Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Katolisen uskonnon arviointiperusteet 7. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilasta ohjataan havaitsemaan uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutus kotona, koulussa ja suomalaisessa yhteiskunnassa. |
S1, S2 |
Uskontojen merkityksen hahmottaminen kulttuurissa ja yhteiskunnassa |
Oppilas kykenee havaitsemaan uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutusta lähiympäristössään sekä suomalaisessa yhteiskunnassa ja osaa antaa siitä esimerkkejä. |
Oppilas pystyy tuetusti havaitsemaan uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutusta lähiympäristössään sekä suomalaisessa yhteiskunnassa ja osaa antaa siitä joitain esimerkkejä. |
T2 Oppilasta ohjataan ymmärtämään kristinuskon syntyä ja varhaista kehitystä ja syventämään tietojaan katolisesta kirkosta, opista ja sen vaikutuksista. |
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen |
Oppilas tietää miten kristinusko on syntynyt ja tuntee sen varhaisvaiheita. Hän tuntee credon ja sen merkityksen katolisessa kirkossa. |
Oppilas on tutustunut kristinuskon syntyyn ja varhaisvaiheisiin. Hän tietää mikä on credo. |
T3 Ohjataan oppilasta tuntemaan katolisen kirkon kulttuurista moninaisuutta ja Suomessa vaikuttavia uskontoja. |
S2 |
Maailmanuskontojen ja erilaisten katsomusten tunteminen |
Oppilas tietää, että katolinen kirkko on maailmanlaajuinen ja että siihen sisältyy erilaisia riituksia. Hän tuntee luterilaisen kirkon vaiheita. |
Oppilas on tutustunut katolisen kirkon maailmanlaajuisuuteen ja erilaisiin riituksiin. Hän tietää jotain luterilaisen kirkon vaiheista. |
T4 Oppilasta ohjataan tunnistamaan katoliseen perinteeseen ja muihin uskontoihin liittyviä tapoja ja symboleja. |
S1-S3 |
Uskonnon ja kulttuurin lukutaito |
Oppilas tietää katolisen kirkon traditiosta ja osaa antaa siitä esimerkkejä. Hän tuntuu juutalaisuuden ja islamin tapoja ja symboleja. |
Oppilas on tutustunut katolisen kirkon traditioon ja osaa antaa joitain esimerkkejä siitä. Hän on tutustunut juutalaisuuden ja islamin tapoihin ja symboleihin. |
T5 Oppilasta ohjataan havaitsemaan ja arvioimaan argumentaation tapoja sekä uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas on oppinut havaitsemaan uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja ja pystyy arvioimaan niitä. |
Oppilas tarvitsee vielä tukea havaitakseen uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja, pystyy vain epävarmasti arvioimaan niitä. |
T6 Oppilasta ohjataan perehtymään eettisen ajattelun keskeisiin käsitteisiin, ihmisoikeuksiin sekä katolisen kirkon ja muiden uskontojen eettisiin periaatteisiin. |
S3 |
Etiikkaa koskeva tieto ja ihmisoikeusetiikka |
Oppilas tuntee diakonian ja marttyyriuden käsitteet sekä katolisen kirkon ihmiskäsityksen. Hän tietää sakramenttien merkityksen katolisessa kirkossa. |
Oppilas on tutustunut diakonian ja marttyyriuden käsitteisiin sekä katolisen kirkon ihmiskäsitykseen. Hän on tutustunut sakramenttien merkitykseen katolisessa kirkossa. |
T7 |
|
|
|
|
T8 Oppilasta ohjataan pohtimaan ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä. |
S1, S2, S3 |
Eettinen ajattelu |
Oppilas osaa pohtia elämänkysymyksiä eri uskontojen sekä uskonnottomuuden kautta. |
Oppilas tarvitsee vielä tukea pohtiessaan ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä. |
T9 Oppilasta ohjataan tutkimaan omien valintojensa eettisiä ulottuvuuksia. |
S2, S3 |
Eettinen ajattelu |
Oppilas ymmärtää valintojen seurauksia. Hän tuntee parannuksen sakramentin merkityksen katolisessa kirkossa. |
Oppilas ymmärtää jollain tavalla valintojensa seurauksia. Hän on tutustunut parannuksen sakramentin merkitykseen katolisessa kirkossa. |
T10 Oppilasta rohkaistaan kohtaamaan erilaisia ihmisiä omassa elämässään. |
S1-S3 |
|
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostamiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei vaikuta arvosanan muodostamiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Katolisen uskonnon arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilasta ohjataan havaitsemaan katolisen kirkon ja kristillisen kulttuurin vaikutusta suomalaisessa ja eurooppalaisessa yhteiskunnassa. |
S1, S2 |
Uskontojen merkityksen hahmottaminen kulttuurissa ja yhteiskunnassa |
Oppilas tuntee kristillisen kirkon historiaa ja sen merkitystä Suomessa ja Euroopassa. Hän tuntee katolisen kirkon traditiota. |
Oppilas on tutustunut kristillisen kirkon historiaan ja sen merkitykseen Suomessa ja Euroopassa. Hän on tutustunut katolisen kirkon traditioon. |
T2 Oppilasta ohjataan syventämään tietojaan katolisesta uskonnosta ja sen vaikutuksista. |
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen |
Oppilas tuntee katolisen kirkon liturgiaa ja sen symboliikkaa. Hän tietää pappeuden eri asteet ja osaa nimetä ne ja niiden tehtävät. |
Oppilas on tutustunut katolisen kirkon liturgiaan ja sen symboliikkaan. Hän on tutustunut pappeuden eri asteisiin ja osaa nimetä jonkun niistä ja niiden tehtävistä. |
T3 Oppilasta ohjataan perehtymään uskontoihin ja katsomuksiin eri puolilla maailmaa sekä uskonnottomuuteen. |
S2 |
Maailmanuskontojen ja erilaisten katsomusten tunteminen |
Oppilas tietää hindulaisuuden ja buddhalaisuuden perusperiaatteet. Hän tietää myös uskonnottomuudesta yhtenä katsomuksena. |
Oppilas on tutustunut hindulaisuuteen ja buddhalaisuuteen . Hän on tutustunut myös uskonnottomuuteen yhtenä katsomuksena. |
T4 Oppilasta ohjataan tuntemaan eri uskontojen ja katsomusten tapoja ja symboleita sekä tunnistamaan uskonnollisia aiheita mediassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa. |
S1-S3 |
Uskonnon ja kulttuurin lukutaito |
Oppilas tietää eri uskontoihin liittyviä tapoja ja symboleita ja osaa kertoa niistä. Hän tunnistaa uskonnollisia aiheita mediassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa. |
Oppilas on tutustunut eri uskontoihin liittyviin tapoihin ja symboleihin. Hän tarvitsee vielä tukea tunnistaakseen uskonnollisia aiheita mediassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa. |
T5 Oppilasta ohjataan mediakriittisyyteen.
|
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas on oppinut tutkimaan median tietoja kriittisesti. |
Oppilas tarvitsee tukea tutkiessaan median tietoja, että oppisi kriittiseksi. |
T6 Oppilasta ohjataan perehtymään eettisen ajattelun keskeisiin käsitteisiin, ihmisoikeuksiin sekä katolisen kirkon ja muiden uskontojen eettisiin periaatteisiin. |
S3 |
Etiikkaa koskeva tieto ja ihmisoikeusetiikka |
Oppilas tietää keskeiset eettiset käsitteet ja niiden merkityksen. Hän tuntee eri uskontoihin liittyvää asketismia sekä luostariperinnettä. |
Oppilas on tutustunut keskeisiin eettisiin käsitteisiin ja niiden merkitykseen. Hän on tutustunut eri uskontojen asketismiin sekä luostariperinteeseen. |
T7 Oppilasta ohjataan ymmärtämään uskontoa yhtenä ihmisen valintoihin vaikuttavana tekijänä. |
S1, S3 |
Uskontojen ja katsomusten merkitys globaalisti |
Oppilas osaa pohtia omia arvovalintojaan. Hän tuntee myös muihin uskontoihin liittyviä arvoja ja elämän periaatteita. |
Oppilas tarvitsee tukea omaan arvopohdintaansa. Hän on tutustunut myös muiden uskontojen arvoihin ja elämän periaatteisiin. |
T8 Oppilasta ohjataan pohtimaan ajankohtaisia ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä.
|
S1, S2, S3 |
Eettinen ajattelu |
Oppilas pystyy pohtimaan elämänkysymyksiä ja löytää niihin liittyviä asioita mediasta. |
Oppilas pystyy tuetusti pohtimaan elämänkysymyksiä ja havaitsemaan niihin liittyviä asioita mediassa. |
T9 Oppilasta ohjataan tutkimaan omien valintojensa eettisiä ulottuvuuksia ja niiden vaikutusta hyvinvointiin. |
S2, S3 |
Eettinen ajattelu |
Oppilas tietää omien valintojensa vaikuttavan yleiseen hyvinvointiin. Hän ymmärtää kestävän kehityksen arvon. |
Oppilas tarvitsee tukea pohtiessaan omien valintojensa vaikutuksia. Hän on tutustunut kestävään kehitykseen. |
T10 Oppilasta rohkaistaan kohtaamaan erilaisia ihmisiä nyt ja tulevaisuudessa, jatko-opinnoissa, vapaa-ajalla. |
S1-S3 |
|
Ei vaikuta arvosanan muodostamiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei vaikuta arvosanan muodostamisees. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |