Perusopetuksen opetussuunnitelma
Vuosiluokkaistetut sisällöt vuosiluokilla 7-9
Kemia: sisällöt vuosiluokilla 7-9 |
||
7.lk |
8.lk |
9.lk |
S1 Luonnontieteellinen tutkimus |
S1 Luonnontieteellinen tutkimus |
S1 Luonnontieteellinen tutkimus |
Ei kuntakohtaista lisättävää. |
Ei kuntakohtaista lisättävää. |
Ei kuntakohtaista lisättävää. |
S2 Kemia omassa elämässä ja elinympäristössä |
S2 Kemia omassa elämässä ja elinympäristössä |
S2 Kemia omassa elämässä ja elinympäristössä |
Ei kuntakohtaista lisättävää. |
Ei kuntakohtaista lisättävää. |
Oman elämän ja elinympäristön ilmiöitä pohditaan erityisesti terveyden ja turvallisuuden näkökulmista. |
S3 Kemia yhteiskunnassa |
S3 Kemia yhteiskunnassa |
S3 Kemia yhteiskunnassa |
Pääpaino on kestävässä luonnonvarojen käytössä, ja tuotteiden elinkaariajattelu on yhtenä tarkastelutapana. Tutustutaan erilaisiin koulutuspolkuihin ja ammatteihin, joissa tarvitaan kemian osaamista. |
Kemian ilmiöihin ja sovelluksiin liittyviä sisältöjä valitaan erityisesti ihmiskunnan hyvinvoinnin ja teknologian näkökulmista. |
Ei kuntakohtaista lisättävää. |
S4 Kemia maailmankuvan rakentajana |
S4 Kemia maailmankuvan rakentajana |
S4 Kemia maailmankuvan rakentajana |
Ei kuntakohtaista lisättävää. |
Ei kuntakohtaista lisättävää. |
Ei kuntakohtaista lisättävää. |
S5 Aineiden ominaisuudet ja rakenne |
S5 Aineiden ominaisuudet ja rakenne |
S5 Aineiden ominaisuudet ja rakenne |
Pääpaino on tutkia seosten ja puhtaiden aineiden ominaisuuksia sekä tutustua alkuaineiden ominaisuuksien pohjalta aineen koostumiseen atomeista. |
Alkuaineiden ominaisuuksien pohjalta tutustutaan aineen koostumiseen atomeista, atomin rakenteeseen ja jaksolliseen järjestelmään. Malleja ja simulaatioita käytetään yhdisteiden rakentumisen hahmottamisessa. |
Malleja ja simulaatioita käytetään yhdisteiden rakentumisen hahmottamisessa. Tutustutaan hiileen, sen yhdisteisiin ja ravintoaineisiin. Perehdytään johonkin orgaaniseen yhdisteryhmään. |
S6 Aineiden ominaisuudet ja muutokset |
S6 Aineiden ominaisuudet ja muutokset |
S6 Aineiden ominaisuudet ja muutokset |
Painotetaan reaktionopeuden havainnointia ja siihen vaikuttavien tekijöiden pohtimista. Lisäksi painotetaan kemian merkkikielen tulkitsemista. |
Tutustutaan energian ja aineiden muuttumiseen kemiallisissa reaktioissa. Tutustutaan pitoisuuteen ja happamuuteen arkisten esimerkkien yhteydessä. Käytetään kemian merkkikieltä ja harjoitellaan yksinkertaisten reaktioyhtälöiden tulkitsemista. |
Perehdytään hiilen kiertokulkuun ja sen merkitykseen elämälle. Käytetään kemian merkkikieltä. Tuotetaan ja tulkitaan yksinkertaisia reaktioyhtälöitä. |