Opetuksen tehtävä
Suomen perustuslain mukaan jokaisella Suomessa asuvalla on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Erillisrahoitettuna, perusopetusta täydentävänä opetuksena oppilaan omaa äidinkieltä voivat opiskella kaikki ne oppilaat, joiden äidinkieli tai jokin perheen kielistä on muu kuin suomi, ruotsi tai saame. Lisäksi oppilaan oman äidinkielen oppimäärän mukaan voivat opiskella ne suomen-, ruotsin- tai saamenkieliset oppilaat, jotka osallistuvat ulkomailla hankitun kielitaidon ylläpito-opetukseen. Oppilaan oman äidinkielen opetuksen tarkoituksena on tukea oppilaan aktiivisen monikielisyyden kehittymistä sekä herättää kiinnostus kielitaidon elinikäiseen kehittämiseen. Oman äidinkielen oppiminen tukee myös kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan.
Oman äidinkielen opetuksessa tehdään yhteistyötä suomen kieli ja kirjallisuus -opetuksen ja suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opetuksen kanssa sekä muiden aineiden opetuksen kanssa. Yhteisen kielikasvatuksen tehtävänä on lisätä oppilaiden ymmärrystä kieli- ja kulttuuritaustan merkityksestä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle sekä ohjata heitä arvostamaan omaa äidinkieltään ja muita kieliä. Lähtökohtana on oppilas aktiivisena toimijana, jolloin oppilaiden kielitaitoa ja muuta osaamista hyödynnetään opetuksessa. Lisäksi koko koulun toiminnassa hyödynnetään koulun kielellistä ja kulttuurista monimuotoisuutta.
Opetuksessa hyödynnetään oppilaiden mahdollisuutta kehittää kielitaitoaan koulun ulkopuolella. Opetus tukee ja rohkaisee oppilaita käyttämään omaa kieltään monipuolisesti eri oppiaineiden tunneilla ja muussa koulun toiminnassa. Näin oman äidinkielen oppiminen ja käyttö tukevat eri oppiaineiden sisällön omaksumista ja oppilaat oppivat viestimään koulun oppiainesisällöistä omalla äidinkielellään. Oppilaiden omat valinnat, osallisuuden kokemukset sekä opittavien asioiden merkityksellisyys ovat keskeisiä motivaatiotekijöitä. Kielen opetuksessa painotetaan vuorovaikutusta ja viestinnällisyyttä.
Nämä opetussuunnitelman perusteet on laadittu kaikille niille kielille, joita opetetaan oppilaan omana äidinkielenä. Opetussuunnitelman perusteiden tavoitteet ja sisällöt on määritelty koko perusopetuksen ajan annettavaa kahden vuosiviikkotunnin laajuista oppilaan oman äidinkielen opetusta varten. Opetuksen järjestäjä laatii perusteiden pohjalta paikallisen opetussuunnitelman, jossa voidaan hyödyntää perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden äidinkielen ja kirjallisuuden kuvauksia oppiaineen tehtävästä, oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvistä tavoitteista sekä ohjauksesta, erityttämisestä, tuesta ja oppilaan oppimisen arvioinnista. Opetuksen järjestäjän opetussuunnitelma voi olla myös kielikohtainen. Kielikohtaisessa Opetussuunnitelmassa opetuksen tavoitteet määritellään, sisällöt valitaan ja arviointikriteerit asetetaan huomioiden opetettavan kielen erityispiirteet, muun muassa kirjoitusjärjestelmä. Kielikohtaiset opetussuunnitelmat voidaan laatia myös opetuksen järjestäjien yhteistyönä. Perusopetuksessa saavutettu oppilaan osaaminen voi vaihdella kielittäin.
PERUSOPETUSTA TÄYDENTÄVÄ OPPILAAN OMA ÄIDINKIELI VUOSILUOKILLA 1−2
Vuosiluokilla 1−2 opetuksen erityisenä tehtävänä on oppia käyttämään omaa äidinkieltä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas oppii kuuntelemaan, kysymään, vastaamaan ja kertomaan. Sana- ja ilmaisuvarantoa laajennetaan systemaattisesti kattamaan elämän eri osa-alueita. Opetuksen avulla kehitetään oppilaiden ajattelu- ja itseilmaisutaitoja yhteistyössä kotien kanssa. Oppilas omaksuu lukemisen ja kirjoittamisen perustaitoja sekä tutustuu ikätasoaan vastaavaan lastenkirjallisuuteen sekä kertomus- ja kulttuuriperinteeseen. Tavoitteena on oppia käyttämään kieltä erilaisissa oppimisympäristöissä ja hankkimaan tietoa äidinkielen avulla. Tavoitteena on oppia tiedostamaan oman äidinkielen merkitys ja luoda positiivinen suhde omaan kieleen.
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Opetuksen tavoitteet
|
Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet |
Laaja-alainen osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
|
|
T1 auttaa oppilasta kehittämään kuuntelemisen taitoja sekä rohkaista oppilasta kysymään ja esittämään ajatuksiaan ja kokemuksiaan ilman virheiden pelkoa |
S1 |
L2 |
T2 virittää oppilaan uteliaisuutta ja kiinnostusta erilaisten ilmaisukeinojen käyttöä kohtaan |
S1 |
L2 |
T3 kannustaa oppilasta kielen ja mielikuvituksen sekä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen |
S1 |
L2 |
Tekstien tulkitseminen |
|
|
T4 ohjata oppilasta luomaan myönteistä ja uteliasta suhtautumista lukemiseen sekä kannustaa omaehtoiseen lukemiseen kielitaidon mukaan |
S2 |
L1, L4 |
T5 innostaa oppilasta peruslukutaidon sekä tekstien ymmärtämistaidon oppimiseen |
S2 |
L1, L4 |
T6 ohjata oppilasta erilaisiin teksteihin tutustumisessa sekä niistä keskustelemisessa ajatusten ja kokemusten jakamiseksi |
S2 |
L2, L4 |
Tekstien tuottaminen |
|
|
T7 auttaa oppilasta luomaan positiivista suhtautumista kirjoittamiseen kielitaidon mukaan |
S3 |
L2 |
T8 ohjata oppilasta tutustumaan omakieliseen kirjoitusjärjestelmään sekä edistää kirjoittamisen perustaitoja |
S3 |
L2, L5 |
T9 ohjata oppilasta harjoittelemaan tekstin tuottamista sekä rohkaista ilmaisemaan kirjallisesti ajatuksiaan ja havaintojaan kielitaidon mukaan |
S3 |
L1, L2 |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
|
|
T10 rohkaista oppilasta käyttämään omaa äidinkieltään koulussa, kotona ja lähiympäristössä sekä ohjata havainnoimaan omaa kielenkäyttöään ja tutustumaan kielen perusrakenteisiin |
S4 |
L1, L2, L3 |
T11 kannustaa oppilasta tutustumaan oman kieli- ja kulttuuriyhteisön tapa- ja juhlaperinteisiin sekä ohjata käyttämään ja arvostamaan omakielistä kulttuuritarjontaa |
S4 |
L2, L7 |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
|
|
T12 kannustaa oppilasta käyttämään omaa äidinkieltään erilaisissa opiskelutilanteissa |
S5 |
L1, L2, L5 |
T13 rakentaa hyvä yhteistyö oman kielen opetuksen ja muun alkuopetuksen välille |
S5 |
L1, L7 |
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1–2
Oppilaan oman äidinkielen kieli-, vuorovaikutus- ja tekstitaitojen oppiminen tapahtuu kielenkäyttötilanteissa sekä monipuolisessa työskentelyssä kielen avulla. Sisällöt valitaan siten, että oppilaat voivat laajentaa omaan kieleen, kirjallisuuteen ja muuhun kulttuuriin liittyvää osaamistaan monipuolisesti. Sisällöt tukevat tavoitteiden saavuttamista ja hyödyntävät sekä oppilaiden kokemuksia että paikallisia mahdollisuuksia. Sisältöalueista muodostetaan kokonaisuuksia eri vuosiluokille.
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen: Harjoitellaan kuuntelua ja suullista ilmaisua ryhmässä, kuten keskustelua, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Tutustutaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ja ilmaisukeinoihin muun muassa leikkejä, pelejä ja draamaa hyödyntäen.
S2 Tekstien tulkitseminen: Tutustutaan erilaisiin teksteihin, kuten satuihin, kertomuksiin, runoihin, yksinkertaisiin tieto- ja mediateksteihin sekä kuviin. Harjoitellaan lukemista sekä kysymysten tekemistä ja niihin vastaamista erityisesti kertovien ja kuvaavien tekstien pohjalta. Keskustellaan teksteistä ja jaetaan kokemuksia niistä. Kartutetaan sana- ja ilmaisuvarantoa teksteihin tutustumalla.
S3 Tekstien tuottaminen: Tutustutaan kirjoitusjärjestelmän ominaispiirteisiin ja harjoitellaan kirjoittamista yksin ja yhdessä sekä leikitellään kielellä.
S4 Taito ymmärtää kieltä, kirjallisuutta ja kulttuuria: Havainnoidaan oman äidinkielen käyttöä kotona, koulussa ja lähiympäristössä sekä rohkaistaan käyttämään omaa äidinkieltä yhteistyössä muun alkuopetuksen kanssa.
S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena: Tutustutaan opiskelun kieleen ja harjoitellaan tiedonalojen kielen perusteita yhteistyössä muun alkuopetuksen kanssa.
Oppilaan oppimisen arviointi perusopetusta täydentävässä oppilaan omassa äidinkielessä vuosiluokilla 1–2
Vuosiluokilla 1-2 oppimisen arvioinnin lähtökohtana ja tavoitteena on saada kokonaiskuva kunkin oppilaan kielellisen kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilas saa tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilas saa myös monipuolisesti palautetta siitä, miten hän ymmärtää ja käyttää kieltä, ilmaisee itseään, osallistuu yhteiseen keskusteluun sekä tuottaa ja tulkitsee tekstejä. Kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää.
Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita oppilaan omassa äidinkielessä ovat
edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä, lukemisharrastuneisuuden vahvistuminen
edistyminen tekstien tuottamisessa
edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä sekä arjen kielenkäyttötilanteista
Oppilaan omassa äidinkielessä huomiota kiinnitetään erityisesti kyseisen kielen ymmärtämisen kehittymiseen. Opittavan kielen erityispiirteet, muun muassa kirjoitusjärjestelmä vaikuttavat oppilaiden mahdollisuuksiin edistyä kyseisen kielen taidoissa.
Osaamisen arviointi
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen arviointiperusteet 1. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
|
|
|
|
T1 auttaa oppilasta kehittämään kuuntelemisen taitoja sekä rohkaista oppilasta kysymään ja esittämään ajatuksiaan ja kokemuksiaan ilman virheiden pelkoa | S1 | Vuorovaikutustaidot | Oppilas osaa kuunnella ja esittää rohkeasti kysymyksiään ja ajatuksiaan. | Oppilas toimii epävarmasti vuorovaikutustilanteissa |
T2 virittää oppilaan uteliaisuutta ja kiinnostusta erilaisten ilmaisukeinojen käyttöä kohtaan | S1 | Erilaisten ilmaisukeinojen käyttö | Oppilas osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin. | Oppilas pyrkii osallistumaan vuorovaikutustilanteisiin. |
T3 kannustaa oppilasta kielen ja mielikuvituksen sekä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen | S1 | Oman toiminnan arvioiminen sekä palautteen vastaanottaminen ja antaminen | Oppilas osallistuu ilmaisuharjoituksiin. | Oppilas osallistuu ilmaisuharjoituksiin epävarmasti eikä mielellään ota erilaisia rooleja. |
Tekstien tulkitseminen |
|
|
|
|
T4 ohjata oppilasta luomaan myönteistä ja uteliasta suhtautumista lukemiseen sekä kannustaa omaehtoiseen lukemiseen kielitaidon mukaan | S2 | Lukeminen ja omakielisten tekstien käyttö
| Oppilas on kiinnostunut lukutaidon opettelusta ja kehittämisestä. | Oppilas tarvitsee ohjausta ja tukea lukemaan opettelussa. |
T5 innostaa oppilasta peruslukutaidon sekä tekstien ymmärtämistaidon oppimiseen | S2 | Peruslukutaidon sujuvoituminen sekä tekstien ymmärtämisen ja lukemisen strategiataitojen hallinta | Oppilas osaa lukea jonkin verran sanatasolla ja ymmärtää yhteisesti käsiteltävää tekstiä. | Oppilas osaa joitakin oman kielensä mukaisia lukemisen perusasioita (kirjoitusmerkki; kirjain, tavu, sana) ja ymmärtää jonkin verran yhteisesti käsiteltävää tekstiä. |
T6 ohjata oppilasta erilaisiin teksteihin tutustumisessa sekä niistä keskustelemisessa ajatusten ja kokemusten jakamiseksi | S2 | Lukutaidon ja tekstien käyttö
| Oppilas tutustuu eri tyyppisiin teksteihin ja osaa kertoa ajatuksistaan ja kokemuksistaan. | Oppilas tutustuu eri tyyppisiin teksteihin ja kertoo ajatuksistaan ja kokemuksistaan ohjatusti. |
Tekstien tuottaminen |
|
|
|
|
T7 auttaa oppilasta luomaan positiivista suhtautumista kirjoittamiseen kielitaidon mukaan | S3 | Ilmaisu tekstien tuottamisessa | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
T8 ohjata oppilasta tutustumaan omakieliseen kirjoitusjärjestelmään sekä edistää kirjoittamisen perustaitoja | S3 | Kirjoittamisen perustaitojen hallinta | Oppilas havainnoi kirjain/ merkki -äänne -vastaavuutta ja harjoittelee kädentaitoja piirtämällä ja kirjoittamalla. | Oppilas tarvitsee paljon ohjausta kirjoittamisen harjoittelussa. |
T9 ohjata oppilasta harjoittelemaan tekstin tuottamista sekä rohkaista ilmaisemaan kirjallisesti ajatuksiaan ja havaintojaan kielitaidon mukaan | S3 | Ajatusten ja kokemusten ilmaiseminen teksteissä
| Oppilas tuottaa omia tarinoita yksin ja yhdessä. | Oppilas tuottaa tarinoita yhdessä ja avustettuna. |
Taito ymmärtää kieltä, kirjallisuutta ja kulttuuria |
|
|
|
|
T10 rohkaista oppilasta käyttämään omaa äidinkieltään koulussa, kotona ja lähiympäristössä sekä ohjata havainnoimaan omaa kielenkäyttöään ja tutustumaan kielen perusrakenteisiin | S4 | Keskeisten rakenteiden tuntemus
| Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
| Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
|
T11 kannustaa oppilasta tutustumaan oman kieli- ja kulttuuriyhteisön tapa- ja juhlaperinteisiin sekä ohjata käyttämään ja arvostamaan omakielistä kulttuuritarjontaa | S4 | Oman äidinkielen käyttö oppimisessa ja eri tiedonalojen kielen kehittyminen | Oppilas tuntee jonkin verran oman kieli- ja kulttuuriyhteisön tapa- ja juhlaperinteitä. | Oppilas tietää jonkin verran oman kieli- ja kulttuuriyhteisön tavoista ja juhlaperinteistä. |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
|
|
|
|
T12 kannustaa oppilasta käyttämään omaa äidinkieltään erilaisissa opiskelutilanteissa | S5 | Omakielinen tiedonhaku | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
T13 rakentaa hyvä yhteistyö oman kielen opetuksen ja muun alkuopetuksen välille | S5 | Kielellisen ja kulttuurisen identiteetin ymmärtäminen sekä äidinkielen merkityksen havainnointi | Oppilas tarkastelee omaa äidinkieltä ja suomen kieltä ja käyttää omaa äidinkieltään oppimisen tukena. | Oppilas tarkastelee omaa äidinkieltä ja suomen kieltä ja pyrkii käyttämään omaa äidinkieltään oppimisen tukena. |
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
|
|
|
|
T1 auttaa oppilasta kehittämään kuuntelemisen taitoja sekä rohkaista oppilasta kysymään ja esittämään ajatuksiaan ja kokemuksiaan ilman virheiden pelkoa | S1 | Vuorovaikutustaidot | Oppilas osaa kuunnella ja esittää rohkeasti kysymyksiään ja ajatuksiaan ryhmässä. | Oppilas toimii epävarmasti vuorovaikutustilanteissa |
T2 virittää oppilaan uteliaisuutta ja kiinnostusta erilaisten ilmaisukeinojen käyttöä kohtaan | S1 | Erilaisten ilmaisukeinojen käyttö | Oppilas käyttää erilaisia ilmaisukeinoja. | Oppilas pyrkii käyttämään erilaisia ilmaisukeinoja. |
T3 kannustaa oppilasta kielen ja mielikuvituksen sekä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen | S1 | Oman toiminnan arvioiminen sekä palautteen vastaanottaminen ja antaminen | Oppilas osallistuu ilmaisuharjoituksiin. | Oppilas osallistuu ilmaisuharjoituksiin epävarmasti eikä mielellään ota erilaisia rooleja. |
Tekstien tulkitseminen
|
|
|
|
|
T4 ohjata oppilasta luomaan myönteistä ja uteliasta suhtautumista lukemiseen sekä kannustaa omaehtoiseen lukemiseen kielitaidon mukaan | S2 | Lukeminen ja omakielisten tekstien käyttö
| Oppilas on kiinnostunut lukutaidon kehittämisestä ja lukee itseään kiinnostavia tekstejä sekä keskustelee niistä. | Oppilas tarvitsee ohjausta ja tukea lukutaidon kehittämisessä. |
T5 innostaa oppilasta peruslukutaidon sekä tekstien ymmärtämistaidon oppimiseen | S2 | Peruslukutaidon sujuvoituminen sekä tekstien ymmärtämisen ja lukemisen strategiataitojen hallinta | Oppilas osaa lukea lyhyitä lauseita ja tekstejä sekä ymmärtää lukemansa. | Oppilas osaa lukea mekaanisesti ja ymmärtää jonkin verran lukemaansa. |
T6 ohjata oppilasta erilaisiin teksteihin tutustumisessa sekä niistä keskustelemisessa ajatusten ja kokemusten jakamiseksi | S2 | Lukutaidon ja tekstien käyttö
| Oppilas tutustuu eri tyyppisiin teksteihin ja osaa kertoa ajatuksistaan ja kokemuksistaan. | Oppilas tutustuu eri tyyppisiin teksteihin ja kertoo ajatuksistaan ja kokemuksistaan ohjatusti. |
Tekstien tuottaminen
|
|
|
|
|
T7 auttaa oppilasta luomaan positiivista suhtautumista kirjoittamiseen kielitaidon mukaan | S3 | Ilmaisu tekstien tuottamisessa | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
T8 ohjata oppilasta tutustumaan omakieliseen kirjoitusjärjestelmään sekä edistää kirjoittamisen perustaitoja | S3 | Kirjoittamisen perustaitojen hallinta | Oppilas on tutustunut omakieliseen kirjoitusjärjestelmään ja joihinkin oikeinkirjoituksen perussääntöihin. | Oppilas tarvitsee vielä ohjausta kirjoittamisen harjoittelemisessa. |
T9 ohjata oppilasta harjoittelemaan tekstin tuottamista sekä rohkaista ilmaisemaan kirjallisesti ajatuksiaan ja havaintojaan kielitaidon mukaan | S3 | Ajatusten ja kokemusten ilmaiseminen teksteissä
| Oppilas tuottaa omia tarinoita yksin ja yhdessä. Oppilas kirjoittaa lyhyitä virkkeitä ja/ tekstejä. | Oppilas tuottaa virkkeitä ja tekstejä yhdessä ja avustettuna. |
Taito ymmärtää kieltä, kirjallisuutta ja kulttuuria |
|
|
|
|
T10 rohkaista oppilasta käyttämään omaa äidinkieltään koulussa, kotona ja lähiympäristössä sekä ohjata havainnoimaan omaa kielenkäyttöään ja tutustumaan kielen perusrakenteisiin | S4 | Keskeisten rakenteiden tuntemus
| Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
| Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
|
T11 kannustaa oppilasta tutustumaan oman kieli- ja kulttuuriyhteisön tapa- ja juhlaperinteisiin sekä ohjata käyttämään ja arvostamaan omakielistä kulttuuritarjontaa | S4 | Oman äidinkielen käyttö oppimisessa ja eri tiedonalojen kielen kehittyminen | Oppilas tietää oman kieli- ja kulttuuriyhteisön tapa- ja juhlaperinteitä. | Oppilas tietää jonkin verran oman kieli- ja kulttuuriyhteisön tavoista ja juhlaperinteistä. |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
|
|
|
|
T12 kannustaa oppilasta käyttämään omaa äidinkieltään erilaisissa opiskelutilanteissa | S5 | Omakielinen tiedonhaku | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
| Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.
|
T13 rakentaa hyvä yhteistyö oman kielen opetuksen ja muun alkuopetuksen välille | S5 | Kielellisen ja kulttuurisen identiteetin ymmärtäminen sekä äidinkielen merkityksen havainnointi | Oppilas käyttää omaa äidinkieltään oppimisen tukena. | Oppilas pyrkii käyttämään omaa äidinkieltään oppimisen tukena. |
PERUSOPETUSTA TÄYDENTÄVÄ OPPILAAN OMA ÄIDINKIELI VUOSILUOKILLA 3 - 6
Vuosiluokilla 3–6 erityisenä tehtävänä on oppia toimimaan aktiivisesti omalla äidinkielellä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilaat oppivat lukemaan erilaisia lukemistapoja käyttäen, jäsentämään lukemaansa ja jakamaan lukukokemuksiaan sekä kehittämään kirjoitusjärjestelmän hallintaansa. Oppilaat tutustuvat kielen keskeisimpiin ominaispiirteisiin. Oppilaat oppivat vertailemaan kieliä ja hyödyntämään kielitaitoa erilaisissa oppimisympäristöissä hankkimalla äidinkielen avulla tietoa eri oppiaineissa. Tavoitteena on syventää suhdetta omaan kieleen ja oppia arvostamaan eri kielten taitoa. Tavoitteena on myös oppia arvioimaan ja ohjaamaan omaa oppimista. Oppilaan opiskelumotivaatiota vahvistetaan yhteistyössä kotien ja kieliyhteisön kanssa.
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Opetuksen tavoitteet
| Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet | Laaja- alainen osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
|
|
T1 kannustaa oppilasta toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa | S1 | L2 |
T2 kannustaa oppilasta erilaisten ilmaisukeinojen käyttöön, myös ryhmä- ja vuorovaikutustilanteissa | S1 | L2 |
T3 ohjata oppilasta arvioimaan omaa toimintaansa ja vastaanottamaan sekä antamaan palautetta siitä | S1 | L1 |
Tekstien tulkitseminen |
|
|
T4 innostaa oppilasta omaehtoiseen lukemiseen ja omakielisten tekstien käyttöön kielitaidon mukaan | S2 | L1, L4, L5 |
T5 ohjata oppilasta edistämään peruslukutaidon sujuvoitumista sekä tekstien ymmärtämisen taitoja ja lukemisen strategiataitoja | S2 | L4, L5 |
T6 ohjata oppilaita käyttämään lukutaitoaan ja tekstejä elämysten saamiseksi, tiedon hankkimiseksi ja arvioimiseksi sekä keskustelemaan teksteistä | S2 | L1, L2, L4 |
Tekstien tuottaminen |
|
|
T7 auttaa oppilasta kehittämään ilmaisuaan sekä positiivista suhtautumista kirjoittamiseen kielitaidon mukaan | S3 | L2 |
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan ja sujuvoittamaan kirjoittamisen perustaitoja sekä tekstien tuottamisen taitoa | S3 | L1, L2, L5 |
T9 innostaa oppilasta edistämään ajatusten ja kokemusten ilmaisemista asiateksteissä ja kaunokirjallisissa teksteissä | S3 | L1, L2 |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
|
|
T10 auttaa oppilasta ymmärtämään kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä pohtimaan äidinkielen merkitystä | S4 | L1, L2 |
T11 ohjata oppilasta tutustumaan keskeisimpiin rakenteisiin | S4 | L1, L2
|
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
|
|
T12 ohjata oppilasta hyödyntämään oman äidinkielen taitoa kaikessa oppimisessa ja kehittämään eri tiedonalojen kieltä | S5 | L1, L4 |
T13 tarjota oppilaalle välineitä omakielisen tiedon etsimiseen, pohtimiseen ja arviointiin sekä tukea oppilasta omaksumaan itseohjautuva tapa opiskella omaa äidinkieltään | S5 | L1, L4, L5 |
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3 – 6
Oppilaan oman äidinkielen kieli-, vuorovaikutus- ja tekstitaitojen oppiminen tapahtuu kielenkäyttötilanteissa sekä monipuolisessa työskentelyssä kielen avulla. Sisällöt valitaan siten, että oppilaat voivat laajentaa omaan kieleen, kirjallisuuteen ja muuhun kulttuuriin liittyvää osaamistaan monipuolisesti. Sisällöt tukevat tavoitteiden saavuttamista ja hyödyntävät sekä oppilaiden kokemuksia että paikallisia mahdollisuuksia. Sisältöalueista muodostetaan kokonaisuuksia eri vuosiluokille.
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen: Harjoitellaan yhteistyötaitoja, kuten kuuntelemista ja aloitteiden tekemistä sekä tehdään esityksiä hyödyntämällä omakielisen lähiympäristön ja median mahdollisuuksia. Harjoitellaan oman toiminnan arviointia ja palautteen vastaanottamista.
S2 Tekstien tulkitseminen: Työskennellään monipuolisesti erilaisten tekstien kanssa niin, että oppilaiden suhde omakieliseen tekstimaailmaan vahvistuu. Syvennetään lukemisen ja tekstien tulkinnan taitoa tutustumalla erilaisiin suullisiin ja kirjallisiin teksteihin, erityisesti kertoviin, kuvaaviin ja yksinkertaisiin kantaa ottaviin teksteihin. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, muun muassa kysymistä, silmäilyä ja tiivistämistä. Keskustellaan teksteistä, jaetaan lukukokemuksia ja syvennetään tuntemusta siitä, miten erilaiset tekstit rakentuvat. Kartutetaan sana- ja ilmaisuvarantoa.
S3 Tekstien tuottaminen: Harjoitellaan kirjoittamisprosessin vaiheita sekä tekstin rakennetta. Harjoitellaan käsinkirjoittamista ja näppäintaitoja sekä oman kielen oikeinkirjoituksen erityispiirteitä ja niiden käyttöä omassa tekstissä. Kirjoitetaan yksin ja yhdessä tekstejä sekä keskustellaan ja annetaan palautetta niistä.
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen: Ohjataan pohtimaan kulttuurisen identiteetin muodostumista sekä oman äidinkielen käyttöä kotona, koulussa ja lähiympäristössä. Tutustutaan oman äidinkielen keskeisimpiin rakenteisiin.
S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena: Tutustutaan eri oppiaineiden käsitteisiin ja tekstikäytänteisiin sekä vertaillaan tiedonalojen tekstejä. Harjoitellaan omakielisen tiedon hakua ja median käyttöä. Esitellään ja harjoitellaan erilaisia kielenoppimisen strategioita.
Oppilaan oppimisen arviointi perusopetusta täydentävässä oppilaan omassa äidinkielessä vuosiluokilla 3–6
Arvioinnin tehtävänä on tuottaa tietoa oppilaan oppimisen edistymisestä sekä ohjata ja kannustaa oppilasta. Oppilas saa monipuolista palautetta siitä, miten hänen taitonsa ymmärtää ja käyttää kieltä suullisesti ja kirjallisesti on sujuvoitunut ja miten hänen ilmaisuvarantonsa on monipuolistunut. Arviointipalaute tuottaa tietoa opetuksen suunnittelulle. Arvioinnin avulla oppilas saa tietoa kielitaitonsa vahvuuksista ja edistymisestä sekä itsestään oman äidinkielen oppijana ja taidostaan hyödyntää kielitaitoaan oppimisen tukena.
Oppilaan oman äidinkielen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan päättyessä opettaja käyttää valtakunnallista hyvän osaamisen kuvausta. Oppimisen edistymisen kannalta keskeisiä ovat oppilaan oman äidinkielen eri tavoitealueiden perustaidot ja niihin johtavat työskentelyprosessit ja oppimisstrategiat.
Osaamisen arviointi
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen arviointiperusteet 3. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
|
|
|
|
T1 kannustaa oppilasta toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa | S1 | Vuorovaikutustaidot | Oppilas pystyy toimimaan vuorovaikutustilanteissa. | Oppilas tarvitsee tukea selviytyäkseen arjen vuorovaikutustilanteissa. |
T2 kannustaa oppilasta erilaisten ilmaisukeinojen käyttöön, myös ryhmä- ja vuorovaikutustilanteissa | S1 | Erilaisten ilmaisukeinojen käyttö | Oppilas osaa tehdä pieniä esityksiä erilaisista aihepiireistä. | Oppilas tekee pieniä esityksiä ohjattuna. |
T3 ohjata oppilasta arvioimaan omaa toimintaansa ja vastaanottamaan sekä antamaan palautetta
| S1 | Oman toiminnan arvioiminen sekä palautteen vastaanottaminen ja antaminen | Oppilas osaa jonkin verran ohjatusti arvioida omaa toimintaansa ja antaa rakentavaa palautetta toisille. | Oppilas ei vielä juurikaan osaa arvioida omia taitojaan eikä antaa rakentavaa palautetta toisille. |
Tekstien tulkitseminen |
|
|
|
|
T4 innostaa oppilasta omaehtoiseen lukemiseen ja omakielisten tekstien käyttöön kielitaidon mukaan | S2 | Lukeminen ja omakielisten tekstien käyttö
| Oppilas lukee itseään kiinnostavia tekstejä. | Oppilas tarvitsee tukea sopivan lukemisen löytämiseksi. |
T5 ohjata oppilasta edistämään peruslukutaidon sujuvoitumista sekä tekstien ymmärtämisen taitoja ja lukemisen strategiataitoja | S2 | Peruslukutaidon sujuvoituminen sekä tekstien ymmärtämisen ja lukemisen strategiataitojen hallinta | Oppilas lukee sujuvasti ja käyttää opittuja lukustrategioita. Oppilas ymmärtää lukemansa ja omaksuu uusia sanoja ja ilmaisuja aktiivisesti. | Oppilas tarvitsee runsaasti lukemisen harjoittelua. Oppilas ymmärtää jonkin verran lukemaansa ja omaksuu uusia sanoja ja ilmaisuja, kun saa tukea. |
T6 ohjata oppilaita käyttämään lukutaitoaan ja tekstejä elämysten saamiseksi, tiedon hankkimiseksi ja arvioimiseksi sekä keskustelemaan teksteistä | S2 | Lukutaidon ja tekstien käyttö
| Oppilas osaa avata ja tulkita erilaisia tekstejä. Oppilas käyttää joitakin kerronnan peruskäsitteitä. Oppilas osaa etsiä tietoa. | Oppilas kykenee jonkin verran tulkitsemaan erilaisia tekstejä. Oppilas tarvitsee usein tukea saadakseen kokonaiskuvan tekstistä. |
Tekstien tuottaminen |
|
|
|
|
T7 auttaa oppilasta kehittämään ilmaisuaan sekä positiivista suhtautumista kirjoittamiseen kielitaidon mukaan | S3 | Ilmaisu tekstien tuottamisessa | Oppilas käyttää uusia sanoja ja ilmauksia tarinoissaan. Oppilas osaa kirjoittaa omia tarinoita, viestejä ja lyhyitä asiatekstejä. | Oppilas käyttää joskus uusia sanoja ja ilmauksia. Oppilas muodostaa lyhyitä virkkeitä ja vastaa kysymyksiin annetusta aiheesta. |
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan ja sujuvoittamaan kirjoittamisen perustaitoja sekä tekstien tuottamisen taitoa | S3 | Kirjoittamisen perustaitojen hallinta | Oppilas osaa suunnitella ja tuottaa tekstiä mallin perusteella. Oppilas kirjoittaa käsin ja jonkin verran sähköisellä välineellä. Oppilas noudattaa jonkin verran oikeinkirjoituksen perussääntöjä. | Oppilas suunnittelee ja tuottaa tekstiä ohjatusti. Oppilas kirjoittaa mallin mukaan käsin ja jonkin verran sähköisellä välineellä. Oppilas tekee oikeinkirjoitusvirheitä.
|
T9 innostaa oppilasta edistämään ajatusten ja kokemusten ilmaisemista asiateksteissä ja kaunokirjallisissa teksteissä | S3 | Ajatusten ja kokemusten ilmaiseminen teksteissä
| Oppilas tietää, että on erityyppisiä tekstejä. Oppilas käyttää mielikuvitustaan ja kokemuksiaan ilmaisussaan. | Oppilas on tutustunut erityyppisiin teksteihin. Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja kokemuksiaan toisinaan epäjohdonmukaisesti. Oppilas tarvitsee tekstien tuottamisessa ohjausta. |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
|
|
|
|
T10 auttaa oppilasta ymmärtämään kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä pohtimaan äidinkielen merkitystä | S4 | Kielellisen ja kulttuurisen identiteetin ymmärtäminen sekä äidinkielen merkityksen havainnointi | Oppilas on tutustunut omaan kulttuuriperintöönsä ja kieli- ja kulttuuritaustaansa. Oppilas tiedostaa oman kielen ja kulttuurin merkityksen. | Oppilas on tutustunut omaan kulttuuriperintöönsä ja kieli- ja kulttuuritaustaansa jonkin verran. Käsitys oman kielen ja kulttuurin merkityksestä on vielä heikko. |
T11 ohjata oppilasta tutustumaan keskeisimpiin rakenteisiin | S4 | Keskeisten rakenteiden tuntemus
| Oppilas on tutustunut kielen keskeisiin rakenteisiin ja käyttää niitä. | Oppilas osallistuu kielen keskeisten rakenteiden käsittelyyn ja tunnistaa joitakin keskeisiä piirteitä. |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
|
|
|
|
T12 ohjata oppilasta hyödyntämään oman äidinkielen taitoa kaikessa oppimisessa ja kehittämään eri tiedonalojen kieltä | S5 | Oman äidinkielen käyttö oppimisessa ja eri tiedonalojen kielen kehittyminen | Oppilas käyttää omaa äidinkieltään erilaisissa opiskelutilanteissa ja laajentaa sanavarastoaan. | Oppilas käyttää jonkin verran omaa äidinkieltään erilaisissa opiskelutilanteissa. |
T13 tarjota oppilaalle välineitä omakielisen tiedon etsimiseen, pohtimiseen ja arviointiin sekä tukea oppilasta omaksumaan itseohjautuva tapa opiskella omaa äidinkieltään | S5 | Omakielinen tiedonhaku | Oppilas pystyy jonkin verran etsimään tietoa ja osaa jonkin verran hyödyntää sitä. Oppilas on tutustunut erilaisiin oppimisstrategioihin ja harjoittelee niiden käyttämistä. | Oppilas tarvitsee vielä apua ja ohjausta tiedon etsimisessä ja /hyödyntämisessä. Oppilas on tutustunut erilaisiin oppimisstrategioihin ja harjoittelee avustetusti niiden käyttämistä. |
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen arviointiperusteet 4. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
|
|
|
|
T1 kannustaa oppilasta toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa | S1 | Vuorovaikutustaidot | Oppilas osallistuu erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin. | Oppilas toimii erilaissa vuorovaikutustilanteissa epävarmasti. |
T2 kannustaa oppilasta erilaisten ilmaisukeinojen käyttöön, myös ryhmä- ja vuorovaikutustilanteissa | S1 | Erilaisten ilmaisukeinojen käyttö | Oppilas osaa ilmaista itseään ryhmässä erilaisten aihepiirien ja tekstien pohjalta. | Oppilas ilmaisee itseään ryhmässä vaihtelevasti. |
T3 ohjata oppilasta arvioimaan omaa toimintaansa ja vastaanottamaan sekä antamaan palautetta siitä | S1 | Oman toiminnan arvioiminen sekä palautteen vastaanottaminen ja antaminen | Oppilas osaa ohjatusti arvioida omaa toimintaansa ja antaa rakentavaa palautetta toisille. | Oppilas osaa ohjatusti arvioida omaa toimintaansa jonkin verran ja harjoittelee rakentavan palautteen antamista toisille. |
Tekstien tulkitseminen |
|
|
|
|
T4 innostaa oppilasta omaehtoiseen lukemiseen ja omakielisten tekstien käyttöön kielitaidon mukaan | S2 | Lukeminen ja omakielisten tekstien käyttö
| Oppilas osaa etsiä ja lukee itseään kiinnostavia tekstejä. | Oppilas osaa ohjatusti etsiä luettavaa ja lukee itseään kiinnostavia tekstejä. |
T5 ohjata oppilasta edistämään peruslukutaidon sujuvoitumista sekä tekstien ymmärtämisen taitoja ja lukemisen strategiataitoja | S2 | Peruslukutaidon sujuvoituminen sekä tekstien ymmärtämisen ja lukemisen strategiataitojen hallinta | Oppilas lukee sujuvasti ja osaa käyttää opittuja lukustrategioita. Oppilas ymmärtää lukemansa ja omaksuu uusia sanoja ja ilmaisuja aktiivisesti. | Oppilas tarvitsee runsaasti lukemisen harjoittelua. Oppilas ymmärtää pääsääntöisesti lukemansa ja omaksuu uusia sanoja ja ilmaisuja. |
T6 ohjata oppilaita käyttämään lukutaitoaan ja tekstejä elämysten saamiseksi, tiedon hankkimiseksi ja arvioimiseksi sekä keskustelemaan teksteistä | S2 | Lukutaidon ja tekstien käyttö
| Oppilas osaa käyttää kerronnan peruskäsitteitä ja kykenee pohtimaan puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien merkityksiä. | Oppilas käyttää jonkin verran kerronnan peruskäsitteitä ja harjoittelee puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien merkitysten pohtimista. |
Tekstien tuottaminen |
|
|
|
|
T7 auttaa oppilasta kehittämään ilmaisuaan sekä positiivista suhtautumista kirjoittamiseen kielitaidon mukaan | S3 | Ilmaisu tekstien tuottamisessa | Oppilas osaa suunnitella ja tuottaa oman tekstin erilaisia ilmaisukeinoja käyttäen. | Oppilas osaa suunnitella ja tuottaa oman tekstin ohjatusti. Oppilas käyttää jonkin verran erilaisia ilmaisukeinoja. |
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan ja sujuvoittamaan kirjoittamisen perustaitoja sekä tekstien tuottamisen taitoa | S3 | Kirjoittamisen perustaitojen hallinta | Oppilas noudattaa jonkin verran oikeinkirjoituksen perussääntöjä. | Oppilas harjoittelee vielä oikeinkirjoituksen perussääntöjä. |
T9 innostaa oppilasta edistämään ajatusten ja kokemusten ilmaisemista asiateksteissä ja kaunokirjallisissa teksteissä | S3 | Ajatusten ja kokemusten ilmaiseminen teksteissä
| Oppilas pyrkii tuottamaan erityyppisiä tekstejä ja ilmaisee ajatuksiaan ja kokemuksiaan ymmärrettävästi. | Oppilas tuottaa jonkin verran tekstejä mallin mukaan ja ilmaisee ajatuksiaan ja kokemuksiaan.
|
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
|
|
|
|
T10 auttaa oppilasta ymmärtämään kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä pohtimaan äidinkielen merkitystä | S4 | Kielellisen ja kulttuurisen identiteetin ymmärtäminen sekä äidinkielen merkityksen havainnointi | Oppilas on tutustunut omaan kulttuuriperintöönsä ja kieli- ja kulttuuritaustaansa. | Oppilas on tutustunut omaan kulttuuriperintöönsä ja kieli- ja kulttuuritaustaansa jonkin verran. |
T11 ohjata oppilasta tutustumaan keskeisimpiin rakenteisiin | S4 | Keskeisten rakenteiden tuntemus
| Oppilas on tutustunut oman äidinkielensä piirteisiin. Oppilas käyttää keskeisiä rakenteita. | Oppilas tekee havaintoja oman äidinkielensä piirteistä ja keskeisistä rakenteista. |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
|
|
|
|
T12 ohjata oppilasta hyödyntämään oman äidinkielen taitoa kaikessa oppimisessa ja kehittämään eri tiedonalojen kieltä | S5 | Oman äidinkielen käyttö oppimisessa ja eri tiedonalojen kielen kehittyminen | Oppilas pyrkii käyttämään omaa äidinkieltään erilaisissa opiskelutilanteissa ja laajentaa sanavarastoaan. | Oppilas osaa jonkin verran käyttää omaa äidinkieltään erilaisissa opiskelutilanteissa. |
T13 tarjota oppilaalle välineitä omakielisen tiedon etsimiseen, pohtimiseen ja arviointiin sekä tukea oppilasta omaksumaan itseohjautuva tapa opiskella omaa äidinkieltään | S5 | Omakielinen tiedonhaku | Oppilas pystyy jonkin verran etsimään tietoa ja osaa jonkin verran hyödyntää sitä. Oppilas on tutustunut erilaisiin oppimisstrategioihin ja harjoittelee niiden käyttämistä sekä oppimisensa arvioimista. | Oppilas tarvitsee vielä apua ja ohjausta tiedon etsimisessä ja /hyödyntämisessä. Oppilas on tutustunut erilaisiin oppimisstrategioihin ja harjoittelee avustetusti niiden käyttämistä. Oppilas havainnoi oppimistaan. |
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen arviointiperusteet 5. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
|
|
|
|
T1 kannustaa oppilasta toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa | S1 | Vuorovaikutustaidot | Oppilas toimii erilaisissa vuorovaikutustilanteissa rohkeasti ja rakentavasti. | Oppilas osallistuu erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin. |
T2 kannustaa oppilasta erilaisten ilmaisukeinojen käyttöön, myös ryhmä- ja vuorovaikutustilanteissa | S1 | Erilaisten ilmaisukeinojen käyttö | Oppilas osaa ilmaista itseään monipuolisesti. Oppilas osallistuu luokan ja kouluyhteisön toimintaan. | Oppilas ilmaisee itseään ryhmässä vaihtelevasti. Oppilas osallistuu jonkin verran luokan ja kouluyhteisön toimintaan. |
T3 ohjata oppilasta arvioimaan omaa toimintaansa ja vastaanottamaan sekä antamaan palautetta siitä | S1 | Oman toiminnan arvioiminen sekä palautteen vastaanottaminen ja antaminen | Oppilas osaa arvioida omaa toimintaansa ja antaa rakentavaa palautetta toisille. | Oppilas osaa jonkin verran arvioida omaa toimintaansa ja antaa palautetta toisille. |
Tekstien tulkitseminen |
|
|
|
|
T4 innostaa oppilasta omaehtoiseen lukemiseen ja omakielisten tekstien käyttöön kielitaidon mukaan | S2 | Lukeminen ja omakielisten tekstien käyttö
| Oppilas lukee itseään kiinnostavia ja yhteisesti valittuja tekstejä. | Oppilas lukee yhteisesti valittuja tekstejä kannustettuna ja tarvitsee tukea sopivan lukemisen löytämiseksi. |
T5 ohjata oppilasta edistämään peruslukutaidon sujuvoitumista sekä tekstien ymmärtämisen taitoja ja lukemisen strategiataitoja | S2 | Peruslukutaidon sujuvoituminen sekä tekstien ymmärtämisen ja lukemisen strategiataitojen hallinta | Oppilas lukee sujuvasti lukustrategioita käyttäen. Oppilas tunnistaa joitakin tekstilajeja ja osaa hyvin kertoa lukemastaan. | Oppilas ymmärtää pääsääntöisesti lukemansa ja omaksuu uusia sanoja ja ilmaisuja. Oppilas tekee havaintoja tekstilajeista. |
T6 ohjata oppilaita käyttämään lukutaitoaan ja tekstejä elämysten saamiseksi, tiedon hankkimiseksi ja arvioimiseksi sekä keskustelemaan teksteistä
| S2 | Lukutaidon ja tekstien käyttö | Oppilas pystyy keskustelemaan luku- ja kulttuurielämyksistään. Oppilas käyttää lukutaitoaan tiedon hankkimiseksi. | Oppilas pystyy jakamaan luku- ja kulttuurielämyksiään ohjatusti. Oppilasta täytyy innostaa lukemaan omaehtoisesti. |
Tekstien tuottaminen |
|
|
|
|
T7 auttaa oppilasta kehittämään ilmaisuaan sekä positiivista suhtautumista kirjoittamiseen kielitaidon mukaan | S3 | Ilmaisu tekstien tuottamisessa | Oppilas osaa suunnitella ja tuottaa oman tekstin erilaisia ilmaisukeinoja käyttäen. Oppilas kehittää aktiivisesti sanavarastoaan. | Oppilas osaa suunnitella ja tuottaa oman tekstin ohjatusti. Oppilas käyttää erilaisia ilmaisukeinoja. |
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan ja sujuvoittamaan kirjoittamisen perustaitoja sekä tekstien tuottamisen taitoa | S3 | Kirjoittamisen perustaitojen hallinta | Oppilas tiedostaa, että tekstin tuottaminen tapahtuu vaiheittain ja löytää tekstin pääasiat. Oppilas osaa rakentaa tekstin ja harjoittelee sen muokkaamista. | Oppilas tuottaa kohtalaisesti yksinkertaisia tekstejä ja löytää tekstin pääasiat avustettuna. Oppilas tarvitsee apua tekstin suunnittelussa ja muokkaamisessa. |
T9 innostaa oppilasta edistämään ajatusten ja kokemusten ilmaisemista asiateksteissä ja kaunokirjallisissa teksteissä | S3 | Ajatusten ja kokemusten ilmaiseminen teksteissä
| Oppilas pyrkii tuottamaan erityyppisiä tekstejä ja ilmaisee ajatuksiaan ja kokemuksiaan selkeästi. | Oppilas tuottaa jonkin verran tekstejä mallin mukaan ja ilmaisee ajatuksiaan ja kokemuksiaan ymmärrettävästi.
|
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
|
|
|
|
T10 auttaa oppilasta ymmärtämään kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä pohtimaan äidinkielen merkitystä | S4 | Kielellisen ja kulttuurisen identiteetin ymmärtäminen sekä äidinkielen merkityksen havainnointi | Oppilas havainnoi oman kulttuuriperintönsä ja kieli- ja kulttuuritaustansa merkitystä. Oppilas on tietoinen oman kielen ja kulttuurin merkityksestä. | Oppilas on tutustunut omaan kulttuuriperintöönsä ja kieli- ja kulttuuritaustaansa jonkin verran. Käsitys oman kielen ja kulttuurin merkityksestä on vielä heikko. |
T11 ohjata oppilasta tutustumaan keskeisimpiin rakenteisiin | S4 | Keskeisten rakenteiden tuntemus
| Oppilas tuntee joitakin oman kielen keskeisiä rakenteita ja pyrkii käyttämään niitä. | Oppilas tuntee joitakin oman kielen piirteitä ja keskeisiä rakenteita ja käyttää niitä avustetusti. |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
|
|
|
|
T12 ohjata oppilasta hyödyntämään oman äidinkielen taitoa kaikessa oppimisessa ja kehittämään eri tiedonalojen kieltä | S5 | Oman äidinkielen käyttö oppimisessa ja eri tiedonalojen kielen kehittyminen | Oppilas pyrkii hyödyntämään oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena. Oppilas kartuttaa sanavarastoaan muiden oppiaineiden sanastolla. | Oppilas käyttää jonkin verran omaa äidinkieltään erilaisissa opiskelutilanteissa. Oppilas osaa joitakin muissa oppiaineissa esiintyviä käsitteitä. |
T13 tarjota oppilaalle välineitä omakielisen tiedon etsimiseen, pohtimiseen ja arviointiin sekä tukea oppilasta omaksumaan itseohjautuva tapa opiskella omaa äidinkieltään | S5 | Omakielinen tiedonhaku | Oppilas pystyy etsimään ja hyödyntämään tietoa. Oppilas osaa asettaa tavoitteita oppimiselleen ja harjoittelee oman oppimisensa arvioimista. | Oppilas tarvitsee vielä apua ja ohjausta tiedon etsimisessä ja /hyödyntämisessä. Oppilas havainnoi oppimistaan ja harjoittelee tavoitteiden asettamista oppimiselleen. |
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kahdeksan varten ja arviointiperusteet kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
|
|
|
|
T1 kannustaa oppilasta toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa | S1 | Vuorovaikutustaidot | Oppilas osallistuu erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin. Oppilas kuuntelee ryhmän jäsenten näkemyksiä, ottaa heidät huomioon ja tekee aloitteita vuorovaikutustilanteissa. | Oppilas kykenee toimimaan kohtalaisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja harjoittelee toisten huomioon ottamista. |
T2 kannustaa oppilasta erilaisten ilmaisukeinojen käyttöön, myös ryhmä- ja vuorovaikutustilanteissa | S1 | Erilaisten ilmaisukeinojen käyttö | Oppilas osaa käyttää erilaisia ilmaisukeinoja. | Oppilas käyttää erilaisia ilmaisukeinoja ohjatusti. |
T3 ohjata oppilasta arvioimaan omaa toimintaansa ja vastaanottamaan sekä antamaan palautetta siitä | S1 | Oman toiminnan arvioiminen sekä palautteen vastaanottaminen ja antaminen | Oppilas osaa ohjatusti arvioida toimintaansa sekä ottaa vastaan ja antaa palautetta. | Oppilas tarvitsee tukea oman ja toisten toiminnan arvioimisessa. |
Tekstien tulkitseminen |
|
|
|
|
T4 innostaa oppilasta omaehtoiseen lukemiseen ja omakielisten tekstien käyttöön kielitaidon mukaan | S2 | Lukeminen ja omakielisten tekstien käyttö
| Oppilas lukee sovitut teokset tai tekstikatkelmat.
| Oppilas lukee sovittuja teoksia ja tekstikatkelmia jonkin verran.
|
T5 ohjata oppilasta edistämään peruslukutaidon sujuvoitumista sekä tekstien ymmärtämisen taitoja ja lukemisen strategiataitoja | S2 | Peruslukutaidon sujuvoituminen sekä tekstien ymmärtämisen ja lukemisen strategiataitojen hallinta | Oppilaan peruslukutaito on sujuvoitunut. Oppilas ymmärtää sisällön ydinasiat ja osaa käyttää joitakin ymmärtämisen perusstrategioita, esimerkiksi tehdä kysymyksiä ja johtopäätöksiä. | Oppilas ymmärtää lukemansa pääpiirteittäin, mutta tarvitsee tukea lukemisen perusstrategioissa. |
T6 ohjata oppilaita käyttämään lukutaitoaan ja tekstejä elämysten saamiseksi, tiedon hankkimiseksi ja arvioimiseksi sekä keskustelemaan teksteistä | S2 | Lukutaidon ja tekstien käyttö
| Oppilas osaa hyödyntää lukutaitoaan ja tekstejä elämysten saamiseksi, tiedon hankkimiseksi ja arvioimiseksi sekä osaa keskustella teksteistä omien kokemustensa pohjalta. | Oppilas osaa hyödyntää lukutaitoaan jonkin verran elämysten saamiseksi, tiedon hankkimiseksi ja arvioimiseksi sekä osaa keskustella teksteistä omien kokemustensa pohjalta. |
Tekstien tuottaminen |
|
|
|
|
T7 auttaa oppilasta kehittämään ilmaisuaan sekä positiivista suhtautumista kirjoittamiseen kielitaidon mukaan | S3 | Ilmaisu tekstien tuottamisessa | Oppilas osaa käyttää teksteissään jossain määrin erilaisia ilmaisuja.
| Oppilas pyrkii käyttämään teksteissään jossain määrin erilaisia ilmaisuja.
|
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan ja sujuvoittamaan kirjoittamisen perustaitoja sekä tekstien tuottamisen taitoa | S3 | Kirjoittamisen perustaitojen hallinta | Oppilas tuntee pääosin kielen kirjoitusjärjestelmän ja oikeinkirjoitusta sekä pystyy ohjatusti laatimaan kaunokirjallisia tekstejä ja asiatekstejä. | Oppilas tuntee pääosin kielen kirjoitusjärjestelmän ja oikeinkirjoituksen perusasioita, mutta tarvitsee vielä ohjausta erilaisten tekstien tuottamisessa. |
T9 innostaa oppilasta edistämään ajatusten ja kokemusten ilmaisemista asiateksteissä ja kaunokirjallisissa teksteissä | S3 | Ajatusten ja kokemusten ilmaiseminen teksteissä
| Oppilas pystyy ohjatusti teksteissään kertomaan ja selostamaan ajatuksia ja kokemuksia. | Oppilas tarvitsee ohjausta ajatustensa ja kokemustensa ilmaisemiseksi teksteissään. |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
|
|
|
|
T10 auttaa oppilasta ymmärtämään kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä pohtimaan äidinkielen merkitystä | S4 | Kielellisen ja kulttuurisen identiteetin ymmärtäminen sekä äidinkielen merkityksen havainnointi | Oppilas osaa kuvata kielellisen ja kulttuurisen identiteetin sekä äidinkielen merkitystä.
| Oppilas ymmärtää oman äidinkielen merkityksen.
|
T11 ohjata oppilasta tutustumaan keskeisimpiin rakenteisiin | S4 | Keskeisten rakenteiden tuntemus
| Oppilas tuntee oman äidinkielen keskeisimpiä rakenteita ja osaa käyttää niitä jossakin määrin. | Oppilas tuntee jonkin verran oman äidinkielen keskeisimpiä rakenteita ja harjoittelee niiden käyttämistä. |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
|
|
|
|
T12 ohjata oppilasta hyödyntämään oman äidinkielen taitoa kaikessa oppimisessa ja kehittämään eri tiedonalojen kieltä | S5 | Oman äidinkielen käyttö oppimisessa ja eri tiedonalojen kielen kehittyminen | Oppilas osaa käyttää ohjatusti omaa äidinkieltään opiskelun tukena ja tuntee jonkin verran eri tiedonalojen kieltä. | Oppilas pyrkii käyttämään ohjatusti omaa äidinkieltään opiskelun tukena. |
T13 tarjota oppilaalle välineitä omakielisen tiedon etsimiseen, pohtimiseen ja arviointiin sekä tukea oppilasta omaksumaan itseohjautuva tapa opiskella omaa äidinkieltään | S5 | Omakielinen tiedonhaku | Oppilas tuntee jossakin määrin omakielisen tiedonhaun lähteitä, osaa etsiä tietoja sekä pohtia ja arvioida niitä. Oppilas osaa opiskella omaa äidinkieltään itseohjautuvasti.
| Oppilas tuntee jossakin määrin omakielisen tiedonhaun lähteitä, mutta tarvitsee tukea tiedon etsimisessä. Oppilas harjoittelee oman äidinkielen itseohjautuvaa oppimista. |
PERUSOPETUSTA TÄYDENTÄVÄ OPPILAAN OMA ÄIDINKIELI VUOSILUOKILLA 7 - 9
Vuosiluokilla 7–9 opetuksen erityisenä tehtävänä on syventää ja laajentaa oppilaiden oman äidinkielen taitoa kunkin kielitaidon mukaisesti. Oppilaat tutustuvat erilaisiin suullisiin ja kirjallisiin teksteihin sekä oppivat tulkitsemaan, analysoimaan ja tuottamaan niitä. Oppilaiden suhde omakieliseen kirjallisuuteen ja kertomus- ja kulttuuriperinteeseen sekä kieliyhteisöön syvenee ja monipuolistuu. Oppilaat syventävät kielen ominaispiirteiden osaamistaan sekä hyödyntävät kielitietoaan ja -taitoaan erilaisissa oppimisympäristöissä hankkimalla äidinkielen avulla tietoa eri oppiaineissa. Oppilaiden arvostus omaa äidinkieltä kohtaan vahvistuu ja heidän kykynsä käyttää kieltä tietoisesti ja luovasti kasvaa. Oppilaat omaksuvat tiedonhaluisen ja itseohjautuvan tavan opiskella äidinkieltään ja syventävät taitoaan vertailla kieliä sekä hyödyntävät eri kielten taitojaan monipuolisesti. Oppilaat omaksuvat keinoja kehittää kielitaitoaan myös perusopetuksen päätyttyä. Oppilaat syventävät opiskelumotivaatiotaan yhteistyössä kotien ja kieliyhteisön kanssa.
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen tavoitteet vuosiluokilla
Opetuksen tavoitteet
| Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet | Laaja-alainen osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
|
|
T1 ohjata oppilasta edistämään taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja arvioimaan omaa toimintaansa niissä | S1 | L1, L2 |
Tekstien tulkitseminen |
|
|
T2 kannustaa oppilasta monipuolistamaan lukuharrastustaan kielitaidon mukaan | S2 | L2, L5, L7 |
T3 innostaa oppilasta kehittämään erittelevää ja kriittistä lukutaitoa sekä erilaisten tekstien ymmärtämistä ja tulkitsemista | S2 | L2, L4, L5 |
T4 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan käyttää tekstejä ja lukutaitoaan tiedon hankkimiseksi, elämysten saamiseksi sekä keskustelemaan teksteistä erilaisissa viestintäympäristöissä | S2 | L1, L2, L4 |
Tekstien tuottaminen |
|
|
T5 rohkaista oppilasta kehittämään teksteissään omaa ilmaisuaan sekä auttaa oppilasta vahvistamaan positiivista suhtautumista kirjoittamiseen | S3 | L2, L5 |
T6 ohjata oppilasta sujuvoittamaan ja monipuolistamaan kirjoittamisen taitoa sekä syventämään tekstilajien tuntemusta | S3 | L1, L2 |
T7 kannustaa oppilasta tuottamaan kertovia, kuvaavia, ohjaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä | S3 | L1, L2, L7 |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
|
|
T8 ohjata oppilasta pohtimaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen käyttöä, merkitystä ja asemaa osana erilaisia kieliyhteisöjä sekä hyödyntämään erikielistä mediaa ja kulttuuritarjontaa | S4 | L1, L2, L7 |
T9 kannustaa oppilasta tunnistamaan kielen erilaisia rekistereitä, esimerkiksi puhutun ja kirjoitetun kielen eroja sekä kielen käyttöä eri tilanteissa | S4 | L2, L4 |
T10 ohjata oppilasta syventämään tietojaan äidinkielen keskeisistä rakenteista ja analysoimaan niitä | S4 | L2, L4, L5 |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
|
|
T11 auttaa oppilasta kehittämään taitoa käyttää äidinkieltään tiedonhaussa ja tiedonkäsittelyssä eri oppiaineissa ja ympäristöissä | S5 | L1, L4, L6 |
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7 – 9
Oppilaan oman äidinkielen kieli-, vuorovaikutus- ja tekstitaitojen oppiminen tapahtuu kielenkäyttötilanteissa sekä monipuolisessa työskentelyssä kielen avulla. Sisällöt valitaan siten, että oppilaat voivat laajentaa omaan kieleen, kirjallisuuteen ja muuhun kulttuuriin liittyvää osaamistaan monipuolisesti. Sisällöt tukevat tavoitteiden saavuttamista ja hyödyntävät sekä oppilaiden kokemuksia että paikallisia mahdollisuuksia. Sisältöalueista muodostetaan kokonaisuuksia eri vuosiluokille.
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen: Keskustellaan nuorten maailman, kotien ja kieliyhteisön tapahtumista, harjoitellaan keskustelua, väittelyä ja mielipiteiden ilmaisemista, vertaillaan eri kieliyhteisöjen vuorovaikutus- ja keskustelutapoja. Harjoitellaan erilaisia vuorovaikutustilanteita hyödyntämällä omakielisen ympäristön ja median mahdollisuuksia. Arvioidaan omaa toimintaa sekä harjoitellaan palautteen antamista ja vastaanottamista.
S2 Tekstien tulkitseminen: Vahvistetaan oppilaiden kiinnostusta omakielisiin teksteihin hyödyntämällä oppilaiden ehdottamia tekstejä. Laajennetaan lukemisen kohteita ja ohjataan käyttämään erilaisia lähteitä omakielisten tekstien löytämiseksi. Syvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita ja harjoitellaan lähteiden luotettavuuden arviointia. Tutustutaan myös pohtiviin ja ohjaaviin teksteihin. Jaetaan lukukokemuksia ja tulkintoja teksteistä erilaisissa viestintäympäristöissä.
S3 Tekstien tuottaminen: Harjoitellaan kertovien, kuvaavien, kantaa ottavien, pohtivien ja ohjaavien tekstien tuottamista erilaisia tarkoituksia varten sekä syvennetään kirjoittamisprosessin vaiheiden hallintaa. Sujuvoitetaan käsinkirjoittamista ja näppäintaitoja. Syvennetään oman kielen oikeinkirjoituksen erityispiirteiden tuntemusta ja niiden hallintaa omassa tekstissä sekä pohditaan eri sanojen ja ilmaisujen merkitysten ja sävyjen vaikutusta tekstiin. Kirjoitetaan tekstejä yksin ja yhdessä sekä keskustellaan ja annetaan palautetta niistä.
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen: Tutustutaan omakieliseen mediaan ja kulttuuritarjontaan sekä harjoitellaan niiden kriittistä tarkastelua. Syvennetään oman äidinkielen keskeisten rakenteiden ja muiden piirteiden tuntemusta ja vertaillaan niitä suomen kieleen. Hankitaan tietoa myös Suomen kansalliskielistä ja vähemmistökielistä sekä niiden merkityksestä yksilölle ja yhteisölle.
S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena: Syvennetään eri oppiaineiden käsitteiden ja tekstikäytänteiden tuntemusta. Laajennetaan omakielisen tiedonhaun käyttöä kaiken oppimisen tukena.
Oppilaan oppimisen arviointi perusopetusta täydentävässä oppilaan omassa äidinkielessä vuosiluokilla 7–9
Arvioinnin tehtävänä on tuottaa tietoa oppilaan oppimisen edistymisestä. Oppilas saa monipuolista palautetta siitä, miten hänen taitonsa ymmärtää ja käyttää kieltä suullisesti ja kirjallisesti on sujuvoitunut ja monipuolistunut. Oppilaan tekstilajituntemus on monipuolistunut ja hänen taitonsa tulkita ja tuottaa erilaisia tekstilajeja on syventynyt. Arviointipalaute tuottaa tietoa opetuksen suunnittelulle. Sen avulla oppilas saa tietoa kielitaitonsa vahvuuksista ja edistymisestä sekä itsestään oman äidinkielen oppijana ja taidostaan hyödyntää kielitaitoaan kaiken oppimisen ja lukuharrastuksen tukena.
9. vuosiluokan päätteeksi määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut oppilaan oman äidinkielen oppimäärän tavoitteet. Arvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan osaamisen taso oppilaan oman äidinkielen valtakunnalliseen hyvän osaamisen kuvaukseen 9. vuosiluokan päättyessä. Osaaminen oppilaan omassa äidinkielessä kehittyy kumulatiivisesti. Arvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki hyvän osaamisen kuvaukset riippumatta siitä, mille vuosiluokalle vastaava tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Oppilas saa arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin hyvän osaamisen kuvauksen määrittämää osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta.
Osaamisen arviointi
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen arviointiperusteet 7. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
|
|
|
|
T1 ohjata oppilasta edistämään taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja arvioimaan omaa toimintaansa niissä | S1 | Vuorovaikutustilanteissa toimiminen | Oppilas osaa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas tekee havaintoja omasta ja muiden viestinnästä. | Oppilas osaa toimia tutuissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas tarvitsee tukea oman ja toisten viestinnän arvioimisessa. |
Tekstien tulkitseminen |
|
|
|
|
T2 kannustaa oppilasta monipuolistamaan lukuharrastustaan kielitaidon mukaan | S2 | Lukuharrastuksen monipuolistuminen | Oppilas lukee sovitut tekstit ja löytää monipuolista luettavaa. | Oppilas lukee sovittuja tekstejä. Oppilas tarvitsee ohjausta monipuolisen lukemisen löytämiseen. |
T3 innostaa oppilasta kehittämään erittelevää ja kriittistä lukutaitoa sekä erilaisten tekstien ymmärtämistä ja tulkitsemista | S2 | Erittelevä ja kriittinen lukutaito sekä tekstien ymmärtäminen ja tulkitseminen | Oppilas ymmärtää sisällön ydinasiat ja osaa käyttää ymmärtämisen perusstrategioita. | Oppilas ymmärtää lukemansa, mutta tarvitsee tukea lukemisen perusstrategioissa. |
T4 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan käyttää tekstejä ja lukutaitoaan elämysten saamiseksi ja tiedon hankkimiseksi sekä keskustelemaan teksteistä erilaisissa viestintäympäristöissä | S2 | Taito hyödyntää tekstejä ja lukutaitoa sekä taito keskustella teksteistä erilaisissa viestintäympäristöissä | Oppilas osaa hyödyntää tekstejä ja lukutaitoaan elämysten saamiseksi ja tiedon hankkimiseksi. Oppilas osaa keskustella lukemastaan. | Oppilas osaa kohtalaisesti hyödyntää tekstejä ja lukutaitoaan elämysten saamiseksi ja tiedon hankkimiseksi. Oppilas osaa keskustella lukemastaan ohjatusti. |
Tekstien tuottaminen |
|
|
|
|
T5 rohkaista oppilasta kehittämään teksteissään omaa ilmaisuaan sekä auttaa oppilasta vahvistamaan positiivista suhtautumista kirjoittamiseen | S3 | Tekstien tuottaminen ja ilmaisu | Oppilas osaa käyttää teksteissään erilaisia ilmaisuja. Oppilas harjoittelee tekstin suunnittelemista ja muokkaamista. | Oppilas käyttää pääsääntöisesti teksteissään erilaisia ilmaisuja. Oppilas tarvitsee tukea tekstin suunnittelemisessa ja muokkaamisessa. |
T6 ohjata oppilasta sujuvoittamaan ja monipuolistamaan kirjoittamisen taitoa sekä syventämään tekstilajien tuntemusta | S3 | Sujuva ja monipuolinen kirjoittamisen taito | Oppilas tuntee pääosin kielen kirjoitusjärjestelmän ja oikeinkirjoitusta. Oppilas tuntee erilaisia tekstilajeja. | Oppilas tuntee pääosin kielen kirjoitusjärjestelmän ja oikeinkirjoituksen perusasioita. Oppilas tunnistaa erilaisia tekstilajeja. |
T7 kannustaa oppilasta tuottamaan kertovia, kuvaavia, ohjaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä | S3 | Taito tuottaa eri tekstilajeja edustavia tekstejä | Oppilas tuottaa mm. kertovia ja kuvaavia tekstejä.
| Oppilas tarvitsee ohjausta erilaisten tekstien laatimisessa. |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
|
|
|
|
T8 ohjata oppilasta pohtimaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen käyttöä, merkitystä ja asemaa osana erilaisia kieliyhteisöjä sekä hyödyntämään erikielistä mediaa ja kulttuuritarjontaa | S4 | Kulttuuritietoisuuden kehittyminen | Oppilas pyrkii hyödyntämään omakielistä mediaa ja kulttuuritarjontaa. Oppilas tekee havaintoja omasta ja muista kulttuureista. | Oppilas hyödyntää omakielistä mediaa ja kulttuuritarjontaa jonkin verran. Oppilas tekee havaintoja omasta ja muista kulttuureista ohjatusti.
|
T9 kannustaa oppilasta tunnistamaan kielen erilaisia rekistereitä, esimerkiksi puhutun ja kirjoitetun kielen eroja sekä kielen käyttöä eri tilanteissa | S4 | Kielitietoisuuden kehittyminen | Oppilas tekee havaintoja kielen erilaisista rekistereistä ja tilannesidonnaisuudesta. Oppilas tiedostaa puhutun ja kirjoitetun kielen erot. | Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kielen erilaisista rekistereistä ja tilannesidonnaisuudesta. Oppilas hahmottaa jonkin verran puhutun ja kirjoitetun kielen eroja. |
T10 ohjata oppilasta syventämään tietojaan äidinkielen keskeisistä rakenteista ja analysoimaan niitä | S4 | Keskeisten rakenteiden tuntemus ja käyttö | Oppilas syventää oman äidinkielen keskeisimpien rakenteiden tuntemusta. | Oppilas tuntee oman äidinkielen keskeisimpiä rakenteita ja harjoittelee niiden käyttämistä. |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
|
|
|
|
T11 auttaa oppilasta kehittämään taitoa käyttää äidinkieltään tiedonhaussa ja tiedonkäsittelyssä eri oppiaineissa ja ympäristöissä | S5 | Omakielinen tiedonhaku | Oppilas osaa käyttää omaa äidinkieltään opiskelun tukena ja tuntee jonkin verran eri tiedonalojen kieltä. | Oppilas käyttää ohjatusti omaa äidinkieltään opiskelun tukena. |
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
|
|
|
|
T1 ohjata oppilasta edistämään taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja arvioimaan omaa toimintaansa niissä | S1 | Vuorovaikutustilanteissa toimiminen | Oppilas osaa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas tekee havaintoja omasta ja muiden viestinnästä sekä tunnistaa kehittämiskohteita. | Oppilas osaa toimia tutuissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas tarvitsee tukea oman ja toisten viestinnän arvioimisessa. |
Tekstien tulkitseminen |
|
|
|
|
T2 kannustaa oppilasta monipuolistamaan lukuharrastustaan kielitaidon mukaan | S2 | Lukuharrastuksen monipuolistuminen | Oppilas lukee sovitut tekstit ja löytää omatoimisesti monipuolista luettavaa. | Oppilas lukee sovittuja tekstejä. Oppilas tarvitsee ohjausta monipuolisen lukemisen löytämiseen. |
T3 innostaa oppilasta kehittämään erittelevää ja kriittistä lukutaitoa sekä erilaisten tekstien ymmärtämistä ja tulkitsemista | S2 | Erittelevä ja kriittinen lukutaito sekä tekstien ymmärtäminen ja tulkitseminen | Oppilas ymmärtää sisällön ydinasiat ja osaa analysoida tekstiä jonkin verran. Oppilas harjoittelee mielipiteen perustelemista. | Oppilas ymmärtää lukemansa ja tulkitsee sitä jonkin verran. Oppilas tekee havaintoja mielipiteiden ilmaisemisesta. |
T4 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan käyttää tekstejä ja lukutaitoaan tiedon hankkimiseksi, elämysten saamiseksi sekä keskustelemaan teksteistä erilaisissa viestintäympäristöissä | S2 | Taito hyödyntää tekstejä ja lukutaitoa sekä taito keskustella teksteistä erilaisissa viestintäympäristöissä | Oppilas hyödyntää lukutaitoaan; harjoittelee erilaisten tekstien tiivistämistä, kommentoimista ja pohtii tekstejä eri näkökulmista.
| Oppilas osaa kohtalaisesti hyödyntää tekstejä ja lukutaitoaan. Oppilas harjoittelee ydinasioiden löytämistä ja tekstin tiivistämistä. Oppilas pystyy keskustelemaan lukemastaan. |
Tekstien tuottaminen |
|
|
|
|
T5 rohkaista oppilasta kehittämään teksteissään omaa ilmaisuaan sekä auttaa oppilasta vahvistamaan positiivista suhtautumista kirjoittamiseen | S3 | Tekstien tuottaminen ja ilmaisu | Oppilas tuntee kirjoittamisprosessin vaiheet: hän osaa suunnitella tekstejään, ilmaisee itseään ymmärrettävästi ja kiinnittää huomiota erilaisiin ilmaisukeinoihin. | Oppilas osaa ohjatusti suunnitella tekstejään, ilmaisee itseään melko ymmärrettävästi ja pyrkii monipuolistamaan ilmaisuaan. |
T6 ohjata oppilasta sujuvoittamaan ja monipuolistamaan kirjoittamisen taitoa sekä syventämään tekstilajien tuntemusta | S3 | Sujuva ja monipuolinen kirjoittamisen taito | Oppilas tuntee kielen kirjoitusjärjestelmän kohtuullisesti ja käyttää oikeinkirjoitussääntöjä teksteissään. Tekstilajien tuntemus näkyy oppilaan tuotoksissa. | Oppilas tuntee pääosin kielen kirjoitusjärjestelmän ja käyttää oikeinkirjoituksen perussääntöjä teksteissään. Oppilas tunnistaa ja käyttää jossain määrin erilaisia tekstilajeja. |
T7 kannustaa oppilasta tuottamaan kertovia, kuvaavia, ohjaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä | S3 | Taito tuottaa eri tekstilajeja edustavia tekstejä | Oppilas tuottaa tekstejä erilaisiin tarkoituksiin. Oppilas harjoittelee erityisesti kantaa ottavien ja pohtivien tekstien tuottamista. | Oppilas tarvitsee ohjausta erilaisten tekstien, erityisesti kantaa ottavien ja pohtivien tekstien, tuottamisessa. |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
|
|
|
|
T8 ohjata oppilasta pohtimaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen käyttöä, merkitystä ja asemaa osana erilaisia kieliyhteisöjä sekä hyödyntämään erikielistä mediaa ja kulttuuritarjontaa | S4 | Kulttuuritietoisuuden kehittyminen | Oppilas hyödyntää omakielistä mediaa ja kulttuuritarjontaa. Oppilas syventää oman ja muiden kulttuurien tuntemusta. | Oppilas hyödyntää omakielistä mediaa ja kulttuuritarjontaa jonkin verran. Oppilas tekee havaintoja omasta ja muista kulttuureista ohjatusti.
|
T9 kannustaa oppilasta tunnistamaan kielen erilaisia rekistereitä, esimerkiksi puhutun ja kirjoitetun kielen eroja sekä kielen käyttöä eri tilanteissa | S4 | Kielitietoisuuden kehittyminen | Oppilas tiedostaa, että kielessä on erilaisia rekistereitä ja tilannesidonnaisuutta. Oppilas tietää, missä puhuttua ja kirjoitettua kieltä käytetään.
| Oppilas hahmottaa puhutun ja kirjoitetun kielen eroja sekä pohtii kielen käyttöä eri tilanteissa.
|
T10 ohjata oppilasta syventämään tietojaan äidinkielen keskeisistä rakenteista ja analysoimaan niitä | S4 | Keskeisten rakenteiden tuntemus ja käyttö | Oppilas syventää oman äidinkielen keskeisimpien rakenteiden tuntemusta. | Oppilas tuntee oman äidinkielen keskeisimpiä rakenteita ja harjoittelee niiden käyttämistä. |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
|
|
|
|
T11 auttaa oppilasta kehittämään taitoa käyttää äidinkieltään tiedonhaussa ja tiedonkäsittelyssä eri oppiaineissa ja ympäristöissä | S5 | Omakielinen tiedonhaku | Oppilas pyrkii tavoitteellisesti käyttämään omaa äidinkieltään opiskelun tukena ja laajentaa eri tiedonalojen sanavarastoaan. | Oppilas pyrkii käyttämään omatoimisesti omaa äidinkieltään opiskelun ja tiedonhaun tukena. |
Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen arviointikriteerit 9. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten
Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
|
|
|
T1 ohjata oppilasta edistämään taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja arvioimaan omaa toimintaansa niissä | S1 | Vuorovaikutustilanteissa toimiminen | Oppilas osaa toimia monenlaisissa vuorovaikutustilanteissa ja pystyy arvioimaan toimintaansa niissä
|
Tekstien tulkitseminen |
|
|
|
T2 kannustaa oppilasta monipuolistamaan lukuharrastustaan kielitaidon mukaan | S2 | Lukuharrastuksen monipuolistuminen | Oppilas on monipuolistanut lukuharrastustaan. |
T3 innostaa oppilasta kehittämään erittelevää ja kriittistä lukutaitoa sekä erilaisten tekstien ymmärtämistä ja tulkitsemista | S2 | Erittelevä ja kriittinen lukutaito sekä tekstien ymmärtäminen ja tulkitseminen | Oppilas osaa lukea tekstejä käyttäen joitakin lukutapoja sekä ymmärtää sisällön ydinasiat, mielipiteet perusteluineen ja pystyy tekemään jossakin määrin havaintoja kielen ja kuvien keinoista teksteissä. |
T4 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan käyttää tekstejä ja lukutaitoaan tiedon hankkimiseksi, elämysten saamiseksi sekä keskustelemaan teksteistä erilaisissa viestintäympäristöissä | S2 | Taito hyödyntää tekstejä ja lukutaitoa sekä taito keskustella teksteistä erilaisissa viestintäympäristöissä | Oppilas osaa käyttää erilaisia tekstejä ja lukutaitoaan tiedon hankkimiseksi ja elämysten saamiseksi sekä osaa keskustella erilaisista teksteistä kysyen, tiivistäen, kommentoiden ja pohtien tekstien yhteyttä omiin kokemuksiinsa erilaisissa viestintäympäristöissä. |
Tekstien tuottaminen |
|
|
|
T5 rohkaista oppilasta kehittämään teksteissään omaa ilmaisuaan sekä auttaa oppilasta vahvistamaan positiivista suhtautumista kirjoittamiseen | S3 | Tekstien tuottaminen ja ilmaisu | Oppilas osaa tuottaa tekstiä käyttäen monipuolisia ilmaisuja. |
T6 ohjata oppilasta sujuvoittamaan ja monipuolistamaan kirjoittamisen taitoa sekä syventämään tekstilajien tuntemusta | S3 | Sujuva ja monipuolinen kirjoittamisen taito | Oppilas kirjoittaa sujuvasti ja selkeästi käsin ja hän on omaksunut tarvittavia näppäintaitoja. |
T7 kannustaa oppilasta tuottamaan kertovia, kuvaavia, ohjaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä | S3 | Taito tuottaa eri tekstilajeja edustavia tekstejä | Oppilas pystyy laatimaan ohjatusti kertovia, kuvaavia, kantaa ottavia, pohtivia ja ohjaavia tekstejä siten, että tekstiä on helppo ymmärtää. |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
|
|
|
T8 ohjata oppilasta pohtimaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen käyttöä, merkitystä ja asemaa osana erilaisia kieliyhteisöjä sekä hyödyntämään erikielistä mediaa ja kulttuuritarjontaa | S4 | Kulttuuritietoisuuden kehittyminen | Oppilas osaa kuvailla kielellisen ja kulttuurisen identiteetin sekä äidinkielten merkitystä ja oman äidinkielen asemaa muiden kielten joukossa. Oppilas osaa hyödyntää erikielistä mediaa ja kulttuuritarjontaa. |
T9 kannustaa oppilasta tunnistamaan kielen erilaisia rekistereitä, esimerkiksi puhutun ja kirjoitetun kielen eroja sekä kielen käyttöä eri tilanteissa | S4 | Kielitietoisuuden kehittyminen | Oppilas tunnistaa kielen eri rekistereitä, puhutun ja kirjoitetun kielen eroja sekä kielen tilanteista käyttöä. |
T10 ohjata oppilasta syventämään tietojaan äidinkielen keskeisistä rakenteista ja analysoimaan niitä | S4 | Keskeisten rakenteiden tuntemus ja käyttö | Oppilas tuntee oman äidinkielen keskeiset rakenteet ja osaa käyttää niitä. |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
|
|
|
T11 auttaa oppilasta kehittämään taitoa käyttää äidinkieltään tiedonhaussa ja tiedonkäsittelyssä eri oppiaineissa ja ympäristöissä | S5 | Omakielinen tiedonhaku | Oppilas osaa käyttää omaa äidinkieltään tukena opiskelussa ja tiedonhaussa. |
Todistukset
Oppilaalle annetaan lukuvuoden päättyessä osallistumistodistus perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen opiskelusta. Todistukseen merkitään opetettava kieli, opetuksen laajuus ja sanallinen arvio tai numeroarvosana opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla. Muuten noudatetaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden määräyksiä todistuksiin merkittävistä tiedoista. Myös 9. vuosiluokan päättyessä oppilaalle annetaan erillinen osallistumistodistus.