Perusopetuksen opetussuunnitelma
Vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokille 7-9
7.lk | 8.lk | 9.lk |
T1 Oppilasta ohjataan havaitsemaan monimuotoisten uskontojen vaikutus ihmiskunnan kaikkien kulttuurien ja sivistyksen edistymiselle. | T1 Oppilasta ohjataan havaitsemaan monimuotoisten uskontojen vaikutus ihmiskunnan kaikkien kulttuurien ja sivistyksen edistymiselle. | T1 Oppilasta ohjataan ymmärtämään, että bahá'í-uskoa lahkoutumiselta suojaava liiton periaate ja ykseys erilaisuudessa periaate mahdollistavat erilaisista kulttuurisista taustoista olevien ihmisten yhteiselon maailmankansalaisina saman uskonnon suojissa. |
T2 Oppilas syventää tietojaan bahá'í-uskon kehityksestä vuodesta 1921 nykypäivään, sekä bahá’í-uskon keskeisistä teoksista ja bahá'í-periaatteista ja -laeista. | T2 Oppilas syventää tietojaan bahá’í-uskon keskeisistä teoksista sekä bahá'í-periaatteista ja -laeista, henkisen kasvun polusta Bahá’u’lláhin Seitsemän laaksoa kirjan pohjalta, sekä bahá'í-yhteisöstä Suomessa ja eri puolilla maailmaa | T2 Oppilas syventää tietojaan, Bahá’u’lláhin keskeisistä teoksista, bahá'í-periaatteista ja -laeista. |
T3 Oppilasta ohjataan tutustumaan maailman eri uskontoihin, sekä ns. uskonnottomuuteen. Oppilas ymmärtää, että kaikkien (myös uskonnottomien) maailmankatsomusten perusta on alkuolettamuksellisissa uskomuksissa, jotka katsomuksen omaava arvottaa tosiksi uskomuksiksi, ja jotka siten muodostavat kunkin katsomuksen uskonnollisuskomuksellisen perustan. | T3 Oppilasta ohjataan tutustumaan maailman eri uskontoihin, sekä ns. uskonnottomuuteen. Oppilas ymmärtää, että kaikkien (myös uskonnottomien) maailmankatsomusten perusta on alkuolettamuksellisissa uskomuksissa, jotka katsomuksen omaava arvottaa tosiksi uskomuksiksi, ja jotka siten muodostavat kunkin katsomuksen uskonnollisuskomuksellisen perustan. | |
T4 Oppilasta ohjataan etsimään tietoa ja tuntemaan eri uskontojen tavoista ja symboleista, sekä tunnistamaan uskontoihin ja katsomuksiin liittyviä aiheita mediassa, maailmanpolitiikassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa. | T4 Oppilasta ohjataan etsimään tietoa eri uskontojen tavoista ja symboleista, sekä tunnistamaan uskontoihin ja katsomuksiin liittyviä aiheita mediassa, maailmanpolitiikassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa | |
T5 T5 Oppilas havaitsee ja kykenee arvioimaan tieteen ja uskonnon argumentaatio tapojen eroja. Oppilas ymmärtää myös, että bahá'í-uskon yksi keskeinen periaate eli pyrkimys uskonnon ja tieteen sopusointuun voi auttaa niin tiedettä kuin uskontoakin kehittymään. | T5 Oppilas havaitsee ja kykenee arvioimaan tieteen ja uskonnon argumentaatio tapojen eroja. Oppilas ymmärtää myös, että bahá'í-uskon yksi keskeinen periaate eli pyrkimys uskonnon ja tieteen sopusointuun voi auttaa niin tiedettä kuin uskontoakin kehittymään. | |
T6 Oppilasta ohjataan perehtymään eettiseen ajatteluun, bahá'í-uskon oikeuksien ja velvollisuuksien näkökulmasta, ja tarkastelemaan niiden valossa yhteiskunnallista osallistumista ja vaikuttamista, ihmisoikeuksia, ympäristöongelmia, maailman hallintaa, kollektiivisen turvallisuuden periaatetta ja maailmanrauhaa. | T6 Oppilasta ohjataan perehtymään eettiseen ajatteluun, bahá'í-uskon oikeuksien ja velvollisuuksien näkökulmasta, ja tarkastelemaan niiden valossa yhteiskunnallista osallistumista ja vaikuttamista, ihmisoikeuksia, ympäristöongelmia, maailman hallintaa, kollektiivisen turvallisuuden periaatetta ja maailmanrauhaa. | |
T7 Oppilasta autetaan pohtimaan uskontojen ja katsomusten maailmanlaajuista merkitystä ihmisten valintoja arvottavina perusteina ja ohjaajina, sekä ymmärtämään, että tietoisuus omista arvoista auttaa toimimaan arvorationaalisesti valintatilanteissa | T7 Oppilasta autetaan pohtimaan uskontojen ja katsomusten maailmanlaajuista merkitystä ihmisten valintoja arvottavina perusteina ja ohjaajina, sekä ymmärtämään, että tietoisuus omista arvoista auttaa toimimaan arvorationaalisesti valintatilanteissa. | T7 Oppilasta autetaan pohtimaan uskontojen ja katsomusten maailmanlaajuista merkitystä ihmisten valintoja arvottavina perusteina ja ohjaajina, sekä ymmärtämään, että tietoisuus omista arvoista auttaa toimimaan arvorationaalisesti valintatilanteissa. |
T8 Oppilasta rohkaistaan pohtimaan ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä arvojen näkökulmasta: esim. ystävyyttä, ihmissuhteita, koulukiusaamista, nettikiusaamista, sekä ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä esim. suhtautumista ympäristöön, köyhyyteen ja maahanmuuttajiin. | T8 Oppilasta rohkaistaan pohtimaan ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä arvojen näkökulmasta: esim. ystävyyttä, ihmissuhteita, koulukiusaamista, nettikiusaamista, sekä ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä esim. suhtautumista ympäristöön, köyhyyteen ja maahanmuuttajiin | |
T9 Innostaa oppilasta vaikuttamaan valinnoillaan rakentavasti oman, toisten ja viime kädessä koko ihmiskunnan elämään ja hyvinvointiin, sekä kehittämään siten bahá'í identiteettiään maailmankansalaisena ja ihmiskunnan vastuullisena jäsenenä. | T9 Innostaa oppilasta vaikuttamaan valinnoillaan rakentavasti oman, toisten ja viime kädessä koko ihmiskunnan elämään ja hyvinvointiin, sekä kehittämään siten bahá'í identiteettiään maailmankansalaisena ja ihmiskunnan vastuullisena jäsenenä. | T9 Innostaa oppilasta vaikuttamaan valinnoillaan rakentavasti oman, toisten ja viime kädessä koko ihmiskunnan elämään ja hyvinvointiin, sekä kehittämään siten bahá'í identiteettiään maailmankansalaisena ja ihmiskunnan vastuullisena jäsenenä. |
T10 Rohkaistaan oppilasta kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja pyrkimään kohtaamisissaan ykseyteen erilaisuudessa, sekä pitämään erilaisuutta ihmisissä rikkautena kaikilla elämän alueilla. | T10 Rohkaistaan oppilasta kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja pyrki- mään kohtaamisissaan ykseyteen erilaisuudessa, sekä pitämään erilaisuutta ihmisissä rikkautena kaikilla elämän alueilla. | T10 Rohkaistaan oppilasta kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja pyrki- mään kohtaamisissaan ykseyteen erilaisuudessa, sekä pitämään erilaisuutta ihmisissä rikkautena kaikilla elämän alueilla. |