Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Espanjan kielen B2-oppimäärän arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 |
S1 |
kulttuurin ja kielialueen tuntemus |
Oppilas tuntee kohdekielen kulttuuria ja kielen erityispiirteitä. |
Oppilas tuntee jonkin verran kohdekielen kulttuuria ja kielen erityispiirteitä.
|
T2 |
S2 |
Kielenopiskelu- taidot |
Oppilas osaa arvioida omaa opiskeluaan ja osaamistaan. Oppilas uskaltaa käyttää vähäistäkin kielitaitoaan. |
Oppilas tuntee kielitaitonsa kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Oppilas tiedostaa kielitaidon tuomia mahdollisuuksia myös koulun ulkopuolella. |
T3 |
S3 |
Suullinen ja kirjallinen kielitaito |
Oppilas selviytyy harjoitelluista rutiininomaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista.
|
Oppilas selviytyy avustettuna harjoitelluista rutiinin-omaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista.
|
T4 |
S3 |
Viestintä-strategioiden käyttö |
Oppilas tuntee kielellisiä viestintä- strategioita. |
Oppilas on tutustunut kielellisiin viestintä- strategioihin. |
T5 |
S3 |
Kohtelias kielenkäyttö |
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia. |
Oppilas tuntee yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia. |
T6 |
S3 |
Tiedon löytäminen puhutusta ja kirjoitetusta tekstistä. |
Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa tiedon ikätasolleen sopivasta puhutusta ja kirjoitetusta tekstistä. |
Oppilas pystyy löytämään osia tarvitsemastaan yksinkertaisesta tiedosta ikätasolleen sopivasta puhutusta ja kirjoitetusta tekstistä. |
T7 |
S3 |
Puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottaminen, ääntäminen ja rakenteiden hallinta. |
Oppilas osaa tuottaa lyhyitä puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. Oppilas ääntää ymmärrettävästi ja hallitsee keskeiset rakenteet. |
Oppilas osaa tuottaa harjoiteltuja fraasinomaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. Oppilas ääntää kohtalaisesti ja hallitsee joitakin keskeisiä rakenteita. |