Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Liikunnan arviointiperusteet 7. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanan kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Fyysinen toimintakyky |
||||
T1 Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti. Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntamuotoja parhaansa yrittäen. |
S1 |
Työskentely ja yrittäminen |
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. |
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan joskus aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. |
T2 Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään sekä osaa tehdä sen mukaan eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, tarkoituksenmukaisia ratkaisuja. |
S1 |
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa |
Oppilas tekee yleensä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa. |
Oppilas tekee joskus tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa. |
T3 Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitoaan sekä käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti opetetuissa liikuntamuodoissa. |
S1 |
Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot), eri liikuntamuodoissa |
Oppilas osaa yleensä käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa. |
Oppilas osaa joskus käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa. |
T4 Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisesti erilaisissa liikuntamuodoissa. |
S1 |
Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa |
Oppilas on yleensä kokeillut, yhdistänyt ja soveltanut välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa. |
Oppilas on joskus kokeillut, yhdistänyt ja soveltanut välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa. |
T5 Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voima-, nopeus-, liikkuvuus- ja kestävyysominaisuuksiaan. |
S1 |
Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen |
Oppilas osaa yleensä arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä. |
Oppilas osaa joskus arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä. |
T6 Oppilas osaa uida, pelastautua ja pelastaa vedestä. |
S1 |
Uima- ja vesipelastustaidot |
Oppilas hallitsee perusuimataidon (50m kahta uintitapaa käyttäen ja 5 m sukellus pinnan alla) ja on harjoitellut vedestä pelastamista. |
Oppilas on alkeisuimataitoinen (10m yhdellä uimatavalla ja pinnan alle painautuminen eli kastautuminen) |
T7 Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla. Oppilas huolehtii oikeanlaisesta varustautumisesta liikuntatunneille ja henkilökohtaisesta hygieniasta. |
S1 |
Toiminta liikuntatunneilla |
Oppilas pyrkii yleensä toimimaan turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla. |
Oppilas pyrkii joskus toimimaan turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla. |
Sosiaalinen toimintakyky |
||||
T8 Oppilas osaa työskennellä kaikkien kanssa. Oppilas osaa säädellä toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen. |
S2 |
Vuorovaikutus- ja työskentelytaidot |
Oppilas osaa yleensä toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla. |
Oppilas osaa joskus toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla. |
T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista. Oppilas osaa toimia pienryhmän ohjaustehtävissä. |
S2 |
Toiminta yhteisissä oppimistilanteissa |
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista. |
Oppilas noudattaa joskus reilun pelin periaatteita ja osoittaa joskus ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista. |
Psyykkinen toimintakyky |
||||
T10 Oppilas osaa työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja ryhmän jäsenenä. Oppilas osaa käyttää mobiilisovelluksia liikunnan tukena. |
S3 |
Työskentelytaidot |
Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti. |
Oppilas osaa joskus työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti. |
T11 Oppilas osaa asettaa itselleen realistisia oppimistavoitteita. Oppilas saa kokea liikunnasta tulevan hyvänolontunteen. |
S3 |
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
|
T12 Oppilas ymmärtää liikunnallisen elämäntavan merkityksen hyvinvoinnille. |
S3 |
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
|
T13 Oppilas tutustuu yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liittyviin mahdollisuuksiin, tietoihin ja taitoihin löytääkseen itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia. |
S3 |
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Liikunnan arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältö-alueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Arvosanan kahdeksan osaaminen |
Arvosanan kuusi osaaminen |
Fyysinen toimintakyky |
||||
T1 Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti. Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntamuotoja parhaansa yrittäen. |
S1 |
Työskentely ja yrittäminen |
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. |
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan joskus aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. |
T2 Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään sekä osaa tehdä sen mukaan eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, tarkoituksenmukaisia ratkaisuja. |
S1 |
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa |
Oppilas tekee yleensä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa. |
Oppilas tekee joskus tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa. |
T3 Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitoaan sekä käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti opetetuissa liikuntamuodoissa. |
S1 |
Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot), eri liikuntamuodoissa |
Oppilas osaa yleensä käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa. |
Oppilas osaa joskus käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa. |
T4 Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisesti erilaisissa liikuntamuodoissa. |
S1 |
Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa |
Oppilas on yleensä harjoitellut, yhdistellyt ja soveltanut välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa. |
Oppilas on joskus harjoitellut, yhdistellyt ja soveltanut välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa. |
T5 Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voima-, nopeus-, liikkuvuus- ja kestävyysominaisuuksiaan. |
S1 |
Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen |
Oppilas osaa yleensä arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä. |
Oppilas osaa joskus arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä. |
T6 Oppilas osaa uida, pelastautua ja pelastaa vedestä. |
S1 |
Uima- ja vesipelastustaidot |
Oppilas on uimataitoinen (hypätään uintisyvyiseen veteen ja uidaan 200m, joista 50 selkää) ja on harjoitellut vedestä pelastamista. |
Oppilas hallitsee perusuimataidon (50 m kahta uintitapaa käyttäen ja 5 m sukellus pinnan alla) ja on harjoitellut vedestä pelastamista. |
T7 Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla. Oppilas huolehtii oikeanlaisesta varustautumisesta liikuntatunneille ja henkilökohtaisesta hygieniasta. |
S1 |
Toiminta liikuntatunneilla |
Oppilas toimii yleensä turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla. |
Oppilas toimii joskus turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla. |
Sosiaalinen toimintakyky |
||||
T8 Oppilas osaa työskennellä kaikkien kanssa. Oppilas osaa säädellä toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen. |
S2 |
Vuorovaikutus- ja työskentelytaidot |
Oppilas osaa yleensä toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla. |
Oppilas osaa joskus toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla. |
T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista. Oppilas osaa toimia pienryhmän ohjaustehtävissä. |
S2 |
Toiminta yhteisissä oppimistilanteissa |
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista. |
Oppilas noudattaa joskus reilun pelin periaatteita ja osoittaa joskus ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista. |
Psyykkinen toimintakyky |
||||
T10 Oppilas osaa työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja ryhmän jäsenenä. Oppilas osaa käyttää mobiilisovelluksia liikunnan tukena. |
S3 |
Työskentelytaidot |
Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti. |
Oppilas osaa joskus työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti. |
T11 Oppilas osaa asettaa itselleen realistisia oppimistavoitteita. Oppilas saa kokea liikunnasta tulevan hyvänolontunteen. |
S3 |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
|
T12 Oppilas ymmärtää liikunnallisen elämäntavan merkityksen hyvinvoinnille. |
S3 |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
|
T13 Oppilas tutustuu yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liittyviin mahdollisuuksiin, tietoihin ja taitoihin löytääkseen itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia. |
S3 |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Taide- ja taitoaineiden valinnaisen liikunnan arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista
kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältöalueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Fyysinen toimintakyky |
||||
T1 Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti. Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntamuotoja parhaansa yrittäen. |
S1 |
Työskentely ja yrittäminen |
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. |
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan joskus aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. |
T2 Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään sekä osaa tehdä sen mukaan eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, tarkoituksenmukaisia ratkaisuja. |
S1 |
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa |
Oppilas tekee yleensä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa. |
Oppilas tekee joskus tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa, |
T3 Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitoaan sekä harjoittelee niiden käyttämistä, yhdistämistä ja soveltamista opetetuissa liikuntamuodoissa |
S1 |
Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot), ja niiden soveltaminen eri liikuntamuodoissa |
Oppilas osaa yleensä käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa |
Oppilas osaa joskus käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa |
T4 Oppilas harjoittelee, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisesti erilaisissa liikuntamuodoissa. |
S1 |
Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) ja niiden soveltaminen eri liikuntamuodoissa |
Oppilas yleensä kokeilee, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa |
Oppilas joskus kokeilee, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa. |
T5 Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta opettelee voima-, nopeus-, liikkuvuus- ja kestävyysominaisuuksien kehittämistä |
S1 |
Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen |
Oppilas osaa yleensä arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä. |
Oppilas osaa joskus arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä. |
T6 Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan mahdollisuuksien mukaan. |
S1 |
Uima- ja vesipelastustaidot |
Tavoitteen arviointi määritellään erikseen koulukohtaisesti sen mukaan, miten uima- ja vesipelastustaitoja on mahdollista harjoitella. |
Tavoitteen arviointi määritellään erikseen koulukohtaisesti sen mukaan, miten uima- ja vesipelastustaitoja on mahdollista harjoitella. |
T7 Oppilas ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikunnassa sekä toimii liikkuessaan turvallisesti ja asiallisesti. Oppilas huolehtii oikeanlaisesta varustautumisesta liikuntatunneille ja henkilökohtaisesta hygieniasta. |
S1 |
Turvallinen toiminta ja tarkoituksenmukainen varustautuminen |
Oppilas osaa yleensä toimia oman ja muiden turvallisuuden huomioon ottaen. Oppilas yleensä varustautuu tarkoituksenmukaisesti liikuntaan. |
Oppilas osaa joskus toimia oman ja muiden turvallisuuden huomioon ottaen. Oppilas joskus varustautuu tarkoituksenmukaisesti liikuntaan. |
Sosiaalinen toimintakyky |
||||
T8 Oppilas vahvistaa taitoaan työskennellä kaikkien kanssa. Oppilas osaa säädellä toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen. |
S2 |
Vuorovaikutus- ja työskentelytaidot |
Oppilas osaa yleensä toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla. |
Oppilas osaa joskus toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla. |
T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista. |
S2 |
Reilu ja vastuullinen toiminta |
Oppilas noudattaa useimmiten reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista |
Oppilas noudattaa joskus reilun pelin periaatteita ja osoittaa joskus ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista |
Psyykkinen toimintakyky |
||||
T10 Oppilas vahvistaa taitoaan työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja ryhmän jäsenenä |
S3 |
Työskentelytaidot |
Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja ryhmän jäsenenä. |
Oppilas osaa joskus työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja ryhmän jäsenenä |
T11 Oppilas saa lisämotivaatiota omaan liikkumiseensa liikkumista tukevien teknologisten sovellusten ja alustojen avulla. |
S3 |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. |
|
T12 Oppilas osaa asettaa itselleen realistisia oppimistavoitteita, joiden saavuttamisen kautta oppilas pystyy kokemaan liikunnasta tulevan hyvänolontunteen. |
S3 |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan osana itsearviota. |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan osana itsearviota |
|
T13 Oppilas ymmärtää liikunnallisen elämäntavan merkityksen hyvinvoinnille. Oppilaalle luodaan mahdollisuuksia löytää iloa ja virkistystä liikunnasta tavoitteena liikunnallisen elämäntavan löytäminen. |
S3 |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. |
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. |