Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Saksan kielen B2-oppimäärän arviointiperusteet 8. vuosiluokalle hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältöalueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
|
|
|
|
T1 Oppilas tutustuu saksan kieleen ja kielialueeseen sekä kohdekielen kulttuurin tai kulttuurien keskeisiin piirteisiin. Oppilas alkaa ymmärtää osaamiensa kielten yhtäläisyyksiä ja eroja.
|
S1 |
Opiskeltava kielen aseman, keskeisten erityispiirteiden ja kielialueen hahmottaminen |
Oppilas tuntee saksankielisten maiden kulttuuria (esim. juhlat, musiikki, urheilu) ja saksan kielen erityispiirteitä (esim. isot alkukirjaimet, intonaatio ja ääntäminen). Oppilas ymmärtää osaamiensa kielten yhtäläisyyksiä ja eroja. |
Oppilas tuntee jonkin verran saksankielisten maiden kulttuuria ja saksan kielen erityispiirteitä. Oppilas ymmärtää, että kielissä on yhtäläisyyksiä ja eroja.
|
Kielenopiskelutaidot |
|
|
|
|
T2 Oppilas harjoittelee itselle sopivien opiskelutapojen löytämistä ja rohkaistuu käyttämään kieltä oppituntien ulkopuolella esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
|
S2 |
Tavoitteiden asettaminen, oppimisen reflektointi ja yhteistyö |
Oppilas osaa asettaa itselleen tavoitteita ja arvioida omaa opiskeluaan ja osaamistaan. Oppilas uskaltaa käyttää vähäistäkin kielitaitoaan myös oppituntien ulkopuolella rohkeasti virheistä välittämättä. |
Oppilas tuntee joitakin kielitaitonsa kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Oppilas tiedostaa kielitaidon tuomia mahdollisuuksia myös oppituntien ulkopuolella. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuoro-vaikutuksessa |
|
|
|
|
T3 Oppilas harjoittelee käyttämään kieltä suullisesti ja kirjallisesti eri viestintäkanavia käyttäen.
|
S3 |
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa |
Oppilas selviytyy harjoitelluista, rutiininomaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista saksan kielellä.
|
Oppilas selviytyy harjoitelluista rutiininomaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista saksan kielellä, mutta tarvitsee apua ilmaisuunsa.
|
T4 Oppilas harjoittelee eri viestintästrategioiden käyttöä.
|
S3 |
Viestintä-strategioiden käyttö |
Oppilas osaa joitakin saksan kielen viestintä- strategioita, esimerkiksi kohtelias tervehtiminen ja hyvästely, kohteliaat kysymykset ja niihin vastaaminen sekä teitittely ja sinuttelu. |
Oppilas tuntee joitakin saksan kielen viestintästrategioita ja osaa käyttää niitä ohjatusti. |
T5 Oppilas tutustuu kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluviin ilmauksiin ja harjoittelee niiden käyttöä.
|
S3 |
Viestinnän kulttuurinen sopivuus |
Oppilas tutustuu monipuolisesti saksan kielen yleisimpiin kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluviin ilmauksiin, kuten teitittelyyn sekä kohteliaisiin tervehdyksiin, tiedusteluihin ja pyyntöihin. |
Oppilas tutustuu joihinkin saksan kielen kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluviin ilmauksiin ja osaa käyttää niitä ohjatusti. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
|
|
|
|
T6 Oppilas harjoittelee etsimään tietoa ikätasolleen sopivista puhutuista ja kirjoitetuista teksteistä.
|
S3 |
Tekstien tulkintataidot |
Oppilas osaa löytää tarvitsemansa tiedon ikätasolleen sopivasta saksankielisestä puhutusta ja kirjoitetusta tekstistä. |
Oppilas osaa löytää osia tarvitsemastaan yksinkertaisesta tiedosta ikätasolleen sopivasta saksankielisestä puhutusta ja kirjoitetusta tekstistä. |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
|
|
|
|
T7 Oppilas harjoittelee viestimistä suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa.
|
S3 |
Tekstien tuottamisen taidot |
Oppilas osaa tuottaa lyhyitä puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä saksan kielellä. Oppilas ääntää saksan kieltä ymmärrettävästi ja osaa käyttää saksan kielen viestinnällisesti merkityksellisiä rakenteita. |
Oppilas osaa tuottaa harjoiteltuja fraasinomaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä saksan kielellä. Oppilas ääntää saksan kieltä kohtalaisesti ja osaa käyttää joitakin saksan kielen viestinnällisesti keskeisiä rakenteita. |