harjoitelluissa viestintätilanteissa ja harjoittelee yritteliäästi kielitaitonsa luovaa käyttöä. |
Oppilas harjoittelee ohjatusti ilmaisemaan itseään ranskan kielellä tutuissa viestintätilanteissa. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
|
|
|
|
T6 Oppilas harjoittelee viestimään erilaisissa arkielämän tilanteissa.
|
S2 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa |
Oppilas osaa ilmaista itseään tavallisimmissa arkielämän tilanteissa. |
Oppilas osaa ilmaista itseään ohjatusti harjoitelluissa arkielämän tilanteissa. |
T7 Oppilas havainnoi erilaisia viestintätilanteita. Oppilas harjoittelee vuorovaikutustaitoja ja kompensaatiostrategioita. |
S3 |
Viestintästrategioiden käyttö |
Oppilas osaa havainnoida erilaisia viestintätilanteita. Oppilas harjoittelee aktiivisesti vuorovaikutustaitoja ja kompensaatiostrategioita. |
Oppilas pyrkii havainnoimaan erilaisia viestintätilanteita. Oppilas pyrkii harjoittelemaan vuorovaikutustaitoja ja helppoja kompensaatiostrategioita. |
T8 Oppilas harjoittelee kulttuurisesti sopivaa kielenkäyttöä. |
S3 |
Viestinnän kulttuurinen sopivuus |
Oppilas tietää, että ranskankielisessä ja suomenkielisessä viestinnässä on kulttuurisia eroja, ja osaa käyttää kieltä kulttuurisesti sopivalla tavalla harjoitelluissa viestintätilanteissa. |
Oppilas tietää, että ranskankielisessä ja suomenkielisessä viestinnässä on kulttuurisia eroja. Oppilas harjoittelee kielen käyttöä kulttuurisesti sopivalla tavalla. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
|
|
|
|
T9 Oppilas harjoittelee erilaisten tekstien tulkintaa. Oppilas harjoittelee tiedon etsimistä ja tekstin oleellisen sisällön tunnistamista.
|
S3 |
Tekstien tulkintataidot |
Oppilas löytää oleellisen sisällön erilaisista ikätasolleen sopivista teksteistä. Oppilas harjoittelee aktiivisesti tiedon etsintää ja tunnistaa tekstistä oleellista sisältöä.
|
Oppilas löytää avustetusti oleellisen sisällön erilaisia ikätasolleen sopivista teksteistä. Oppilas harjoittelee tiedon etsintää ja tekstin oleellisen sisällön tunnistamista.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
|
|
|
|
T10 Oppilas harjoittelee puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottamista sekä keskeisiä rakenteita ja vahvistaa ääntämistaitoja. |
S3 |
Tekstien tuottamistaidot |
Oppilas osaa tuottaa helppoa puhuttua ja kirjoitettua tekstiä ranskan kielen keskeisiä rakenteita käyttäen. Oppilas ymmärtää intonaation merkityksen puhutussa ranskan kielessä ja hallitsee keskeisimmät kohdekielen äänteet.
|
Oppilas osaa avustetusti tuottaa puhuttua ja kirjoitettua tekstiä joitakin ranskan kielen keskeisiä rakenteita käyttäen. Oppilas ymmärtää intonaation merkityksen puhutussa ranskan kielessä.
|
Ranskan kielen A-oppimäärän arviointiperusteet 8.vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten.
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
|
|
|
|
T 1 Oppilas on tietoinen kielen merkityksestä maailmassa ja syventää kulttuuritietouttaan.
|
S1 |
Kielten statuksiin liittyvien kysymysten huomaaminen ja kulttuurienvälinen toimintakyky |
Oppilas on tietoinen kielen merkityksestä ja syventää aktiivisesti kulttuuritietouttaan. |
Oppilas on tietoinen kielen merkityksestä ja pyrkii oppimaan lisää kulttuuritietoutta. |
T2 Oppilas harjoittelee etsimään ja käyttämään itseään kiinnostavia kohdekielisiä sisältöjä eri kulttuurien ymmärtämiseksi. |
S1 |
Maailmankansalaisen taitojen kehittyminen opiskeltavaa kieltä käyttämällä |
Oppilas osaa etsiä itseään kiinnostavia kohdekielisiä sisältöjä ja harjoittelee käyttämään niitä eri kulttuurien ymmärtämiseksi.
|
Oppilas harjoittelee ohjatusti etsimään ja käyttämään itseään kiinnostavia kohdekielisiä sisältöjä eri kulttuurien ymmärtämiseksi.
|
T3 Oppilas vertailee eri kielten tapoja ilmaista asioita ja kielten säännönmukaisuuksia. |
S1 |
Kielellinen päättely |
Oppilas osaa vertailla eri kielten tapoja ilmaista asioita ja eri kielten säännönmukaisuuksia.
|
Oppilas tunnistaa eroja ja säännönmukaisuuksia eri kielissä. |
Kielenopiskelutaidot |
|
|
|
|
T4 Oppilas harjoittelee monipuolisesti työskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä. Oppilas harjoittelee oman oppimisensa ja opiskelutaitojensa kehittymisen arviointia. Oppilas harjoittelee viestin välittämistä kannustavassa ilmapiirissä.
|
S1 |
Tavoitteiden asettaminen, oppimisen reflektointi ja yhteistyö |
Oppilas osaa työskennellä monipuolisesti itsenäisesti ja ryhmässä. Oppilas osaa arvioida oman oppimisensa ja opiskelutaitojensa kehittymistä. Oppilas harjoittelee viestin välittämistä kannustavassa ilmapiirissä. |
Oppilas pyrkii työskentelemään itsenäisesti ja osallistumaan ryhmän työskentelyyn. Oppilas osaa arvioida jonkin verran omaa oppimistaan ja opiskelutaitojensa kehittymistä. Oppilas harjoittelee viestin välittämistä kannustavassa ilmapiirissä. |
T5 Oppilas harjoittelee soveltamaan kieltenopiskelutaitojaan. |
S2 |
Elinikäisen kielenopiskelun valmiuksien kehittyminen |
Oppilas uskaltaa ilmaista itseään ranskan kielellä viestintätilanteissa ja soveltaa yritteliäästi hallitsemiaan kielenopiskelutaitoja. |
Oppilas uskaltaa avustetusti ilmaista itseään ranskan kielellä tutun viestintätilanteen edellyttämällä tavalla. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
|
|
|
|
T6 Oppilas harjoittelee aktiivisena viestijänä toimimista erilaisissa arkielämän tilanteissa ja ilmaisemaan mielipiteensä omaan elämäänsä liittyvistä asioista. |
S2 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa |
Oppilas osoittaa aktiivisuutta toimiessaan tutuissa arkielämän viestintätilanteissa ja osaa ilmaista mielipiteitään omaan elämäänsä liittyvistä asioista. |
Oppilas pyrkii ottamaan aktiivisen roolin toimiessaan tutuissa arkielämän viestintätilanteissa ja ilmaisemaan mielipiteitään omaan elämäänsä liittyvistä asioista. |
T7 Oppilas osallistuu erilaisiin viestintätilanteisiin ja harjoittelee niihin sopivaa kielenkäyttöä sekä kompensaatiostrategioita.
|
S3 |
Viestintästrategioiden käyttö |
Oppilas osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa ja harjoittelee yritteliäästi niihin sopivaa kielenkäyttöä sekä kompensaatiostrategioita. |
Oppilas pyrkii osallistumaan erilaisiin viestintätilanteisiin ja harjoittelemaan niihin sopivaa kielenkäyttöä sekä kompensaatiostrategioita. |
T8 Oppilas harjoittelee viestintää ja vuorovaikutusta kulttuurisesti sopivalla tavalla sekä mielipiteiden ilmaisemista. |
S3 |
Viestinnän kulttuurinen sopivuus |
Oppilas tuntee kulttuurisesti sopivien ilmaisujen käyttöä. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä tilanteeseen sopivalla tavalla. |
Oppilas harjoittelee kulttuurisesti sopivien ilmaisujen käyttöä. Oppilas syventää tietouttaan eri tavoista ilmaista mielipiteensä. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
|
|
|
|
T9 Oppilas harjoittelee erilaisten tekstien tulkintaa sekä ydinsisällön ymmärtämistä. Oppilas harjoittelee tiedon etsintää tekstistä päättelytaitoa apuna käyttäen. |
S3 |
Tekstien tulkintataidot |
Oppilas ymmärtää ikätasolleen sopivien tekstien pääpiirteet ja osaa käyttää päättelytaitoa tunnistaakseen itselleen uusien sanojen merkityksiä.
|
Oppilas löytää teksteistä tarvitsemiaan tärkeimpiä tietoja. Oppilas harjoittelee päättelytaidon apuna käyttämistä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
|
|
|
|
T10 Oppilas syventää puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottamistaitoja. Oppilas syventää keskeisten rakenteiden ja ääntämisen hallintaa. |
S3 |
Tekstien tuottamistaidot |
Oppilas osaa tuottaa jonkin verran kirjoitettua ja puhuttua tekstiä tutuista aiheista keskeisimpiä rakenteita ja ilmaisuja käyttäen. Oppilas ääntää ymmärrettävästi ja ymmärtää intonaation ja reagoinnin merkityksen puhutussa viestinnässä. |
Oppilas osaa tuottaa jonkin verran puhuttua ja kirjoitettua tekstiä tutuista aiheista esimerkiksi mallia apuna käyttäen. Oppilas hallitsee joitakin keskeisiä rakenteita ja yleisimpiä ilmaisuja. Oppilas tuntee yleisimmät ranskan kielen äänteet. |