Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Historian arviointiperusteet 7. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Merkitys, arvot ja asenteet |
||||
T1 Oppilaan kyky tunnistaa niitä historiallisia tapahtumia ja ilmiöitä, jotka vuosien saatossa ovat keskeisimmin muokanneet maailmaa, vahvistuu.Oppilas löytää myös oman identiteettinsä historialliset juuret. Oppilaan kiinnostus historiasta tiedonalana, identiteettiä ja kriittistä ajattelua rakentavana oppiaineena vahvistuu. |
S1-S3 |
|
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Tiedon hankkiminen menneisyydestä |
||||
T2 Oppilas oppii etsimään lähteitä ja arvioimaan niitä lähdekritiikin keinoin. |
S1-S3 |
Historiatiedon hankkiminen |
Oppilas kykenee itsenäisesti etsimään historiallista tietoa sekä arvioimaan sitä kriittisesti. |
Oppilas ymmärtää, mitä historiallisella lähteellä tarkoitetaan ja miksi niitä tulee arvioida kriittisesti. |
T3 Oppilas harjoittelee etsimään ja tulkitsemaan erilaisia tulkintoja ja perusteluja historiallisille lähteille ja erilaisille näkemyksille. |
S1-S3 |
Lähteiden tulkitseminen |
Oppilas kykenee itsenäisesti muodostamaan historiallisista lähteistä erilaisia tulkintoja ja perusteluja erilaisille näkemyksille. |
Oppilas kykenee ohjatusti muodostamaan tulkintoja ja perusteluja joistakin historiallisista lähteistä. |
Historian ilmiöiden ymmärtäminen |
||||
T4 Oppilas tietää historiallisen ajan aikakausien jaksoja ja niihin liittyviä käsitteitä.
|
S1-S3 |
Kronologian ymmärtäminen |
Oppilas tietää historiallisen ajan aikakausien jaksoja, osaa sijoittaa niitä aikajärjestykseen käyttäen niihin liittyviä käsitteitä. |
Oppilas tunnistaa joitakin historiallisen ajan aikakausia ja niiden keskinäisiä aikajärjestyksiä. Oppilas tietää joitakin aikakausiin liittyviä käsitteitä. |
T5 Oppilas ymmärtää merkittävien historiallisten ratkaisujen taustaa sekä ihmisen toiminnan syitä eri aikakausien näkökulmasta. |
S1-S3 |
Historiallinen empatia |
Oppilas kykenee muodostamaan erilaisia perusteluja ja motiiveja historiallisille ratkaisuille. |
Oppilas kykenee joissakin historiallisissa tapahtumissa asettumaan ja eläytymään päätösten ja ratkaisujen tekijöiden asemaan. |
T6 Oppilas oppii arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille. Oppilas oppii pohtimaan tapahtumien syitä. |
S1-S3 |
Syy- ja seuraus-suhteiden ymmärtäminen historiassa |
Oppilas osaa arvioida ja selittää historiallisia tapahtumia myös muiden syiden kuin ihmisen toiminnan avulla. |
Oppilas ymmärtää, että historian kulkuun vaikuttavat myös muut asiat kuin ihmisen toiminta ja oppilas osaa mainita näistä joitakin esimerkkejä. |
T7 |
|
|
|
|
Historiallisen tiedon käyttäminen |
||||
T8 Oppilas oppii muodostamaan historiallisen tiedon ja erilaisten lähteiden perusteella omia johtopäätöksiä ja perusteltuja tulkintoja historian tapahtumista. |
S1-S3 |
Historian tulkitseminen |
Oppilas osaa muodostaa historian tapahtumista, ilmiöistä ja jatkuvuuksista omia perusteltuja tulkintoja. |
Oppilas ymmärtää historiallisia syy- ja seuraussuhteita. |
T9 |
|
|
|
|
T10 Oppilas osaa selittää ja arvioida kriittisesti historiallisista tapahtumista tehtyjen tulkintojen luotettavuutta sekä soveltaa tietoa eri tavoin. |
S1-S3 |
Historiallisten tulkintojen selittäminen ja arvioiminen |
Oppilas osaa arvioida historian tapahtumista tai ilmiöistä tehtyjen tulkintojen luotettavuutta. |
Oppilas kykenee suhtautumaan historiallisista tapahtumista tehtyihin tulkintoihin kriittisesti. |
T11 |
|
|
|
|
T12 |
|
|
|
|