Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Ranskan kielen B2-oppimäärän arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten ja kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältöalueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
|
|
|
|
T1 Oppilas tutustuu uuteen kieleen ja kielialueeseen sekä ranskalaisen kulttuurin keskeisiin piirteisiin. Oppilas alkaa ymmärtää osaamiensa kielten yhtäläisyyksiä ja eroja. |
S1 |
Opiskeltavan kielen aseman, keskeisten erityispiirteiden ja kielialueen hahmottaminen |
Oppilas tuntee kohdekielen kulttuuria ja kielen erityispiirteitä. |
Oppilas tuntee jonkin verran kohdekielen kulttuuria ja kielen erityispiirteitä.
|
Kielenopiskelutaidot |
|
|
|
|
T2 Oppilas harjoittelee itselle sopivien opiskelutapojen löytämistä ja rohkaistuu käyttämään ranskan kieltä oppituntien ulkopuolella esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
|
S2 |
Tavoitteiden asettaminen, oppimisen reflektointi ja yhteistyö |
Oppilas osaa arvioida omaa opiskeluaan ja osaamistaan. Oppilas uskaltaa käyttää vähäistäkin kielitaitoaan. |
Oppilas tuntee kielitaitonsa kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Oppilas tiedostaa kielitaidon tuomia mahdollisuuksia myös koulun ulkopuolella. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
|
|
|
|
T3 Oppilas harjoittelee käyttämään ranskaa suullisesti ja kirjallisesti eri viestintäkanavia käyttäen
|
S3 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa |
Oppilas selviytyy harjoitelluista rutiininomaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista.
|
Oppilas selviytyy avustettuna harjoitelluista rutiinin-omaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista.
|
T4 Oppilas harjoittelee eri viestintästrategioiden käyttöä. |
S3 |
Viestintä-strategioiden käyttö |
Oppilas tuntee kielellisiä viestintä- strategioita. |
Oppilas tietää, että on olemassa kielellisiä viestintä- strategioita. |
T5 Oppilas tutustuu kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluviin ilmauksiin ja harjoittelee niiden käyttöä. |
S3 |
Viestinnän kulttuurinen sopivuus |
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia. |
Oppilas tuntee yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
|
|
|
|
T6 Oppilas harjoittelee etsimään tietoa ikätasolleen sopivista puhutuista ja kirjoitetuista teksteistä
|
S3 |
Tekstien tulkintataidot |
Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa tiedon ikätasolleen sopivasta puhutusta ja kirjoitetusta tekstistä. |
Oppilas pystyy löytämään jonkin verran tietoa ikätasolleen sopivasta puhutusta ja kirjoitetusta tekstistä. |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
|
|
|
|
T7 Oppilas harjoittelee pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta olennaisimpiin rakenteisiin. |
S3 |
Tekstien tuottamistaidot |
Oppilas osaa tuottaa lyhyitä puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. Oppilas ääntää ymmärrettävästi ja hallitsee keskeiset rakenteet. |
Oppilas osaa tuottaa harjoiteltuja fraasinomaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. Oppilas ääntää kohtalaisesti ja hallitsee joitakin keskeisiä rakenteita. |