Perusopetuksen opetussuunnitelma
Vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Kemia: tavoitteet vuosiluokilla 7-9 |
||
7.lk |
8.lk |
9.lk |
Merkitys, arvot ja asenteet |
Merkitys, arvot ja asenteet |
Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 Oppilas kiinnostuu kemian opiskelusta. |
T1 Oppilas kiinnostuu kemian opiskelusta. |
T1 Oppilas kiinnostuu kemian opiskelusta. |
T2 Oppilas tunnistaa omaa osaamistaan ja työskentelee huolellisesti ohjeiden mukaan. |
T2 Oppilas tunnistaa omaa osaamistaan. Oppilas asettaa tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelee pitkäjänteisesti. |
T2 Oppilas tunnistaa omaa osaamistaan. Oppilas asettaa tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelee suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. |
T3 Oppilas ymmärtää aineiden ja materiaalien ja niiden ominaisuuksien merkitystä arjessa ja omassa elämässä. |
T3 Oppilas ymmärtää alkuaineiden ja niistä muodostuvien yhdisteiden ominaisuuksien merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa. |
T3 Oppilas ymmärtää kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa myös ihmiskunnan hyvinvoinnin ja teknologian näkökulmasta. |
T4 Oppilasta osaa pohtia omia valintojaan luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta. |
T4 Oppilas oppii arvioimaan omia valintojaan energiavarojen kestävän käytön kannalta. |
T4 Oppilas käyttää hiiliyhdisteiden kemiaan liittyvää osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioidessaan omia valintojaan luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
|
Tutkimisen taidot |
Tutkimisen taidot |
Tutkimisen taidot |
T5 Oppilas muodostaa kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöstä. |
T5 Oppilas muodostaa kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittää kysymyksiä edelleen tutkimuksiin liittyen. |
T5 Oppilas muodostaa kysymyksiä hiiliyhdisteisiin liittyvistä ilmiöistä ja kehittää kysymyksiä edelleen tutkimusten sekä muun toiminnan lähtökohdiksi. |
T6 Oppilas oppii työskentelemään turvallisesti ja johdonmukaisesti. |
T6 Oppilas toteuttaa kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti. |
T6 Oppilas toteuttaa kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelee turvallisesti, huolellisesti ja johdonmukaisesti. |
T7 Oppilas osaa esittää omien tutkimustensa tuloksia. |
T7 Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää omien tutkimustensa tuloksia. |
T7 Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää omien tutkimuksiensa tuloksia sekä arvioi niitä ja koko tutkimusprosessia. |
T8 Oppilas ymmärtää joidenkin yksinkertaisten teknologisten sovellusten, kuten kylmähauteen, toimintaperiaatteita. |
T8 Oppilas ymmärtää alkuaineiden ja niistä muodostuvien yhdisteiden teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita ja merkitystä esimerkiksi energiantuotannossa. |
T8 Oppilas ymmärtää hiilen ja niistä muodostuvien yhdisteiden teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita ja merkitystä. Oppilas oppii kemiaa soveltavien ratkaisujen ideointia, suunnittelua, kehittämistä ja soveltamista. |
T9 Oppilas hyödyntää simulaatioita ja videoanimaatioita esimerkiksi tutustuessaan joidenkin aineiden ominaisuuksiin. |
T9 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa mittaustulosten hankkimiseen ja esittämiseen. Oppilas laajentaa oppimistaan käyttämällä havainnollistavia simulaatioita ja animaatioita. |
T9 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. Oppilas käyttää simulaatioita ja animaatioita oppimisen tukena. |
Kemian tiedot ja niiden käyttäminen |
Kemian tiedot ja niiden käyttäminen |
Kemian tiedot ja niiden käyttäminen |
T10 Oppilasta osaa käyttää kemian käsitteitä kuvaillessaan tutkimuksissa havaitsemiaan kemiallisia ilmiöitä. |
T10 Oppilas käyttää kemian merkkikieltä täsmällisesti sekä jäsentää omia käsiterakenteitaan tulkitsemalla yksinkertaisia reaktioyhtälöitä. |
T10 Oppilas osaa käyttää hiileen ja sen yhdisteisiin liittyviä käsitteitä täsmällisesti. Oppilas osaa jäsentää omia käsiterakenteitaan kohti luonnontieteellisten teorioiden mukaisia käsityksiä. |
T11 Oppilas käyttää malleja esimerkiksi aineen rakenteen kuvaamiseen. |
T11 Oppilas käyttää jaksollista järjestelmää alkuaineiden ominaisuuksien kuvaamisessa ja selittämisessä. |
T11 Oppilas käyttää erilaisia malleja kuvatessaan ja selittäessään hiiliyhdisteiden rakenteita ja niissä tapahtuvia kemiallisia muutoksia. |
T12 Oppilas perustelee erilaisia näkemyksiä kemialle ominaisella tavalla. |
T12 Oppilas käyttää eri tietolähteitä sekä perustelee erilaisia näkemyksiä kemialle ominaisella tavalla. |
T12 Oppilas käyttää ja arvioi kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisee ja perustelee näkemyksiään kemialle ominaisella tavalla. |
T13 Oppilas hahmottaa luonnontieteellisen tiedon luonnetta sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa. |
T13 Oppilas hahmottaa luonnontieteellisen tiedon luonnetta sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa. |
T13 Oppilas osaa kuvata luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa. |
|
T14 Oppilas ymmärtää perusperiaatteita aineen ominaisuuksista, rakenteesta ja aineiden muuttumisesta kemiallisessa reaktiossa. |
T14 Oppilas ymmärtää perusperiaatteita hiilen ja sen yhdisteiden ominaisuuksista, rakenteesta ja niissä tapahtuvista muutoksista. |
|
|
T15 Oppilas osaa soveltaa kemian tietojaan ja taitojaan monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä erilaisissa tilanteissa kuten luonnossa, elinkeinoelämässä, järjestöissä tai tiedeyhteisöissä. |