Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Kiinan kielen B2-oppimäärän arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältöalueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas hahmottaa kiinan kielen suhteen aiemmin opiskelemiinsa kieliin sekä tutustuu kiinan kielialueeseen ja elämänmuodon joihinkin keskeisiin piirteisiin. Oppilaan päättelykyky, uteliaisuus ja monikielisyys kehittyvät.
|
S1 |
Opiskeltavan kielen aseman, keskeisten erityispiirteiden ja kielialueen hahmottaminen |
Oppilas tuntee kiinan kielen kulttuuria ja kielen erityispiirteitä. Oppilas on hahmottanut kiinan kielen suhteen aiemmin opiskelemiinsa kieliin sekä tutustunut kiinan kielialueeseen. |
Oppilas tuntee jonkin verran kiinan kielen kulttuuria ja kielen erityispiirteitä. Oppilas on tutustunut kiinan kielialueeseen.
|
T2 Oppilas näkee kiinan kielen taidon osana elinikäistä oppimista ja oman kielivarannon karttumista. Oppilas löytää itselleen ja ikäkaudelleen parhaiten sopivia tapoja oppia.
|
S2 |
Tavoitteiden asettaminen, oppimisen reflektointi ja yhteistyö |
Oppilas osaa arvioida omaa opiskeluaan ja osaamistaan. Oppilas uskaltaa käyttää vähäistäkin kielitaitoaan. |
Oppilas tuntee kielitaitonsa kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Oppilas tiedostaa kielitaidon tuomia mahdollisuuksia myös koulun ulkopuolella. |
T3 Oppilas harjoittelee eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista vuorovaikutusta.
|
S3 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa |
Oppilas selviytyy harjoitelluista rutiininomaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista.
|
Oppilas selviytyy avustettuna harjoitelluista rutiinin-omaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista.
|
T4 Oppilas yrittää saada viestinsä perille käyttäen luovasti erilaisia, myös ei-kielellisiä keinoja. |
S3 |
Viestintä-strategioiden käyttö |
Oppilas tuntee erilaisia viestintä- strategioita. |
Oppilas tietää, että on olemassa erilaisia viestintä- strategioita. |
T5 Oppilas tutustuu kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluviin ilmauksiin.
|
S3 |
Viestinnän kulttuurinen sopivuus |
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia. |
Oppilas tuntee yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia. |
T6 Oppilasta yrittää rohkeasti tulkita helposti ennakoitavissa olevia, ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja aakkosin kirjoitettuja tekstejä.
|
S3 |
Tekstien tulkintataidot |
Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksikertaisen tiedon ikätasolleen sopivasta puhutusta ja aakkosin kirjoitetusta tekstistä. |
Oppilas tunnistaa tuttua sanastoa ikätasolleen sopivasta puhutusta ja aakkosin kirjoitetusta tekstistä. |
T7 Oppilas harjoittelee ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja aakkosin kirjoittamista. |
S3 |
Tekstien tuottamistaidot |
Oppilas osaa tuottaa lyhyitä puhuttuja ja aakkosin kirjoitettuja lauseita. Oppilas ääntää ymmärrettävästi ja hallitsee keskeiset rakenteet. |
Oppilas osaa tuottaa harjoiteltuja fraasinomaisia puhuttuja ja aakkosin kirjoitettuja lauseita. Oppilas ääntää kohtalaisesti ja hallitsee joitakin keskeisiä rakenteita. |