Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Bahain arviointiperusteet 1. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet |
Sisältöalueet |
Arvioinnin kohteet oppiaineessa |
Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kohtalainen/arvosana kuusi osaaminen |
T1 Oppilas ymmärtää uskonnon ja hyvän elämän yhteyden. |
S1, S2, S3 |
Uskontoa ja kult- tuuria koskeva tieto ja eettinen pohdinta |
Oppilas tunnistaa uskonnon vaikutuksia hy- välle elämälle. |
Oppilas on tutustunut ajatuksiin uskonnon merkitystä hyvälle elä- mälle |
T2 Oppilas tutustuu bahá'í-uskon pe- rus-maailmanku- vaan, ihmisen ja yhteiskunnan tar- koitukseen sekä elämän päämäärään. |
S1 |
Uskontoa koske- van tiedon hallit- seminen, uskon- non moniluku- taito |
Oppilas tunnistaa bahá'í-uskon pe- rus-maailmanku- van, ihmisen ja yh- teiskunnan tarkoi- tukseen sekä elä- män päämäärään |
Oppilas on tutustu- nut bahá'í-uskon perus-maailmanku- vaan, ihmisen ja yhteiskunnan tar- koitukseen sekä elämän päämää- rään. |
T3 Oppilas tutustuu bahá'í-uskon omaan vuosikalen teriin, pyhäpäiviin sekä niiden viettoon ja merkityk- seen. |
S1 |
Uskontoa koske- van tiedon hallit- seminen, uskon- toa ja kulttuuria koskeva tieto |
Oppilas tunnistaa bahá'í-uskon oman vuosikalenterin ja pyhäpäivät. |
Oppilas on tutustu- nut bahá'í-uskon omaan vuosikalen- teriin ja pyhäpäi- viin. |
T4 Oppilas tutustuu oppilaan kouluyh- teisön ja lähiympäristön uskontoihin sekä niiden keskeisiin tapoihin ja juhliin |
S2 |
Uskontoa ja kult- tuuria koskeva tieto |
Oppilas on tutustunut kouluyhteisön ja lähiympäristön uskontoihin sekä tunnistaa niiden keskeisiä tapoja ja juhlia. |
Oppilas on tutustu- nut kouluyhteisön ja lähiympäristön uskontoihin sekä niiden keskeisiin tapoihin ja juhliin |
T5 Oppilas kehittyy inhimillisissä perus- taidoissa, joihin sisältyvät tunneymmärrys, rationaalinen ajattelu. yhteis- työ ja kommunikaatio, rakentava neu- vottelu ja tiedon- hankinta. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuo- rovaikutuksen taidot |
Oppilas on edisty- nyt kyvyissään il- maista ajatuksiaan ja tunteitaan neu- votellen ryhmässä |
Oppilas on kehitty- nyt kyvyissään il- maista ajatuksiaan ja tunteitaan ryh- mässä. |
T6 Oppilas ymmärtää, että ihminen voi va- linnoillaan tehdä oikein tai väärin, ja että tämä valinnan- vapaus on ihmiselle annettu, jotta ihminen oppii tekemään omasta tahdostaan tietoisesti oikein. |
S1,S2,S3 |
Eettinen pohdinta |
Oppilas on ymmärtänyt, että ihminen voi valinnoillaan tehdä oikein tai väärin, ja että tämä valinnanvapaus on ihmiselle annettu, jotta ihminen oppii tekemään omasta tahdostaan tietoi- sesti oikein. |
Oppilas on alkanut ymmärtämään, että ihminen voi valin- noillaan tehdä oikein tai väärin, ja että tämä valinnan- vapaus on ihmiselle annettu, jotta ihminen oppii tekemään omasta tah- dostaan tietoisesti oikein. |
T7 Oppilas ymmärtää ihmiselämään ja luomakuntaan liittyvän pyhyyden elementin |
S3 |
Eettinen pohdinta |
Oppilas on ymmärtänyt ihmiselämään ja luomakuntaan liittyvän pyhyyden elementin. |
Oppilas on osin ymmärtänyt ihmis- elämään ja luoma- kuntaan liittyvän pyhyyden elementin. |
T8 Oppilas tutustuu bahá'í neuvotte- luperiaatteisiin ja - käytäntöön. |
S1, S3 |
Ajattelun ja vuo- rovaikutuksen taidot ja eettinen pohdinta |
Oppilas tietää bahá'í neuvottelu- periaatteita ja -käytäntöjä. |
Oppilas on tutustunut bahá'í neuvot- teluperiaatteisiin ja -käytäntöön |