Perusopetuksen opetussuunnitelma
Vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Fysiikka: tavoitteet vuosiluokilla 7-9 |
||
7.lk |
8.lk |
9.lk |
Merkitys, arvot ja asenteet |
Merkitys, arvot ja asenteet |
Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 Oppilas kiinnostuu fysiikan opiskelusta. |
T1 Oppilas kiinnostuu fysiikan opiskelusta. |
T1 Oppilas kiinnostuu fysiikan opiskelusta. |
T2 Oppilas tunnistaa omaa osaamistaan ja työskentelee huolellisesti annettujen ohjeiden mukaan. |
T2 Oppilas asettaa tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelee pitkäjänteisesti. |
T2 Oppilas tunnistaa omaa fysiikan osaamistaan, asettaa tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelee huolellisesti ja pitkäjänteisesti tavoitteiden saavuttamiseksi. |
T3 Oppilasta ymmärtää valon ja äänen ominaisuuksien tuntemisen merkitystä omassa elämässä.
|
T3 Oppilas ymmärtää lämpöilmiöiden tuntemisen merkityksiä omassa elinympäristössä. Oppilas ymmärtää voimien vaikutuksia ja niiden merkityksiä omassa elinympäristössä. |
T3 Oppilas oppii ymmärtämään fysiikan osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa.
|
T4 Oppilas pohtii omien valintojen vaikutusta kestävän kulutuksen kannalta. |
T4 Oppilas arvioi omia valintojaan energiavarojen kestävän käytön kannalta. |
T4 Oppilas ymmärtää sähköenergian merkityksen nyky-yhteiskunnassa sekä siihen liittyvän osaamisen merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas osaa pohtia ja arvioida omia valintojaan ja niiden vaikutusta sähkön ja energiavarojen kestävän käytön kannalta. |
Tutkimisen taidot |
Tutkimisen taidot |
Tutkimisen taidot |
T5 Oppilasta osaa muodostaa kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöstä. |
T5 Oppilas muodostaa kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittää kysymyksiä tutkimukseen liittyen. |
T5 Oppilas osaa muodostaa kysymyksiä sähköön liittyvistä ilmiöistä sekä kehittää kysymyksiä edelleen tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdiksi. |
T6 Oppilas toteuttaa kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti. |
T6 Oppilas toteuttaa kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti. |
T6 Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa kokeellisia tutkimuksia turvallisesti, huolellisesti ja johdonmukaisesti yhteistyössä muiden kanssa. |
T7 Oppilas osaa tehdä mittauksia ja havaintoja sekä kirjata ja esittää saamiansa tutkimusten tuloksia. |
T7 Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää omien tutkimustensa tuloksia. |
T7 Oppilas osaa käsitellä, tulkita ja esittää omien tutkimustensa tuloksia sekä arvioida niitä ja koko tutkimusprosessia. |
T8 Oppilas ymmärtää valon tutkimukseen liittyvien yksinkertaisten sovellusten toimintaperiaatteita ja niiden merkitystä maailmankaikkeuden tutkimisessa. |
T8 Oppilas ymmärtää joitakin lämpöön, voimiin ja liikeilmiöihin liittyvien teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita. |
T8 Oppilas ymmärtää teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita ja merkitystä. Oppilas rohkaistuu osallistumaan yksinkertaisten teknologisten ratkaisujen ideointiin, suunnitteluun, kehittämiseen ja soveltamiseen yhteistyössä muiden kanssa, esim. oppimiskokonaisuuksissa. |
T9 Oppilas osaa hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa tutkimusten eri vaiheissa, esimerkiksi ilmiöiden ja tutkimusten valo- tai videokuvaamisessa, mittaustulosten koonnissa sähköiseen muotoon sekä tiedon haussa ja muokkaamisessa. Oppilas laajentaa maailmankuvan muotoutumista myös maailmankaikkeutta havainnollistavien simulaatioiden avulla. |
T9 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa mittaustulosten hankkimiseen ja esittämiseen sekä osaa pohtia ilmiöitä myös niitä havainnollistavien simulaatioiden avulla.
|
T9 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon ja mittaustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. Oppilas osaa syventää tietämystään havainnollistavien animaatioiden ja simulaatioiden avulla.
|
Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen |
Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen |
Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen |
T10 Oppilasta harjoittelee käyttämään fysiikan käsitteitä selittäessään valoon ja ääneen liittyviä ilmiöitä. |
T10 Oppilas käyttää fysiikan käsitteitä täsmällisesti selittäessään oppimiaan lämpö- ja liikeilmiöitä sekä pohtiessaan ilmiöiden välisiä suhteita. |
T10 Oppilas käyttää käsitteitä täsmällisesti kuvaillessaan sähköön ja hiukkasfysiikkaan liittyviä käsiterakenteitaan kohti luonnontieteellisten teorioiden mukaisia käsityksiä. |
T11 Oppilas osaa käyttää joitakin malleja valon ja äänen ilmiöiden kuvaamisessa ja selittämisessä. |
T11 Oppilas osaa käyttää erilaisia malleja lämpö- ja liikeilmiöiden kuvaamisessa ja selittämisessä. |
T11 Oppilas osaa käyttää kytkentäkaavioita mallina kuvatessaan ja selittäessään virtapiirin ilmiöitä. Oppilas osaa tehdä ennusteita virtapiirin toiminnasta kytkentäkaavion avulla. |
T12 Oppilas perustelee erilaisia näkemyksiä fysiikalle ominaisella tavalla. |
T12 Oppilas osaa käyttää eri tietolähteitä sekä perustelee erilaisia näkemyksiään fysiikalle ominaisella tavalla. |
T12 Oppilas osaa käyttää eri tietolähteitä ja arvioida löytämäänsä tietoa kriittisesti sekä ilmaista ja perustella erilaisia näkemyksiään fysiikalle ominaisella tavalla. |
T13 Oppilas harjoittelee hahmottamaan luonnontieteellisen tiedon luonnetta sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa. |
T13 Oppilas tuntee tapoja, joilla luonnontieteellinen tieto on kehittynyt sekä tietää tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa. |
T13 Oppilas hahmottaa luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä osaa kuvata tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa. |
|
T14 Oppilas pyrkii saavuttamaan riittävät tiedolliset valmiudet jatko-opintoja varten. |
T14 Oppilas pyrkii saavuttamaan riittävät tiedolliset valmiudet jatko-opintoja varten. |
|
|
T15 Oppilas soveltaa fysiikan tietojaan ja taitojaan monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä erilaisissa tilanteissa kuten luonnossa, elinkeinoelämässä, järjestöissä tai tiedeyhteisöissä. |