Tampereen
kaupunkistrategian toteuttamista tuetaan kolmella tavalla: toimimme
yhdessä, toimimme vastuullisesti, toimimme avoimesti ja rohkeasti.
Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen toiminta
perustuu yhteisölliseen, kannustavaan ja luottamukselliseen
ilmapiiriin sekä edistää toiminnallaan yhdenvertaisuutta,
monikulttuurisuutta ja turvallisuutta. Varhaiskasvatuksen ja
perusopetuksen toimintatapoja tarkastellaan ja kehitetään
jatkuvasti. Toiminnassa kehitetään vuorovaikutuksellista viestintää
ja hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa.
Tampereen
kaupunkistrategian vision ja toimintatapojen viisi painopistettä
ulottuvat vuoteen 2025 ja luovat pohjan Tampereen kaupungin
varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen arvopohjalle, tehtävälle ja
toimintakulttuurille.
Tampereen
kaupungin varhaiskasvatus ja perusopetus tukee
osallisuudella
yhdessä tekemistä
liikkuvan
elämäntavan ja terveiden elämäntapojen edistämisellä
ennaltaehkäisyä ja hyvinvointierojen kaventamista
globaalikasvatuksella,
tvt-taitojen edistämisellä ja innovatiivisuuteen kannustamalla
elinvoimaa ja kilpailukykyä
kestävään
elämäntapaan kasvattamalla kestävän yhdyskunnan rakentumista
työhyvinvoinnin,
henkilöstön osaamisen ja johtamisen kehittämisellä tasapainoista
taloutta ja uudistuvaa organisaatiota.
Opetuksen
järjestäjänä toimii Tampereen kaupungin perusopetus. Päivittäinen
koulutyö rakentuu kansainvälisille sopimuksille, valtiolliselle
lainsäädännölle, valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden
sekä Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen
linjauksille.
Tampereen
lasten ja nuorten palvelujen lautakunta hyväksyy valtakunnallisten
opetussuunnitelman perusteiden pohjalta laaditun perusopetuksen
kuntakohtaisen opetussuunnitelman, kuntakohtaisen yhteisen tuntijaon
ja opetussuunnitelmallisten painotusten tuntijaot sekä
kieliohjelman. Opetussuunnitelma laaditaan suomenkielistä opetusta
varten. Tästä poikkeuksena ovat vieraskielistä
opetussuunnitelmallista painotusta tarjoavien koulujen koulukohtaiset
opetussuunnitelmat. Tampereen kuntakohtaista perusopetuksen
opetussuunnitelmaa noudatetaan Tampereen kaupungin toteuttamassa ja
koordinoimassa perusopetuksessa.
Koulut
laativat koulukohtaiset opetussuunnitelmat valtakunnallisten
perusteiden ja kuntakohtaisen osuuden pohjalta. Koulun
opetussuunnitelman hyväksyy rehtori. Koulut laativat lukuvuosittain
opetussuunnitelmaan perustuvan lukuvuosisuunnitelman.
Opetussuunnitelma
otetaan käyttöön vuosiluokkien 1 - 6 osalta 1.8.2016. Seitsemännen
vuosiluokan osalta opetussuunnitelma otetaan käyttöön 1.8.2017,
kahdeksannen vuosiluokan osalta 1.8.2018 ja yhdeksännen vuosiluokan
osalta 1.8.2019. Opetussuunnitelman perusteiden lukujen 1 - 12
mukaisesti laadittu kuntakohtainen opetussuunnitelma otetaan käyttöön
kaikilla perusopetuksen vuosiluokilla 1.8.2016 lukuun ottamatta
perusteiden lukuun 6 sisältyviä päättöarviointia ja -todistuksia
koskevia määräyksiä sekä lukuun 12 sisältyviä perusopetuksen
valinnaisuutta koskevia määräyksiä vuosiluokilla 7 - 9.
Tampereen
kaupungin tavoitteena on lasten ja nuorten yhtenäinen koulupolku.
Tampereella toteutetaan esi- ja alkuopetuksen toimintamallia sekä
vahvaa koulupolkukohtaista yhteistyötä varhaiskasvatuksesta
yläkouluun. Toisen asteen oppilaitosten ja lisäopetusta antavien
koulujen kanssa tehdään kiinteää yhteistyötä.
Perusopetuksen
kuntakohtaista opetussuunnitelmaa on laadittu seudullisena
yhteistyönä ja rinnakkain Tampereen esiopetuksen opetussuunnitelman
kanssa. Opetussuunnitelmatyön yhteydessä on kuultu toisen asteen
oppilaitosten ja lisäopetusta antavien koulujen edustajia.
Perusopetuksen oppilailla, huoltajilla ja henkilöstöllä on ollut
mahdollisuus osallistua kuntakohtaisen opetussuunnitelman
laatimiseen. Yhteistyö jatkuu opetussuunnitelman arvioinnin ja
kehittämisen osalta perusopetuksessa laaditun arviointisuunnitelman
mukaisesti.
Oppilashuoltoa
käsittelevät opetussuunnitelman osuudet on laadittu yhteistyössä
sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden kanssa.
Lasten
ja nuorten vaikuttamisen foorumit, kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut,
nuorten palvelut sekä yrittäjyyskasvatuksen ja työelämän tahot
ovat myös osallistuneet opetussuunnitelmatyöhön. Mainitut tahot
edistävät toiminnassaan opetussuunnitelman toimintakulttuurin
toteutumista lasten ja nuorten kanssa.
Tampereen
kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaa täydentävät erillisinä
asiakirjoina muun muassa kaupunkistrategia, hyvinvointisuunnitelma,
varhaiskasvatussuunnitelma, esiopetuksen opetussuunnitelma,
perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma, aamu- ja
iltapäivätoiminnan suunnitelma, yhdenvertaisuussuunnitelma,
tasa-arvosuunnitelma, koulujen ja esiopetuksen lukuvuosisuunnitelmat,
perusopetuksen arviointisuunnitelma, TVT-suunnitelma ja kestävää
elämäntapaa ohjaavat suunnitelmat.
Tampereen
kaupungin perusopetukselle on laadittu kuntakohtainen ohjauksen
suunnitelma, jota on täsmennetty vuosiluokille laadituilla
tavoitteilla ja sisällöillä. Koulut täydentävät suunnitelmia
tarvittaessa omilla käytännöillään. Yhteisillä tavoitteilla
pyritään varmistamaan jokaiselle tarpeitaan vastaava ja riittävä
ohjaus.
Tampereen
perusopetuksen opetussuunnitelma julkaistaan sähköisessä muodossa.
Opetussuunnitelman perusteet, kuntakohtainen opetussuunnitelma sekä
kunkin koulun oma opetussuunnitelma muodostavat kokonaisuuden.
Lukuvuosisuunnitelmat laaditaan koulun omaan käyttöön sähköisenä
lukuvuosittain.
Opetussuunnitelman
toteutumista seurataan osana perusopetuksen seuranta-, arviointi- ja
kehittämistyötä. Koulut arvioivat omaa toimintaansa
suunnitelmallisesti.
Huom! Kuvan taulukossa ei ole lisätty A1 -kielen varhennusta.
Lukuvuonna 2020-21 1.luokalla A1 -kieltä opiskellaan 1 vuosiviikkotunti ja 2- luokalla 1,5 vuosiviikkotuntia.
Lukuvuodesta 2021-22 lähtien A1 -kielen tuntimäärä on sekä 1. että 2. vuosiluokilla 1 vuosiviikkotuntia kummallakin.

Perusopetuksen opetussuunnitelma otetaan käyttöön vaiheittain. Opetussuunnitelman tuntijaosta on Tampereella päätetty erikseen siirtymäkauden ajalta. Lukuvuosien 2016 - 2017, 2017 - 2018 ja 2018 - 2019 osalta käytössä ovat siirtymäkauden tuntijaot siten, että kunkin oppilaan valtakunnallinen minimituntimäärä kussakin oppiaineessa ja valinnaisissa aineissa täyttyy perusopetuksen aikana ja että kunkin oppilasikäluokan osalta perusopetusasetuksen mukainen vuosiluokkakohtainen vähimmäistuntimäärä täyttyy. Yllä oleva tuntijako otetaan käyttöön kokonaisuudessaan kaikilla oppilasikäluokilla lukuvuoden 2019 - 2020 alusta.
Tampereen
kaupungin perusopetuksessa kolmannelta vuosiluokalta alkavasta
yhteisestä vieraasta kielestä (A-kieli) käytetään nimitystä
A1-kieli ja neljänneltä vuosiluokalta alkavasta valinnaisesta
vieraasta kielestä (valinnainen A-kieli) nimitystä A2-kieli.
Kuudennelta vuosiluokalta alkavasta toisesta kotimaisesta kielestä
käytetään nimitystä B1-kieli. Kahdeksannelta vuosiluokalta
alkavasta valinnaisesta kielestä käytetään nimitystä B2-kieli.
Tampereen
kaupungin perusopetuksen kieliohjelmassa kuvataan, mitä kieliä
Tampereen kaupungin peruskouluissa on mahdollista opiskella.
Kieliohjelmat vaihtelevat kouluittain. Kieliohjelman mukaan
oppilailla on mahdollisuus opiskella kahta vierasta kieltä
perusopetuksen vuosiluokkien 1 - 6 aikana. Kielivalinnat ovat sitovia
koko peruskoulun ajan.
Kielipoluilla
tuetaan oppilaan yhtenäistä opetussuunnitelmallista kielten
opiskelun kokonaisuutta esiopetuksesta lähtien ja varmistetaan, että
vuosiluokkien 7 - 9 kouluissa ja niiden oppilaspohjan
muodostavissa vuosiluokkien 1 - 6 kouluissa on sama tarjonta
A-oppimäärän kielissä. Kielipolku havainnollistaa, mitä A-kieliä
eri kouluissa tarjotaan ja missä vuosiluokkien 7 - 9 koulussa
oppilas jatkaa opiskeluaan. Englannin kieltä ei ole mainittu
kielipoluissa, koska englantia voi opiskella A-oppimäärän
mukaisesti jokaisessa Tampereen kaupungin peruskoulussa.
A-kieli
Ensimmäisen
kaikille oppilaille yhteisenä opetettavan A-kielen (A1-kieli)
opiskelu aloitetaan kolmannella
vuosiluokalla. Tampereen
kaupungin perusopetuksen kieliohjelman mukaan A-kieliä (A1-kieli)
ovat englanti, espanja, kiina,
ranska, ruotsi, saksa tai venäjä.
Valinnainen
A-kieli
Vapaaehtoisesti
valittavan valinnaisen A-kielen (A2-kieli) opiskelu aloitetaan
neljännellä vuosiluokalla.
Tampereen kaupungin perusopetuksen kieliohjelman mukaan valinnaisia
A-kieliä (A2-kieli) ovat englanti,
espanja, ranska,
ruotsi, saksa tai venäjä.
Valinnainen A-kieli (A2-kieli) lisää oppilaan
kokonaisviikkotuntimäärää. Yläkouluissa vapaaehtoisesti
valittava valinnainen A-kieli (A2-kieli) luetaan valinnaisaineeksi
kahdeksannella ja yhdeksännellä vuosiluokalla.
B1-kieli
B1-kielenä
opiskellaan toista kotimaista (ruotsi) kieltä. B1-kielen opiskelu
aloitetaan kuudennella vuosiluokalla.
Valinnainen
B2-kieli
Valinnaisen
B2-kielen opiskelu aloitetaan kahdeksannella vuosiluokalla. Tampereen
kaupungin perusopetuksen kieliohjelman mukaan valinnaisia B2-kieliä
ovat saksa, ranska, venäjä, espanja, italia, kiina ja latina.
|
KIELIOHJELMA
|
|
A-KIELI
(A1-kieli)
|
1 - 9. lk
|
16
vkt
|
EN,
ES, KI, RA, RU, SA, VE
|
VALINNAINEN
A-KIELI (A2-kieli) Lukuvuodesta 2021-22 alkaen
|
4.
- 9. lk 3 - 9. lk
|
12
vkt 14vkt
|
EN,
ES, RA, RU, SA, VE
|
B1-KIELI
|
6.
- 9. lk
|
6
vkt
|
RU
|
VALINNAINEN
B2-KIELI
|
8.
- 9. lk
|
4
vkt
|
ES,
IT, KI, LA, RA, SA, VE
|
|
|
|
|
A-KIELTEN
POLUT
|
LUOKAT
1-6
|
A-KIELET
|
LUOKAT
7-9
|
A-KIELET
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TAMPEREEN
KANSAINVÄLINEN
KOULU
|
A2
ES
|
TAMPEREEN
KANSAINVÄLINEN KOULU
|
A2
ES
|
A2
RA
|
A2
RA
|
A2
SA
|
A2
SA
|
|
|
|
|
ALEKSANTERI
|
A1
RA
|
PYYNIKKI
|
A1
KI
|
|
A1
SA
|
A1
RA
|
|
A2
RA
|
A1
SA
|
|
A2
SA
|
A2
RA
|
PISPALA
|
A1
KI
|
A2
SA
|
|
A1
RA
|
|
|
|
A2
RA
|
|
|
Hyhkyn
koulutalo*
|
A1
SA
|
KAARILA
|
A1
SA
|
|
A2
SA
|
|
A2
SA
|
*Hyhkyn
koulutalosta Kaarilaan.
|
|
|
LAMMINPÄÄ
|
A1
SA
|
TESOMA
|
A1
SA
|
|
A2
SA
|
A2
RU
|
TESOMAJÄRVI
|
A1
SA
|
A2
SA
|
|
A2
RU
|
|
|
A2
SA
|
|
|
HARJU
|
A1
ES
|
KAARILA
|
A1
ES
|
|
A2
SA
|
A1
RA
|
Kalkun
koulutalo*
|
A2
SA
|
A2
SA
|
RAHOLA
|
A1
RA
|
|
|
A2
SA
|
|
*
Kalkun koulutalosta Kaarilaan.
|
|
|
LENTÄVÄNNIEMI
|
A1
RU
|
LIELAHTI
|
A1
RA
|
|
A1
SA
|
A1
RU
|
|
A2
RU
|
A1
SA
|
LIELAHTI
|
A1
RA
|
A1
VE
|
|
A1
SA
|
A2
RU
|
|
A1
VE
|
A2
SA
|
|
A2
SA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JUHANNUSKYLÄ/
|
A1
ES
|
JUHANNUSKYLÄ/
SAUKONPUISTO
|
A1
ES
|
SAUKONPUISTO
|
A1
SA
|
A1
RA
|
|
A1
VE
|
A1
SA
|
|
A2
SA
|
A1
VE
|
TAMMELA
|
A1
RA
|
A2
ES
|
|
A1
SA
|
A2
RA
|
|
A2
ES
|
A2
SA
|
|
A2
RA
|
|
|
A2
SA
|
|
|
|
SAMPO/
|
A1
SA
|
SAMPO/
PUISTOKOULU
|
A1
RA
|
PUISTOKOULU
|
A2
RU
|
A1
RU
A1
SA
|
KISSANMAA
|
A1
RA
|
A2
RU
|
|
A1
RU
|
A2
SA
|
|
A1
SA
|
|
|
A2
RU
|
|
JÄRVENSIVU
|
-
|
|
|
|
|
|
KOIVISTO
|
A1
SA
|
HATANPÄÄ
|
A1
SA
|
|
A1
VE
|
A1
VE
|
|
A2
SA
|
A2
SA
|
|
|
|
|
HÄRMÄLÄ
|
A1
RA
|
HATANPÄÄ
|
A1
RA
|
|
A1
SA
|
A1
SA
|
|
A2
RA
|
A2
RA
|
|
A2
SA
|
A2
SA
|
PELTOLAMMI
|
A1
SA
|
|
|
A2
SA
|
|
|
|
|
|
ETELÄ-HERVANTA
|
A1
RU
|
ETELÄ-HERVANTA
|
A1
RU
|
|
A1
SA
|
A1
SA
|
|
A1
VE
|
A1
VE
|
|
A2
SA
|
A2
SA
|
|
A2
VE
|
A2
VE
|
|
|
|
|
POHJOIS-HERVANTA
|
A1
RA
|
POHJOIS-HERVANTA
|
A1
RA
|
|
A1
SA
|
A1
SA
|
|
A2
SA
|
A2
SA
|
KANJONI
|
A2
SA
|
|
Hallilan
koulutalo*
|
A2
SA
|
|
*Hallilan
koulutalosta 5. luokalle Pohjois-Hervannan kouluun.
|
VUORES
|
A1
ES
|
VUORES
|
A1
ES
|
|
A1
KI
|
|
A1
KI
|
|
A1
RA
|
|
A1
RA
|
|
A1
SA
|
|
A1
SA
|
|
A1
VE
|
|
A1
VE
|
|
A2
ES
|
A2
ES
|
|
A2
RA
|
A2
RA
|
|
A2
SA
|
A2
SA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LINNAINMAA
|
A1
ES
|
LINNAINMAA
|
A1
ES
|
|
A1
RU
|
A1
RU
|
|
A1
SA
|
A1
SA
|
|
A2
RU
|
A2
RU
|
|
A2
SA
|
A2
SA
|
LEINOLA
|
A1
SA
|
|
|
A2
RU
|
|
|
A2
SA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KÄMMENNIEMI
|
A1
SA
|
KÄMMENNIEMI
|
A1
RA
|
|
A2
SA
|
A1
SA
|
OLKAHINEN
|
A1
RA
|
A2
RU
|
|
A1
SA
|
A2
SA
|
|
A2
RU
|
|
|
A2
SA
|
|
|
|
|
|
TAKAHUHTI
|
A1
RA
|
TAKAHUHTI
|
A1
RA
|
|
A1
SA
|
A1
SA
|
|
A1
VE
|
A1
VE
|
|
A2
RA
|
A2
RA
|
MESSUKYLÄ
|
A1
SA
|
|
|
A2
RA
|
|
ÄTALA
|
A2
SA
A1
RA
A1
SA
A2
SA
|
|
|
KAUKAJÄRVI
|
A1
RA
|
KAUKAJÄRVI
|
A1
KI
|
|
A1
SA
|
A1
RA
|
|
A2
SA
|
A1
SA
|
ANNALA
|
A1
KI
|
A2
SA
|
|
A1
SA
|
|
VEHMAINEN
|
A2
SA
A1
SA
|
|
”Tampereen kaupungin perusopetuksessa tarjotaan ensimmäiseltä vuosiluokalta alkavina englannin-, ranskan- ja saksankielistä opetussuunnitelmallista painotusta. Kolmannelta vuosiluokalta alkavina tarjotaan kuvataidetta, liikuntaa ja musiikkia, joihin voi pyrkiä myös seitsemänneltä vuosiluokalta alkavaan painotukseen. Seitsemännellä vuosiluokalla alkavia painotuksia ovat ilmaisutaito, kokeellinen tiede, käsityö, latina, matematiikka, matematiikka-luonnontiede, media ja teknologia. Kaikkiin opetussuunnitelmallisiin painotuksiin järjestetään soveltuvuuskokeet.
Kutakin opetussuunnitelmallista painotusta varten on laadittu kuntatasolla tuntijako. Kukin opetussuunnitelmallista painotusta antava koulu kuvaa opetussuunnitelmallisen painotuksen ja sen toteuttamisen, tavoitteet, sisällöt ja arviointiperusteet koulun opetussuunnitelmassa.”
”Tampereen kaupungin perusopetukselle on laadittu kuntakohtainen ohjauksen suunnitelma, jota on täsmennetty vuosiluokille laadituilla tavoitteilla ja sisällöillä. Kuntakohtainen ohjauksen suunnitelma sisältää esi- ja alkuopetuksen, vuosiluokkien 3 - 6 ja vuosiluokkien 7 - 9 kokonaisuudet. Koulut täydentävät suunnitelmia tarvittaessa omilla käytännöillään. Yhteisillä tavoitteilla pyritään varmistamaan jokaiselle tarpeitaan vastaava ja riittävä ohjaus.”