Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Saksan kielen A-oppimäärän arviointiperusteet 7.vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arvioita/arvosanaa kuusi varten.
Saksan kielen A-oppimäärän arviointiperusteet 8.vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten.
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
|
|||
T1 Oppilas on tietoinen kielen merkityksestä ja syventää kulttuuritietouttaan.
|
S1 |
Kielten statuksiin liittyvien kysymysten huomaaminen ja kulttuurien välinen toimintakyky. |
Oppilas tietää, että lähiympäristössä on erilaisia kieliä ja kulttuureja. |
Oppilas on tietoinen, että on olemassa erilaisia kieliä ja kulttuureja. |
Työskentelyn taidot |
|
|
|
|
T2 Oppilas harjoittelee etsimään ja käyttämään itseään kiinnostavia kohdekielisiä sisältöjä eri kulttuurien ymmärtämiseksi.
|
S1 |
Maailmankansalaisen taitojen kehittyminen opiskeltavaa kieltä käyttämällä |
Oppilas osaa etsiä itseään kiinnostavaa autenttista materiaalia eri kulttuurien ymmärtämiseksi.
|
Oppilas löytää ohjatusti itseään kiinnostavaa autenttista materiaalia eri kulttuurien ymmärtämiseksi.
|
T3 Oppilas vertailee eri kielten tapoja ilmaista asioita ja eri kielten säännönmukaisuuksia.
|
S1 |
Kielellinen päättely |
Oppilas osaa vertailla eri kielten tapoja ilmaista asioita ja eri kielten säännönmukaisuuksia. |
Oppilas löytää esimerkkien avulla ja ohjatusti eroavaisuuksia eri kielten tavoissa ilmaista asioita. |
Kielenopiskelutaidot |
|
|
|
|
T4 Oppilas harjoittelee monipuolisesti työskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä. Oppilas harjoittelee oman oppimisensa ja opiskelutaitojensa kehittymisen arviointia. Oppilas harjoittelee viestin välittämistä kannustavassa ilmapiirissä.
|
S4 |
Tavoitteiden asettaminen, oppimisen reflektointi ja yhteistyö |
Oppilas osaa työskennellä monipuolisesti itsenäisesti ja ryhmässä. Oppilas osaa arvioida oman oppimisensa ja opiskelutaitojensa kehittymistä. Oppilas harjoittelee yritteliäästi viestin välittämistä kannustavassa ilmapiirissä.
|
Oppilas pyrkii työskentelemään itsenäisesti ja osallistumaan ryhmän työskentelyyn. Oppilas osaa arvioida jonkin verran omaa oppimistaan ja opiskelutaitojensa kehittymistä. Oppilas pyrkii harjoittelemaan viestin välittämistä. |
T5 Oppilas harjoittelee soveltamaan kieltenopiskelutaitojaan.
|
S4 |
Elinikäisen kielenopiskelun valmiuksien kehittyminen |
Oppilas osaa opiskella käyttäen itselleen merkityksellisiä sisältöjä. |
Oppilas hakee ja valitsee itselleen kiinnostavia sisältöjä. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
|
|
|
|
T6 Oppilas harjoittelee aktiivisena viestijänä toimimista erilaisissa arkielämän tilanteissa ja ilmaisemaan mielipiteensä omaan elämäänsä liittyvistä asioista.
|
S3 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa. |
Oppilas osaa viestiä tavallisimmissa arkielämän tilanteissa ja ilmaista mielipiteensä omaan elämäänsä liittyvistä asioista. |
Oppilas osaa viestiä yksinkertaisin ilmauksin tavallisimmissa arkielämän tilanteissa. |
T7 Oppilas havainnoi erilaisia viestintätilanteita. Oppilas harjoittelee vuorovaikutustaitoja ja kompensaatiostrategioita.
|
S3 |
Viestintästrategioiden käyttö |
Oppilas osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa ja harjoittelee yritteliäästi niihin sopivaa kielenkäyttöä sekä kompensaatiostrategioita.
|
Oppilas pyrkii osallistumaan erilaisiin viestintätilanteisiin ja harjoittelemaan niihin sopivaa kielenkäyttöä sekä kompensaatiostrategioita.
|
T8 Oppilas harjoittelee kommunikoimaan kohdemaan kulttuurille sopivalla tavalla sekä ilmaisemaan mielipiteitä. |
S3 |
Viestinnän kulttuurinen sopivuus |
Oppilas osaa keskustella kohteliaasti ja ilmaista mielipiteitä kulttuurisesti sopivalla tavalla. |
Oppilas tuntee tärkeimmät kohteliaisuussäännöt. Oppilas osallistuu ohjattuihin vuorovaikutustilanteisiin. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
|
|
|
|
T9 Oppilas harjoittelee erilaisten tekstien tulkintaa sekä ydinsisällön ymmärtämistä. Oppilas harjoittelee tiedon etsintää tekstistä päättelytaitoa apuna käyttäen.
|
S3 |
Tekstien tulkintataidot |
Oppilas osaa tulkita erilaisia tekstejä ja löytää pääajatukset yleiskielisistä teksteistä ja puheesta. Oppilas osaa käyttää päättelytaitoa tunnistaakseen itselleen uusien sanojen merkityksiä.
|
Oppilas tunnistaa erilaisia tekstityyppejä sekä löytää pääajatukset yksinkertaisista teksteistä ja puheesta. Oppilas harjoittelee tiedon etsintää tekstistä ohjatusti ja omaa päättelytaitoaan käyttäen.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
|
|
|
|
|
T10 Oppilas syventää puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottamista. Oppilas syventää keskeisten rakenteiden ja ääntämisen hallintaa.
|
S3 |
Tekstien tuottamistaidot |
Oppilas osaa tuottaa kirjoitettua ja puhuttua tekstiä tutuista aiheista. Oppilas syventää keskeisten rakenteiden ja ääntämisen hallintaa. |
Oppilas osaa tuottaa yksinkertaista puhuttua ja kirjoitettua tekstiä tutuista aiheista, mutta tarvitsee ohjausta ilmaisussaan. Oppilas tuntee saksan kielen keskeisimpiä rakenteita sekä ääntämisen perusteita. |