Perusopetuksen opetussuunnitelma
Vuosiluokkaistetut sisällöt vuosiluokilla 1-2
1.lk | 2.lk |
S1 Suhde omaan uskontoon | S1 Suhde omaan uskontoon |
Opetuksen lähtökohtana on tutustua ja poh- tia oppilaiden kanssa heidän perheiden us- konnollista taustaa ja merkitystä elämään. Oppilas tutustuu ihmisen olemassaolon tarkoitukseen, joksi bahá’í-usko määrittää Jumalan tuntemisen ja palvelemisen, mikä toteutuu ensisijaisesti palvelemalla ihmis- kuntaa. Oppilas hahmottaa ihmiskunnan historiaa yhtenäisenä sivistysprosessina, jota kaikki maailmanuskonnot ovat edistäneet ja jossa bahá’í-uskolla on oma rooli Oppilas tutustuu bahá'í vuosikalenterin 19 kuukauteen (joissa kussakin 19 päivää), bahá'í pyhäpäiviin sekä niiden yhteydessä vietettävin juhliin. Pohditaan mitä juhlat merkitsevät oppi- laille. Pohditaan erilaisia suhtautumisia eri uskonnoissa pyhäpäivien yhteydessä annet- taviin lahjoihin. |
Pohditaan ihmisen elämän tarkoitusta, ihmisen elinkaaren henkistä kehittymistä ja uskonnon vai- kutusta siihen. Pohditaan ajatusta ihmisen kolmesta puolesta: henkinen (totuuden etsiminen, Jumalan tuntemi- nen), inhimillinen (ajattelu, lahjakkuudet), eläi- mellinen (vaistot, tarpeet ja halut) — henkinen hallitsee inhimillistä ja inhimillisen eläimellistä. Oppilas tutustuu bahá'í kuukauden aloittavaan yhteisölliseen 19 päivän juhlaan, paastokuukautta edeltävään välipäivien aikaan, paastoaikaan ja sen merkitykseen, sekä bahá'í kalenterin yhdistet- tyihin kuu- ja aurinkokalenteriperiaatteisiin. Bahá'í pyhäpäivien ajankohtiin, viettoon, sisäl- töön ja merkitykseen liittyvät asiat tarkentuvat. |
S2 Uskontojen maailma | S2 Uskontojen maailma |
Oppilas tutustuu lähiympäristönsä us- konoista mm. kristilliseen kalenteriin ja py- häpäiviin. |
Tutustutaan lähemmin mm. kristilliseen kalente- riin ja pyhäpäivien viettoon, sisältöön ja merkityk- seen. Pohditaan myös uskontojen tapoja ja juhlia agnostien ja ateistien näkökulmasta. |
S3 Hyvä elämä |
S3 Hyvä elämä |
Pohditaan uskonnon merkityksestä hyvälle elämälle ja keskustellaan eettisten bahá'í opetusten valossa toisten ihmisten kohtelun periaatteita. Keskustellaan ihmisarvosta ja sen pyhyy- destä, luonnon ja eläinten kunnioittamisesta, ihmisen omasta vastuusta teoistaan ja elä- mästään sekä sitä, että ihmisen oman hyvän elämän eväät ovat itsensä, perheen ja yhtei- sön eteen tehdyssä työssä. Oppilaita opetetaan neuvottelemaan jos- tain kouluarkeen liittyvästä tilanteesta bahá'í neuvotteluperiaattein. |
Pohditaan bahá'í perheneuvottelun näkökul- masta, miten asioita tulisi esittää ja keskustella, jotta tunteet eivät hallitsisi neuvottelua ja ratkai- suja. Pohditaan eettisten bahá'í opetusten valossa toisten ihmisten kohtelun periaatteita. Käytännön esimerkkeinä tarkastellaan YK:n lapsen oikeuksien sopimusta soveltuvin osin. Pohditaan syvemmältä ajatusta ihmisarvosta, luonnon ja eläinten kunnioittamisesta, ihmisen vastuusta teoistaan ja elämästään, ja hyvän elä- män epäitsekkäistä eväistä. Oppilaat harjoittelevat bahá'í neuvottelua ja ar- vopohdintaa vaikkapa koulukiusaustilanteessa. |