Tavoitteet
|
Sisältö-alueet
|
Arvioinnin
kohteet oppiaineessa
|
Hyvä/arvosanan
kahdeksan osaaminen
|
Kohtalainen/arvosanan
kuusi osaaminen
|
T1 Oppilas
tunnistaa ortodoksisen tradition vaikutuksen kulttuuriin
perinteisissä ortodoksissa maissa.
Oppilas
huomaa ortodoksisen perinteen ja suomalaisen kulttuurin
vuorovaikutuksen. Oppilas pohtii luterilaisuuden ja suomalaisen
kulttuurin vuorovaikutusta.
|
S1,
S2
|
Uskontojen
merkityksen hahmottaminen kulttuurissa ja yhteiskunnassa
|
Oppilas
osaa tunnistaa ortodoksisen tradition vaikutuksen kulttuuriin
perinteisissä ortodoksissa maissa.
Oppilas
tiedostaa ortodoksisen perinteen ja suomalaisen kulttuurin
vuorovaikutuksen. Oppilas osaa pohtia luterilaisuuden ja
suomalaisen kulttuurin vuorovaikutusta.
|
Oppilas
on tutustunut ortodoksisen tradition vaikutukseen perinteisten
ortodoksimaiden kulttuureissa.
Oppilas
on tutustunut ortodoksisen perinteen ja suomalaisen kulttuurin
vuorovaikutukseen.
|
T2 Oppilas
ymmärtää kristinuskon ja kirkon syntyhistoriaa sekä kehitystä
ja pohtii tämän vaikutusta ortodoksisen kirkon kehitykseen.
Oppilas
syventää tietämystään Raamatusta ja muista uskon lähteistä
sekä tutustuu niiden käyttöön jumalanpalveluselämässä.
|
S1
|
Uskontoa
koskevan tiedon hallitseminen
|
Oppilas
ymmärtää kristinuskon ja kirkon syntyhistoriaa sekä kehitystä
ja osaa pohtia tämän vaikutusta ortodoksisen kirkon kehitykseen.
Oppilas
on syventänyt tietämystään Raamatusta ja muista uskon
lähteistä sekä on tutustunut niiden käyttöön
jumalanpalveluselämässä.
|
Oppilas
on tutustunut kristinuskon ja kirkon syntyhistoriaan sekä
kehitykseen ja osaa avustetusti pohtia tämän vaikutusta
ortodoksisen kirkon kehitykseen.
Oppilas
on syventänyt tietämystään Raamatusta ja muista uskon
lähteistä ja tutustunut niiden käyttöön
jumalanpalveluselämässä.
|
T3 Oppilas
tietää Suomessa vaikuttavia uskontoja ja tunnistaa uskontojen
merkityksen ihmisille sekä uskonnottomuuden katsomuksellisena
valintana. Oppilas perehtyy kristinuskon ilmenemiseen eri
kirkoissa.
Oppilas
syventää tietojaan juutalaisuudesta ja islamista sekä pohtii
niiden yhteisiä ja eroavia piirteitä suhteessa kristinuskoon ja
erityisesti ortodoksisuuteen.
|
S2
|
Maailmanuskontojen
ja erilaisten katsomusten tunteminen
|
Oppilas
tietää Suomessa vaikuttavia uskontoja ja osaa tunnistaa
uskontojen merkityksen ihmisille sekä uskonnottomuuden
katsomuksellisena valintana. Oppilas on perehtynyt kristinuskon
ilmenemiseen eri kirkoissa.
Oppilas
on syventänyt tietojaan juutalaisuudesta ja islamista ja osaa
pohtia niiden yhteisiä ja eroavia piirteitä suhteessa
kristinuskoon ja erityisesti ortodoksisuuteen.
|
Oppilas
on tutustunut Suomessa vaikuttaviin uskontoihin ja uskontojen
merkitykseen ihmisille sekä uskonnottomuuteen katsomuksellisena
valintana. Oppilas on tutustunut kristinuskon ilmenemiseen eri
kirkoissa.
Oppilas
on syventänyt tietojaan juutalaisuudesta ja islamista sekä
pohtii niiden yhteisiä ja eroavia piirteitä suhteessa
kristinuskoon ja erityisesti ortodoksisuuteen.
|
T4
Oppilas osaa nimetä ortodoksisen
perinteen, kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin tapoja ja
symboleja ja tunnistaa niitä median eri lähteistä.
Oppilas
pohtii alustavasti uskonnon vaikutusta maailmanpolitiikkaan.
|
S1-S3
|
Uskonnon
ja kulttuurin lukutaito
|
Oppilas
osaa nimetä ortodoksisen perinteen, kristinuskon, juutalaisuuden
ja islamin tapoja ja symboleja. Oppilas osaa tunnistaa niitä
median eri lähteistä.
Oppilas
osaa alustavasti pohtia uskonnon vaikutusta maailmanpolitiikkaan.
|
Oppilas
osaa nimetä joitakin ortodoksisen perinteen, kristinuskon,
juutalaisuuden ja islamin tapoja ja symboleja ja tunnistaa
avustettuna niitä median eri lähteistä.
|
T5
Oppilas ymmärtää tieteen ja
uskonnon välisen eron Raamatun ja muiden pyhien tekstien
tulkinnassa.
Oppilas
tutustuu juutalaisuuden ja islamin tapoihin tulkita pyhiä
tekstejään.
Oppilas
harjoittelee mediakriittisyyttä.
|
S1,
S3
|
Ajattelun
ja vuorovaikutuksen taidot
|
Oppilas
ymmärtää tieteen ja uskonnon välisen eron Raamatun ja muiden
pyhien tekstien tulkinnassa.
Oppilas
on tutustunut juutalaisuuden ja islamin tapoihin tulkita pyhiä
tekstejään.
Oppilas
on harjoitellut mediakriittisyyttä.
|
Oppilas
on tutustunut tieteen ja uskonnon väliseen eroon Raamatun ja
muiden pyhien tekstien tulkinnassa.
Oppilas
on tutustunut juutalaisuuden ja islamin tapoihin tulkita pyhiä
tekstejään.
Oppilas
on harjoitellut mediakriittisyyttä.
|
T6 Oppilas
perehtyy kristinuskon ja erityisesti ortodoksisen uskon etiikan
perusteisiin ja pohtii sen suhdetta ihmisoikeuksiin.
Oppilas
tutustuu juutalaisuuden ja islamin eettisiin periaatteisiin ja
pohtii niiden suhdetta ihmisoikeuksiin ja kristilliseen etiikkaan.
|
S3
|
Etiikkaa
koskeva tieto ja ihmisoikeusetiikka
|
Oppilas
on perehtynyt kristinuskon ja erityisesti ortodoksisen uskon
etiikan perusteisiin. Oppilas osaa pohtia sen suhdetta
ihmisoikeuksiin.
Oppilas
on tutustunut juutalaisuuden ja islamin eettisiin periaatteisiin
ja osaa pohtia niiden suhdetta ihmisoikeuksiin ja kristilliseen
etiikkaan.
|
Oppilas
on tutustunut kristinuskon ja erityisesti ortodoksisen uskon
etiikan perusteisiin ja osaa avustettuna pohtia sen suhdetta
ihmisoikeuksiin.
Oppilas
on tutustunut juutalaisuuden ja islamin eettisiin periaatteisiin
ja osaa avustettuna pohtia niiden suhdetta ihmisoikeuksiin ja
kristilliseen etiikkaan.
|
T7 Oppilas
pohtii uskonnon merkitystä yhtenä ihmisen valintoihin
vaikuttavana tekijänä.
Oppilas
tutustuu uskontojen sisäisiin ja välisiin konflikteihin
maailmanhistoriassa kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin
osalta.
|
(S1,
S3)
|
(Uskontojen
ja katsomusten merkitys globaalisti)
|
Oppilas
osaa pohtia uskonnon merkitystä yhtenä ihmisen valintoihin
vaikuttavana tekijänä.
Oppilas
on tutustunut uskontojen sisäisiin ja välisiin konflikteihin
maailmanhistoriassa kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin
osalta.
|
Oppilas
tietää uskonnon merkityksen yhtenä ihmisen valintoihin
vaikuttavana tekijänä.
Oppilas
on tutustunut uskontojen sisäisiin ja välisiin konflikteihin
maailmanhistoriassa kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin
osalta.
|
T8 Oppilas
pohtii ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä.
Oppilas
pohtii opetuksen sisällöistä nousevia, eettisiä, ajankohtaisia
teemoja.
Oppilas
arvioi toisten vaikutusta omiin valintoihinsa.
|
S1,
S2, S3
|
Eettinen
ajattelu
|
Oppilas
osaa pohtia ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä.
Oppilas
osaa pohtia opetuksen sisällöistä nousevia, eettisiä,
ajankohtaisia teemoja.
Oppilas
osaa arvioida toisten vaikutusta omiin valintoihinsa.
|
Oppilas
on tutustunut ihmisyyteen kuuluvien elämänkysymysten pohdintaan.
Oppilas
on tutustunut opetuksen sisällöistä nousevien, eettisten,
ajankohtaisten teemojen pohdintaan.
Oppilas
tutustunut siihen, kuinka toiset voivat vaikuttaa omiin
valintoihin.
|
T9
Oppilas tutkii omien valintojensa
eettisiä ulottuvuuksia.
Oppilas
pohtii opetuksen sisällöistä nousevien eettisten kysymysten
yhteyttä hyvinvointiin ja kestävään elämäntapaan.
|
S2,
S3
|
Eettinen
ajattelu
|
Oppilas
osaa tutkia omien valintojensa eettisiä ulottuvuuksia.
Oppilas
osaa pohtia opetuksen sisällöistä nousevien eettisten
kysymysten yhteyttä hyvinvointiin ja kestävään elämäntapaan.
|
Oppilas
osaa avustettuna tutkia omien valintojensa eettisiä
ulottuvuuksia.
Oppilas
osaa avustettuna pohtia opetuksen sisällöistä nousevien
eettisten kysymysten yhteyttä hyvinvointiin ja kestävään
elämäntapaan.
|
T10
Oppilasta rohkaistaan kohtaamaan
erilaisia ihmisiä ja erilaisuutta etenkin omassa ryhmässä,
koulussa ja lähiympäristössään.
|
S1-S3
|
|
Ei
vaikuta arvion tai arvosanan muodostamiseen. Oppilaita ohjataan
pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
|
Ei
vaikuta arvion tai arvosanan muodostamiseen. Oppilaita ohjataan
pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
|