Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Venäjän kielen A-oppimäärän arviointiperusteet 7. vuosiluokan pääteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten.
Tavoitteet |
Sisältöalueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
||||
T1 Oppilas tutustuu kielen levinneisyyteen ja tapakulttuuriin.
|
S1 |
Kielten statuksiin liittyvien kysymysten huomaaminen ja kulttuurienvälinen toimintakyky |
Oppilas tuntee venäjänkielistä kulttuuria ja venäjän kielen erityispiirteitä. |
Oppilas tuntee jonkin verran venäjänkielistä kulttuuria ja venäjän kielen erityispiirteitä.
|
T2 Oppilas harjoittelee etsimään itseään kiinnostavia venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyviä sisältöjä oman maailmankuvan laajentamiseksi. |
S1 |
Maailmankansalaisten taitojen kehittyminen opiskeltavaa kieltä käyttämällä |
Oppilas löytää itseään kiinnostavia venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyviä sisältöjä. |
Oppilas löytää avustettuna itseään kiinnostavia venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyviä sisältöjä. |
T3 Oppilas tekee havaintoja venäjän kielen säännönmukaisuuksista ja osaa vertailla eri kieliä. |
S1 |
Kielellinen päättely |
Oppilas osaa tehdä havaintoja venäjän kielen säännönmukaisuuksista. |
Oppilas on tietoinen joistakin venäjän kielen säännönmukaisuuksista. |
Kielenopiskelutaidot |
||||
T4 Oppilas harjoittelee erilaisia opiskelutaitoja sekä omien vahvuuksiensa hyödyntämistä. Oppilas harjoittelee oman osaamisensa arviointia ja siihen perustuvaa itseohjautuvuutta. Oppilas harjoittelee viestin välittämistä kannustavassa ilmapiirissä. |
S2 |
Tavoitteiden asettaminen, oppimisen reflektointi ja yhteistyö |
Oppilas osaa arvioida omaa opiskeluaan ja osaamistaan. Oppilas osaa toimia vuorovaikutustilanteessa toisia kannustaen. |
Oppilas tuntee kielitaitonsa kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Oppilas osaa toimia joissakin vuorovaikutustilanteissa tuettuna. |
T5 Oppilas harjoittelee oman kielitaidon luovaa käyttöä. |
S2 |
Elinikäisen kielenopiskelun valmiuksien kehittyminen |
Oppilas harjoittelee yritteliäästi oman kielitaidon luovaa käyttöä. |
Oppilas pyrkii harjoittelemaan oman kielitaidon käyttöä. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
||||
T6 Oppilas harjoittelee viestimään erilaisissa arkielämän tilanteissa. |
S3 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa |
Oppilas selviytyy joistakin harjoitelluista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista. |
Oppilas selviytyy avustettuna joistakin yksinkertaisista harjoitelluista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista. |
T7 Oppilas havainnoi erilaisia viestintätilanteita. Oppilas harjoittelee vuorovaikutustaitoja ja kompensaatiostrategioita. |
S3 |
Viestintästrategioiden käyttö |
Oppilas tuntee kielellisiä viestintä- strategioita. |
Oppilas tuntee joitakin kielellisiä viestintä- strategioita. |
T8 Oppilas harjoittelee kulttuurisesti sopivaa kielenkäyttöä. |
S3 |
Viestinnän kulttuurinen sopivuus |
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia. |
Oppilas tuntee yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
||||
T9 Oppilas harjoittelee erilaisten tekstien tulkintaa. Oppilas harjoittelee tiedon etsimistä ja tekstin oleellisen sisällön tunnistamista. |
S3 |
Tekstien tulkintataidot |
Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksinkertaisen tiedon ikätasolleen sopivasta puhutusta ja kirjoitetusta tekstistä. |
Oppilas pystyy löytämään osia tarvitsemastaan yksinkertaisesta tiedosta ikätasolleen sopivasta puhutusta ja kirjoitetusta tekstistä. |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
||||
T10 Oppilas harjoittelee puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottamista sekä keskeisiä rakenteita ja vahvistaa ääntämistaitoja. |
S3 |
Tekstien tuottamistaidot |
Oppilas osaa tuottaa lyhyitä puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. Oppilas ääntää venäjää ymmärrettävästi ja tuntee keskeisiä rakenteita. |
Oppilas osaa tuottaa harjoiteltuja fraasinomaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. Oppilas ääntää venäjää kohtalaisesti ja tuntee joitakin keskeisiä rakenteita. |
Venäjän kielen A-oppimäärän arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten ja kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten.
Tavoitteet |
Sisältöalueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
||||
T1 Oppilas on tietoinen kielen merkityksestä ja syventää kulttuuritietouttaan. |
S1 |
Kielten statuksiin liittyvien kysymysten huomaaminen ja kulttuurienvälinen toimintakyky |
Oppilas tuntee venäjänkielistä kulttuuria ja venäjän kielen erityispiirteitä. |
Oppilas tuntee jonkin verran venäjänkielistä kulttuuria ja venäjän kielen erityispiirteitä. |
T2 Oppilas harjoittelee etsimään ja käyttämään itseään kiinnostavia venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyviä sisältöjä oman maailmankuvan laajentamiseksi. |
S1 |
Maailmankansalaisten taitojen kehittyminen opiskeltavaa kieltä käyttämällä
|
Oppilas löytää itseään kiinnostavia venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyviä sisältöjä. |
Oppilas löytää avustettuna itseään kiinnostavia venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyviä sisältöjä. |
T3 Oppilas vertailee eri kielten tapoja ilmaista asioita ja eri kielten säännönmukaisuuksia. |
S1 |
Kielellinen päättely |
Oppilas osaa käyttää kielten välistä vertailua oppimisen tukena. |
Oppilas on tietoinen, että kielten välistä vertailua voi käyttää kielen oppimisen tukena.
|
Kielenopiskelutaidot |
||||
T4 Oppilas harjoittelee monipuolisesti työskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä. Oppilas harjoittelee oman oppimisensa ja opiskelutaitojensa kehittymisen arviointia. Oppilas harjoittelee viestin välittämistä kannustavassa ilmapiirissä. |
S2 |
Tavoitteiden asettaminen, oppimisen reflektointi ja yhteistyö
|
Oppilas osaa arvioida omaa opiskeluaan ja osaamistaan. Oppilas osaa toimia vuorovaikutustilanteessa toisia kannustaen. |
Oppilas tuntee kielitaitonsa kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Oppilas osaa toimia joissakin vuorovaikutustilanteissa tuettuna. |
T5 Oppilas harjoittelee soveltamaan kieltenopiskelutaitojaan. |
S2 |
Elinikäisen kielenopiskelun valmiuksien kehittyminen
|
Oppilas osaa soveltaa kielenopiskelutaitojaan. |
Oppilas osaa jonkin verran soveltaa kielenopiskelutaitojaan avustettuna. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
||||
T6 Oppilas harjoittelee aktiivisena viestijänä toimimista erilaisissa arkielämän tilanteissa ja ilmaisemaan mielipiteensä omaan elämäänsä liittyvistä asioista.
|
S3 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa
|
Oppilas selviytyy yksinkertaisista harjoitelluista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista. |
Oppilas selviää avustettuna joistakin harjoitelluista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista. |
T7 Oppilas osallistuu erilaisiin viestintätilanteisiin ja harjoittelee niihin sopivaa kielenkäyttöä. |
S3 |
Viestintästrategioiden käyttö
|
Oppilas osaa toimia viestintätilanteissa sopivaa kieltä käyttäen. |
Oppilas osaa toimia viestintätilaiteissa tuettuna. |
T8 Oppilas harjoittelee viestintää ja vuorovaikutusta sekä mielipiteiden ilmaisemista. |
S3 |
Viestinnän kulttuurinen sopivuus
|
Oppilas osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja ilmaista mielipiteensä. |
Oppilas osaa toimia tuettuna vuorovaikutustilanteissa. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
||||
T9 Oppilas harjoittelee erilaisten tekstien tulkintaa sekä ydinsisällön ymmärtämistä. Oppilas harjoittelee tiedon etsintää tekstistä päättelytaitoa apuna käyttäen.
|
S3 |
Tekstien tulkintataidot |
Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa tiedon ikätasolleen sopivasta puhutusta ja kirjoitetusta tekstistä. |
Oppilas pystyy löytämään osia tarvitsemastaan yksinkertaisesta tiedosta ikätasolleen sopivasta puhutusta ja kirjoitetusta tekstistä. |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
||||
T10 Oppilas harjoittelee edelleen puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottamista. Oppilas syventää keskeisten rakenteiden ja ääntämisen hallintaa. |
S3 |
Tekstien tuottamistaidot |
Oppilas osaa tuottaa lyhyehköjä puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. Oppilas ääntää venäjää ymmärrettävästi ja tuntee keskeisiä rakenteita. |
Oppilas osaa tuottaa harjoiteltuja fraasinomaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. Oppilas ääntää venäjää kohtalaisesti ja tuntee joitakin keskeisiä rakenteita. |