Perusopetuksen opetussuunnitelma
Osaamisen arviointi
Bahain arviointiperusteet 3. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa
kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota / arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältöalueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas tutustuu bahá'í-uskon tärkeimpiin opetuksiin, keskushahmoihin sekä bahá'í-yhteisön varhaiseen historiaan. | S1 | Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito | Oppilas nimetä bahá’íuskon keskushahmot sekä osaa kuvata heidän elämänsä ja tehtävänsä vaiheet. | Oppilas osaa nimetä joitain bahá’í-uskon keskushahmoista sekä osaa kuvata jotain heidän elämänsä ja tehtävänsä vaiheista. |
T2 Oppilas ymmärtää, että bahá'í-uskossa ei ole uskonnollisia palvontarituaaleja sanan varsinaisessa merkityksessä, ei pyhiä toimituksia, eikä papistoa, ja että tavat uskonnon harjoittamiseen, esim. rukoilun ja mietiskelyn muodot, ovat yksilön omassa harkinnassa. | S1 | Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito | Oppilas osaa kuvata sitä, että bahá'í-uskossa ei ole uskonnollisia palvontarituaaleja sanan varsinaisessa merkityksessä, ei pyhiä toimituksia, eikä papistoa, ja että tavat uskonnon harjoittamiseen, esim. rukoilun ja mietiskelyn muodot, ovat yksilön omassa harkinnassa. | Oppilas osaa kertoa jotain siitä, että bahá'íuskossa ei ole uskonnollisia palvontarituaaleja sanan varsinaisessa merkityksessä, ei pyhiä toimituksia, eikä papistoa, ja että tavat uskonnon harjoittamiseen, esim. rukoilun ja mietiskelyn muodot, ovat yksilön omassa harkinnassa. |
T3 Oppilas tutustuu uskonnollisen kielen käsitteisiin ja bahá'í-uskon analogisen vertailun erityispiirteisiin. | S1, S2 | Uskonnon kielen ja symbolien analysoin | Oppilas osaa ohjatusti kertoa jonkin esimerkin uskonnollisen kielen käsitteisiin ja bahá'í-uskon analogisen vertailun erityispiirteisiin Kätkettyjen sanojen pohjalta. | Oppilas on tutustunut uskonnollisen kielen käsitteisiin ja bahá'íuskon analogisen vertailun erityispiirteisiin Kätkettyjen sanojen pohjalta. |
T8 Oppilasta ohjataan tutustumaan bahá'í-uskon eettisiin periaatteisiin Bahá’u’lláhin kirjoittaman Kätketyt sanat kirjan pohjalta. Yhtäläisyyksiä näiden eettisten periaatteiden kanssa haetaan esim. kymmenestä käs kystä, Bhagavad Gitasta ja vuorisaarnasta | S1, S2, S3 | Etiikkaa koskeva tieto | Oppilas osaa ohjatusti kertoa joitain bahá'íuskon eettisistä periaatteisiin Bahá’u’lláhin kirjoittaman Kätketyt sanat kirjan pohjalta, sekä löytää jotain yhtäläisyyksiä esim. kymmenestä käskystä, Bhagavad Gitasta, vuorisaarnasta ja Kätketyistä sanoista. | Oppilas on tutustunut bahá'í-uskon eettisiin periaatteisiin Bahá’u’lláhin kirjoittaman Kätketyt sanat pohjalta sekä hahmottaa jotain yhtäläisyyksiä esim. kymmenestä käskystä, Bhagavad Gitasta, vuorisaarnasta ja Kätketyistä sanoista. |
T10 Oppilas kehittyy kyvyissään ymmärtää arvoja ja eettisiä periaatteita sekä kyvyssään arvioida tekemiään valintoja eettisten periaatteiden ja tulevaisuuden kehityksen näkökulmasta. Oppilas tiedostaa, että tulevaisuus on nykyhetkessä tehtävien valintojen tulosta, ja että parempi tulevaisuus edellyttää kaikkien huomioon ottamista. | S1, S3 | Eettinen pohdinta | Oppilas on alkanut hahmottaa eettistä ajattelua, sekä omien valintojen ja tekemisten vaikutusta tulevaisuudelle. | Oppilas on tutustunut eettiseen ajatteluun, sekä ajatukseen omien valintojen ja tekemisten vaikutuksesta tulevaisuudelle |
T11 Oppilas kehittyy kyvyissään keskustella ja ilmaisee rakentavasti perustellen ajatuksiaan ja tunteitaan eettisistä kysymyksistä bahá'í neuvottelun periaattein. Oppilas oppii, että asioissa voidaan olla sovussa eri mieltä ja että erilaiset ajatukset ovat rikkaus, joka mahdollistaa uusien ajatusten ja ymmärryksen synnyn. | S1, S2. S3 | Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot | Oppilas on harjoitellut hahmottamaan mielessä olevia asioita kysymyksiksi ja osaa ohjatusti muotoilla niitä selkeäksi. | Oppilas on harjoitellut hahmottamaan mielessä olevia asioita kysymyksiksi ja muotoilemaan ne selkeäst |
T12 Yhteisten pohdintojen, neuvottelun ja omaehtoisen tiedon haun myötä saavutetuin kyvyin oppilaassa vahvistuu myönteinen maailmankatsomus, vahva mutta nöyrä itsetunto ja luottamus elämään ja sen haasteiden voittamiseen. | S3 | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | |