Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Islamin arviointiperusteet 7. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1Oppilas oppii havaitsemaan uskonnon vaikutuksia arkisessa elämässä ja ympäröivässä kulttuurissa. Oppilas oppii tarkastelemaan uskonnon luonnetta yksilön ja yhteisön asiana, uskonnon ulottuvuuksia sekä uskonnollisen kielen erityislaatuisuutta. |
S1, S2 |
Uskontojen merkityksen hahmottaminen kulttuurissa ja yhteiskunnassa |
Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä uskontoon liittyviä piirteitä ympäröivässä kulttuurissa. |
Oppilas tunnistaa uskontoon liittyviä piirteitä ympäröivässä kulttuurissa. |
T2 |
|
|
|
|
T3 Oppilas perehtyy eri maailmanuskontoihin, joihinkin katsomuksiin sekä uskonnottomuuteen.Oppilas oppii ymmärtämään uskonnoissa ja katsomuksissa ilmenevää moninaisuutta. |
S2 |
Maailmanuskontojen ja erilaisten katsomusten tunteminen |
Oppilas osoittaa hallitsevansa perustiedot suurista maailmassa vaikuttavista uskonnoista ja uskonnottomuudesta. Hän osaa kuvailla uskonnoissa ja katsomuksissa vallitsevaa moninaisuutta. |
Oppilas osoittaa hallitsevansa perustiedot joistakin maailmanuskonnoista ja uskonnottomuudesta. |
T4 Oppilas oppii havaitsemaan uskonnollisia ilmiöitä, tapoja ja symboleita ympärillään. Oppilas oppii tunnistamaan uskonnon ilmenemismuotoja tieteen, kulttuurin, median ja taiteen kentässä. |
S1-S3 |
Uskonnon ja kulttuurin lukutaito |
Oppilas osaa nimetä eri uskontoperinteiden tapoja ja symboleja. Hän osaa antaa esimerkkejä uskonnollisista aiheista mediassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa. |
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä uskontoperinteiden tavoista ja symboleista. Hän osaa mainita ohjatusti uskonnollisia aiheita mediassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa |
T5 Oppilas tutustuu uskonnon ja tieteen kielen välisiin eroihin. Oppilas osaa tunnistaa argumentaation tapoja. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas tunnistaa ja osaa antaa esimerkkejä erilaisista argumentaation tavoista. |
Hän osaa tunnistaa argumentteja keskustelussa. |
T6 |
|
|
|
|
T7 |
|
|
|
|
T8 |
|
|
|
|
T9 Oppilas oppii tarkastelemaan omia valintojaan ja niiden vaikutuksia toisten ihmisten hyvinvointiin. |
S2, S3 |
Eettinen ajattelu |
Oppilas pohtii omien valintojensa eettisiä ulottuvuuksia ja osaa kertoa niiden vaikutuksesta omaan ja toisten ihmisten hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen |
Oppilas osaa tarkastella omien valintojensa eettisiä ulottuvuuksia ja huomaa että valintoihin liittyy arvoja ja seurauksia. |
T10 Oppilas oppii luottamaan elämään ja itseensä. Oppilas saa valmiuksia toimia erilaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa. Oppilas oppii ilmaisemaan itseään monin eri tavoin. |
S1-S3 |
Elämäntaidot ja eettinen ajattelu |
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Islamin arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Arvosanan kahdeksan osaaminen |
Arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas oppii havaitsemaan uskonnon vaikutuksia arkisessa elämässä ja ympäröivässä kulttuurissa. Oppilas oppii tarkastelemaan uskonnon luonnetta yksilön ja yhteisön asiana, uskonnon ulottuvuuksia sekä uskonnollisen kielen erityislaatuisuutta. |
S1, S2 |
Uskontojen merkityksen hahmottaminen kulttuurissa ja yhteiskunnassa |
Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä islamiin liittyviä piirteitä ympäröivässä kulttuurissa. |
Oppilas tunnistaa joitakin islamiin liittyviä piirteitä ympäröivässä kulttuurissa. |
T2 Oppilas oppii tuntemaan islamin syntyvaiheet ja perusopetukset sekä islamin vaikutukset ympäröivään yhteiskuntaan. Oppilas oppii tuntemaan Koraanin syntyprosessin, keskeisen sisällön ja tutustuu uskonnon pyhästä kirjasta nouseviin teemoihin. |
S1 |
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen |
Oppilas osaa kuvailla islamin syntyhistoriaa ja vaikutusta ympäröivään yhteiskuntaan. Oppilas tuntee islamin opillisia perusteita ja osaa Koraanin syntyyn, tutkimukseen ja tulkintaan liittyviä perustietoja. |
Oppilas osaa kuvailla islamin syntyhistoriaa ja osaa nimetä joitakin islamin opillisia perusteita sekä mainita lähteitä. |
T3 |
|
|
|
|
T4 Oppilas oppii havaitsemaan uskonnollisia ilmiöitä, tapoja ja symboleita ympärillään. Oppilas oppii tunnistamaan uskonnon ilmenemismuotoja tieteen, kulttuurin, median ja taiteen kentässä. |
S1-S3 |
Uskonnon ja kulttuurin lukutaito |
Oppilas osaa nimetä islamilaisesta perinteestä nousevia tapoja ja symboleja. Hän osaa antaa esimerkkejä islamilaisista aiheista mediassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa. |
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä islamilaisen perinteen tavoista ja symboleista. Hän osaa mainita ohjatusti islamilaisia aiheita mediassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa. |
T5 Oppilas tunnistaa uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja. Oppilas osaa kertoa esimerkkejä argumentaation tavoista. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot |
Oppilas tunnistaa ja osaa antaa esimerkkejä erilaisista argumentaation tavoista. |
Hän osaa tunnistaa argumentteja keskustelussa. |
T6 |
|
|
|
|
T7 Oppilas oppii ymmärtämään uskonnon ja katsomusten maailmanlaajaa merkitystä ihmisten arjessa tekemille valinnoille. |
S1, S3 |
Uskontojen ja katsomusten merkitys globaalisti |
Oppilas osaa kuvailla ja arvioida uskontojen ja katsomusten maailmanlaajuista merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina. |
Oppilas osaa kuvailla uskontojen ja katsomusten merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina. |
T8 |
|
|
|
|
T9 |
|
|
|
|
T10 Oppilas oppii luottamaan elämään ja itseensä. Oppilas saa valmiuksia toimia erilaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa. Oppilas oppii ilmaisemaan itseään monin eri tavoin. |
S1-S3 |
Elämäntaidot ja eettinen ajattelu |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |